Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2009 (sjukskötare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2010 (sjukskötare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2011 (sjukskötare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2012 (sjukskötare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2013 (sjukskötare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Hälso- och sjukvårdens grunder
- Förstavårdare 2014 - Grundstudier
- Förstavårdare 2015 - Grundstudier
- Förstavårdare 2016 - Grundstudier
- Förstavårdare 2017 - Grundstudier
- Förstavårdare 2018 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Förstavårdare 2019 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Förstavårdare 2020 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Sjukskötare 2019 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Sjukskötare 2020 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Hälsovårdare 2019 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Hälsovårdare 2020 - Hälsofrämjande, patientsäkerhet och evidensbaserat arbete
- Barnmorska 2019 - Grundstudier
- Barnmorska 2020 - Grundstudier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kunskap och xxx
Färdighet och förmåga
xxx och förhållningssätt
Studenten förstår begreppet hälsa ur ett livscykelperspektiv.
Studenten identifierar individers resurser och utmaningar
för det hälsofrämjande arbetet. Studenten förstår hälsa som
resurs och hälsofrämjande arbete som angeläget både på individ-
och på samhällelig nivå såväl i Finland som i övriga Norden.
Studenten får färdigheter i första hjälp.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
1. Redogöra för samt konkretisera grundläggande
begrepp inom hälsovård (t.ex. hälsa, hälsofrämjande,
livskvalitet, salutogenes, jämlikhet i hälsa, preventiv och promotiv vård)
2. Beskriva det hälsofrämjande arbetet för olika
åldersgrupper
3. Diskutera faktorer som inverkar hälsofrämjande
eller skapar ohälsa under människans livscykel
4. Ge exempel på metoder för det hälsofrämjande
arbetet inom det egna verksamhetsområdet
5. Förklara hälsa som en process i ett sammanhang
för att öka individens välbefinnande och delaktighet
6. Redogöra för befolkningens hälsa i relation
till genus och socioekonomisk ställning.
Studenten förväntas kunna bedöma och agera rätt i
olyckssituationer, ha kunskap att handla rätt vid
olika sjudomsanfall, ha kunskap i hjärtlungräddning och
användning av defibrillator.
Innehåll
Hälsobegreppet och hur man relaterar till det i olika livssituationer
Folkhälsovetenskap, innehåll och metoder
Hälsovård för olika åldersgrupper
Hälsofrämjande verksamhet
Ojämlikhet i hälsa
Genustänkande
Förkunskaper
Inga
Mer information
Ifall du har ett första hjälp-intyg som är i kraft
kan du vara i kontakt med Pauleen Mannevaara som
ansvarar för den delen av kursen.
Litteratur
Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN 978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:
Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund, Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN 9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital. Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.
Terveyden edistämisen laatusuositus. Sosiaali- ja
terveysministeriö. Julkaisuja 2006:19.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 23 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Läranderesultaten examineras dels i form av gruppvisa
presentationer i klass som lämnas in skriftligt på förhand och
dels genom en sammanfattande sway-presentation som kopplas till
kurslitteraturen. Mer information om dessa fås på första
föreläsningen.
Lärare
- Ericsson Christoffer
- Grönlund Anu
- Mannevaara Pauleen
- Savolainen Jari
- Stenbäck Pernilla
- Törnblom Cia
Examinator
Grönlund Anu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
se rumsbokningarna i ARBS
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter