Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande skall kunna uppvisa grundläggande kunskaper i forskningsmetoder av särskild betydelse för det egna yrkesområdet och kunna tillämpa grunder i forskningsmetodik i studierna.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs skall den studerande på en grundläggande nivå kunna
-känna till och förstå grundbegrepp, designer, datainsamlings- och analysmetoder med både kvantitativt och kvalitativt närmelsesätt och relevans inom forskning och utveckling av arbetslivet inom det egna yrkesområdet
-läsa, analysera och kritiskt granska vetenskapliga artiklar, rapporter och uppsatser publicerade på svenska, finska och engelska inom det egna yrkesområdet
-tillämpa aktuella forskningsresultat i studier, arbetspraktik och examensarbete
-förstå de grundläggande forskningsetiska principerna
Innehåll
Forskningsprocessen.
Designer inom kvantitativa och kvalitativa forskning.
Enkät, intervju och observation som datainsamlingsmetod.
Statistik.
Innehållsanalys.
Forskningsetik.
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar, rapporter och uppsatser.
Informationssökning och bearbetning.
Vetenskapligt skrivande.
Förkunskaper
Grundstudier i akutvård
Mer information
Kursen kräver aktivt deltagande i övningsuppgifterna under kursen, både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid rapportering av forskningsuppgiften vid seminariet 30.10.2009.
Litteratur
Jakobsen, D.I.2007. Förståelse, beskrivning och förklaring - Introduktion till samhällsvetenskplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur, Lund
Referenslitteratur:
- Metodikbok enligt eget val
alternativt
Backman, J. 1998. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 45 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 17 timmar
- Självstudier - 71 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 71 timmar
- Varav schemalagda studier: 62 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Roberts Christel
- Rosengren Åsa
- Stenbock-Hult Bettina
- Sved Ann-Christine
- Wallinvirta Eivor
- Wikström-Grotell Camilla
- Wärnå Carola
Examinator
Wallinvirta Eivor
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2009-05-31
Examinationsformer
- 2009-09-29 - Tentamina
- 2009-10-30 - Rapporter och produktioner