Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Ergoterapi 2004 - Ergoterapi för barn och ungdom
- Ergoterapi 2006 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Fysioterapi 2005 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2004 - Fysioterapins och rehbiliteringens grunder
- Fysioterapi 2006 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2007 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2008 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
- Fysioterapi 2009 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
- Fysioterapi 2010 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
- Fysioterapi 2011 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
- Fysioterapi 2012 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
- Fysioterapi 2013 - Bedömning av hälsa, rörelse och funktion
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att den studerande har kunskap i människans motoriska utveckling och kan principerna för motorisk kontroll och inlärning. Den studerande kan grunderna i att analysera mänskans rörelser i alldagliga funktioner, och förstår dess koppling till anatomi fysiologi och biomekanik.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande känna till människans motoriska utveckling, människans rörelse, aktivitet och funktion i olika åldrar. Studenten förväntas kunna analysera människan i rörelse och känna till principerna för motorisk kontroll och inlärning. Studenten förväntas utveckla grundläggande färdigheter i att underlätta människans rörelser och förflyttningar. Studenten förväntas kunna analysera motorik, rörelse och funktionsförmåga hos människan i olika åldrar samt planera och förverkliga motoriska inlärningsuppgifter.
Innehåll
Den motoriska utvecklingen i olika åldrar. Principerna för motorisk kontroll och inlärning. Rörelseanalys, gånganalys.
Förkunskaper
Naturvetenskap
Mer information
Dagisbesök + rapport Inlämnas senast 16.12
Övningslektioner och seminarier kräver 90% närvaro
Seminarium samt inlämning av uppgiften i motorisk inlärning 18.12
Litteratur
Motorisk utveckling och kontroll TENTLITTERATUR;
Sheridan,M. From Birth to Five Years
Shumway-Cook A, Woollacott M. 2001. Motor Control: Theory and practical applications. ISBN 0-683-30643-X (ss.1-44)
Trew M, Everett T. 2005. Human movement : an introductory text.Edinburgh, Elsevier Churchill Livingstone.ISBN 0443074461 (kapitlen 7, 13, 15 samt ss. 174-189 walking)
Motorisk utveckling och kontroll referenslitteratur;
Beckung E et al. 2002. Sjukgymnastik för barn och ungdom. Studentlitteratur. ISBN 91-44-02111-9.
Gallahue D, Ozmun J. 1997. Understanding motor development: Infants, children, adolecents, adults. Dubuque, IA. ISBN 0-697-2487-0.
Lyytinen, Paula.2000. varhaien leikki ja sen arviointi. Niilo Mäki Instituutti
Schmidt R.A, Wrisberg C.A. 2004. Motor learning and performance. A problem-based learning approach.ISBN 0-7360-4566-X.
Lyytinen, P, Ahonen,T & al.2000. Ääntelyn ja motoriikan kehityksen seurantamenetelmä. Niilo Mäki Instituutti
Numminen,P.1997.Kuperkeikka-varhasikasvatuksen liikunnan didaktiikkaan.
Motorisk inlärning referenslitteratur;
Carr J., Shepherd R. 2000. Neurological Rehabilitation. Optimising Motor Performance. Butterworth-Heineman, Oxford.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 54 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 8 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 25 timmar
- Basgruppsarbete - 12 timmar
- Självstudier - 34 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd tentamen
godkänd rapport på observationsuppgiften
godkänd uppgift i motorisk inlärning och presentation
Lärare
- Kokko Anne
- Vaappo Marko
Examinator
Kokko Anne
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2013-12-19 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- 2013-12-16 - Rapporter och produktioner
- 2013-12-18 - Övriga uppgifter