Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studenten kan planera, genomföra och utvärdera ett idrotts- och/eller motionsevenemang. Studenten känner till vilka funktioner är viktiga och hur man skapar och upprätthåller kontakterna till olika medarbetare. Studenten kan skapa samarbete med idrottens olika aktörer samt den idrottsadministrativa branschen, median och den kommersiella idrottsbranschen. Studenten kan fungera i arbetslivet som administratör i idrottsbraschens företag och organisationer och tillämpa olika teorier i sitt arbete. Studenten känner till idrottsrörelsens struktur i samhället samt idrotts- och motionsbranschens företagskultur. Studenten skall även kunna fungera som eget företagare inom branschen och kunna samarbeta mångprofessionellt med närliggande branscher.
Arbetsformer:
- gruppträffar inom olika ansvarsområden
- föreläsningar
- skriftliga rapporter
- praktikperiod med evenemanget enligt planen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att sköta konkreta arbetsuppgifter och har kunskaper som behövs i planeringen och praktiska genomförandet av ett evenemang för att det skall lyckas. Studenten kan delta som arrangör i ett befintligt evenemang eller ordna ett evenemang helt på egen hand beroende på tillgången till lämpliga evenemang. I arbetet kan ingå möten och träffar med olika eventuella medarrangörer och samarbetspartners/sponsorer, marknadsföring och utvärdering av evenemanget. Studenterna lär sig att förstå sponsoreringsprocessen och kan använda olika kanaler i marknadsföringen. Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att planera, genomföra och utvärdera olika typer av idrotts- eller motionsevenemang som en process i en förening, ett förbund eller ett företag
Innehåll
Begrepp som behandlas på kursen: förbund/föreningar/kommunen/ media, proffs-, amatör-, spontan- och motionsidrott, lag- och indivuduell idrott, utrustningstillverkare, tjänsteproducenter, idrottsfaciliteter, varumärken, ägare, fans, agenter och managers, publik, idrott som nöje/produkt/medicin, försäljning, marknadsföring, promotion, image, produktutveckling, konsument, ideéllt arbete, allmännytig verksamhet/företagsverksamhet, ansökning av olika stödformer samt entrepeneurskap. Säkerhet, turism, ansvarsfrågor. Sports management teorier.
Deltagande på motionsevenemang som funktionär/observatör/ansvarig för en förutbestämd uppgift eller som ”forskare” i samband med examensarbetsprocessen.
Förkunskaper
Inga.
Mer information
Arbetsformer- gruppträffar inom olika ansvarsområden
- föreläsningar
- skriftliga rapporter
- praktikperiod med evenemanget enligt planen.
Blackboard (BLS) används brett på kursen som plattform för studieprestationer.
Litteratur
Utdelat material,kurskompendiet Perspektiv på Sport management, SISU 2004. 54-70, 156-188, 282-331.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 60 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 5 timmar
- Laborationer och arbete i simulerad miljö - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Praktik - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 60 timmar
- Varav schemalagda studier: 73 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
Kärkkäinen Reino
Examinator
Kärkkäinen Reino
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Kursens slutdatum
Slutdatum meddelas senare
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- 2009-04-07 - Tentamina
- 2009-03-19 - Demonstrationer och presentationer
- 2009-04-29 - Rapporter och produktioner