Kursens undervisningsperiod

1 (2022-08-01 till 2022-10-23)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studenten

känner till orsaker, symptom, undersöknings-,

behandlings- och rehabiliteringsprinciper vid

fysioterapin för barn och ungdom samt

ryggmärgsskadade och muskelsjukdomar.

Studenten fördjupar sitt kunnande inom

neurologisk fysioterapi samt dokumentering av

fysioterapiprocessen och olika närmelsesätt inom

neurologiska fysioterapin.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande

vara förmögen att utvärdera, behandla och

evaluera motoriken och funktionsförmågan hos

personer i alla åldrar med neurologiska

sjukdomar och skador.

Studenten använder sig av evidensbaserat

närmelsesätt och kan välja relevanta metoder

för bedömning, träning, handledning och

utvärdering för att förbättra eller

upprätthålla rörelse- och funktionsförmåga hos

personer med funktionsvariationer förorsakade av

neurologiska skador eller sjukdom.

Studenten är motiverad att utveckla sin egen

kunskap och själva fysioterapin för att bättre

kunna stöda klienten.

Studenten kan utgå från ett personcentrerat

perspektiv och har kunskap i att arbeta i ett

interprofessonellt team.

Innehåll

Neurologisk fysioterapi för barn och ungdomar

(habilitering) samt för personer med

ryggmärgsskadade och muskelsjukdomar.

Läsa och kritiskt granska material om neurologisk

fysioterapi.

Förkunskaper

Rehabilitering - neurologisk fysioterapi 1

Kursen ersätter följande kurser

Inriktad fysioterapi III - 5 sp

Mer information

Seminariumoch praktiska övningar har obligatorisk närvaro.

Litteratur

Lennon, S. Ramdharry, G. Verheyden, G.

2018:Physical Management for

Neurological Condition. Fourth Edition. Elsevier.

ISBN:978-0-7020-7174-4.

Beckung mfl. Fysioterapi för barn och ungdom.

Teori och tillämpning. 2013,

Studentlitteratur,

Lund.

Artikelsamling

Referensartiklar för barnneurologi:

? Simeonsson RJ, McMillen JS, Huntington

GS. Secondary conditions in children with

disabilities: spina bifida as a case example.

Ment Retard Dev Disabil Res Rev.

2002;8(3):198-205.

? Rosenbaum P, Gorter JW. The 'F-words'

in childhood disability: I swear this is how

we should think! Child Care Health Dev. 2012

Jul;38(4):457-63.

? Westbom L, Rimstedt A, Nordmark E.

Assessments of pain in children and

adolescents with cerebral palsy: a

retrospective population-based registry study.

Dev Med Child Neurol. 2017 Aug;59(8):858-863.

? Parkinson KN, Dickinson HO, Arnaud C,

Lyons A, Colver A; SPARCLE group. Pain in

young people aged 13 to 17 years with cerebral

palsy: cross-sectional, multicentre European

study. Arch Dis Child. 2013 Jun;98(6):434-40.

? Alriksson-Schmidt AI, Arner M, Westbom

L, Krumlinde-Sundholm L, Nordmark E, Rodby-

Bousquet E, Hägglund G. A combined

surveillance program and quality register

improves management of childhood disability

Disabil Rehabil. 2017 Apr;39(8):830-836.

? Rosenbaum P, Eliasson AC, Hidecker MJ,

Palisano RJ. Classification in childhood

disability: focusing on function in the 21st

century. J Child Neurol. 2014 Aug;29(8):1036-

45.

? Livingston MH, Stewart D, Rosenbaum

PL, Russell DJ. Exploring issues of

participation among adolescents with cerebral

palsy: what's important to them? Phys Occup

Ther Pediatr. 2011 Aug;31(3):275-87.

Hägglund G, Alriksson-Schmidt A, Lauge-

Pedersen H, Rodby-Bousquet E, Wagner P,

Westbom L. Prevention of dislocation of the

hip in children with cerebral palsy: 20-year

results of a population-based prevention

programme. Bone Joint J. 2014 Nov;96-

B(11):1546-52.

Palisano R, Chiarello L, King GA, Novac I,

Stone T, Fiss A. Participation-based therapy

for children with physical disabilities.

Disability & Rehabilitation 2012; 34:1041-1054

Novac I, Macintyre S et al. A systematic

review

of interventions for children with cerebral

palsy: state of the evidence. Developmental

medicine and Child neurology, 2013; 55: 885-

910.

Kiviranta T, Mäenpää H, Haataja L, Veijola A.

Suositus CP-vammaisten lasten ja nuorten

toimintakyvyn arvioinnista ja seurannasta.

Toimia 2016.

Jeglinsky I, Autti-Rämö I, Brogren Carlberg E.

Professional background and the comprehension

of

family-centredness of rehabilitation for

children with cerebral palsy.cChild: Care,

Health and Development 2011; 38 (1):78?78.

Jeglinsky I, Brogren Carlberg E, Autti-Rämö I.

How are actual needs recognized in the content

and goals of written rehabilitation plans?

Disabil Rehabil 2014; 36(6):441-51.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 28 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
  • Praktiska övningar - 7 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 12 timmar
  • Självstudier - 70 timmar
  • Seminarier - 8 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 134 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 134 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten

avlägger följande examinationer:

Examination: hemtentamen den 12.10.2022 baserad på

aktuell litteratur (artiklar) valda av examinatorn, studerande,

samt valda delar av kursboken. Bedömning 1-5.

Planerar och utför tillsammans med sin grupp 2 olika grupparbetet.
Bedömning 1-5.

Deltagande i praktiska övningar, seminarium .

Lärare

  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Tallqvist Susanna

Examinator

Tallqvist Susanna

Antal kursplatser

Ingen begränsning (29 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2022-08-10 till 2022-09-06

Examinationsformer

  • 2022-10-12 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2022-09-02 10:15 - 12:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Online (Zoom) Tallqvist Susanna
2022-09-05 09:15 - 12:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 preliminärt bokad för en onlineföreläsning Tallqvist Susanna
2022-09-05 12:15 - 16:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Tid bokat för grupparbete utan lärare Tallqvist Susanna
2022-09-19 09:15 - 13:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Seminarium (online) : GAS Tallqvist Susanna
2022-09-20 10:15 - 16:30 D282 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Tallqvist Susanna
2022-09-20 10:15 - 16:30 D281 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Praktiska övningar i plintklassen Tallqvist Susanna
2022-09-26 09:00 - 11:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Ira Jeglinsky-Kankainen is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62613019269?from=addon Meeting ID: 626 1301 9269 Join by SIP 62613019269@109.105.112.236 62613019269@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 626 1301 9269 Jeglinsky-Kankainen Ira
2022-09-27 09:15 - 13:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Seminarium (online): Patientberättelse Tallqvist Susanna
2022-10-10 15:00 - 16:00 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Tallqvist Susanna
2022-10-12 08:15 - 23:45 Rehabilitering - Neurologisk fysioterapi 2 Hemtentamen, hela dagen reserverat Tallqvist Susanna

Kurs och studieplanssökning