Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande förvärvar teoretisk kunskap och praktiska färdigheter som är nödvändiga i det praktiska arbetet med vuxna klienter som har svårigheter med genomförande av dagliga aktiviteter och svårigheter i att kunna vara delaktig i samhälleliga aktiviteter.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande vara förmögen att känna till principerna och metoderna för ergoterapi för individer med neurologiska nedsättningar som förorsakar problem i aktivitetsutförandet och deltagande i dagliga aktiviteter. Efter avslutad kurs är studerande förmögen att tillämpa dessa kunskaper i klientens rehabilitering. Studerande känner till och är förmögen att tillämpa olika neurofysiologiska och utvecklingsmässiga perspektiv i planering och genomförande av ergoterapi. Studerande är förmögen att utnyttja sina tidigare kunskaper rörande bedömning av aktivitetsutförande och aktivitetsproblem hos klienterna för att kunna stödja klientens delaktighet inom områden som är viktiga för den enskilda klienten. Studerande har förmåga att samarbeta med andra yrkesgrupper och anhöriga rörande klientens rehabilitering.
Innehåll
Ergoterapi för vuxna med fysiska nedsättningar: bedömning av aktivitetsförmåga, delaktighet och omgivningens inverkan på aktivitetsutförandet. Planering av ergoterapi utfrån de bedömningar som görs. Praktiska övningar gällande de dagliga aktiviteterna.
Förkunskaper
Kurs: Bedömning av människan i aktivitet
Kursen ersätter följande kurser
Ergoterapi för vuxna ET 2004
Mer information
Obligatorisk närvaro vid praktiska avsnitt samt vid genomgång av uppgifter.
Litteratur
Litteratur:
Christiansen – Baum1997: Enabling Function and Well-Being. Thorofare: SLACK Incorporated
(kap.3, 4, 8, 9,11)
Davies 2000: Steps to Follow. Heidelberg: Springer-Verlag
Forsbom – Kärki – Leppänen – Sairanen 2001: Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tampere: Tammer-Paino oy
Grieve, J., 2000. Neuropsychology for occupational therapists:Assessment of perseption and cognition. 2nd ed. Oxford Backwell. ISBN: 0-632-05067-5
Law – Baum – Dunn 2001: Measuring Occupational Performance. Thorofare: SLACK Incorporated
(kap. 1, 6)
Ovaska-Pitkänen 1999: Elämän uusi painos. Tampere: Tammer-Paino oy
Soinila - Kaste - Launes – Somer 2001: Neurologia. Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino oy
Turner, A., Foster, M., Johnson, S E. 2007, Occupational Therapy and Physical dsfunction. Principles, skills and practise. 5th ed. Elsevier Churchill Livingstone. ISBN: 0-443-06224-2. Kap. 12,15,19,20,21, 26.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 66 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 16 timmar
- Laborationer och arbete i simulerad miljö - 20 timmar
- Självstudier - 30 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 132 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 30 timmar
- Varav schemalagda studier: 102 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Rapporter och produktioner
Lärare
Peri Heidi
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Kursens slutdatum
Slutdatum meddelas senare
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2008-01-07 - Rapporter och produktioner