Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Fysioterapi 2005 - Fysioterapidisciplinen
- Fysioterapi 2006 - Fysioterapidisciplinen
- Fysioterapi 2007 - Fysioterapidisciplinen
- Fysioterapi 2008 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2009 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2010 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2011 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2012 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2013 - Kunskapsområdet fysioterapi
- Fysioterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2018 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
4 (2019-03-18 till 2019-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är kännedom om
utvecklingen av fysioterapi som yrkesområde och
vetenskap som utgångspunkt för att kunna
utnyttja
forskning i studier, planering och genomförande
av examensarbete och praktiskt
fysioterapiarbete.
Läranderesultat
Studenterna förväntas
- inse betydelsen av ett evidensbaserat
arbetssätt och känner till olika källor för
evidens
- kunna läsa och kvalitetsgranska olika typer av
forskning och börjar reflektera över
forskningsresultatens betydelse i praktiskt
fysioterapiarbete
-kunna beskriva fysioterapi som yrkesområde och
vetenskap och känna till och förstå dess
historiska utveckling
-förstå betydelsen av olika teoretiska
perspektiv
som grund för praktiskt fysioterapiarbete och
forsknings-och utvecklingsarbete
-inse det fysioterapeutiska paradigmets
betydelse
för utvecklingen av fysioterapin
Innehåll
Fysioterapins utveckling som profession och
vetenskap
Centrala begrepp, teorier och modeller och deras
betydelse för utvecklingen av professionen
Olika teoretiska perspektiv och deras betydelse
i
praktiskt fysioterapiarbete, utvecklingsarbete
och forskning
Problem- och intresseområden för utveckling av
fysioterapipraktiken
Olika kunskapskällor för evidens
Verktyg för kvalitetsanalys av
forskningsrapporter
Förkunskaper
Introduktion till högskolestudier
Kursen ersätter följande kurser
Forskningsutveckling inom fysioterapin
Mer information
Examinationsuppgifterna är:
- analys av en RCT-forskning
inom ett givet
fysioterapiområde (individuell uppgift)
Grupparbete samt presentation av grupparbetet på
seminariet den
Obligatorisk närvaro vid seminariet.
Sista datum för inlämnandet av individuell
uppgift är 3.5.2019 och grupparbete 28.5.2019.
Litteratur
Fysioterapi - profession och vetenskap
Broberg, C & Lenné, R .2017. Fysioterapeuterna.
Wikström-Grotell C, Noronen L & Lenné R.
Physiotherapy as an academic discipline- from
the
perspective of Nordic doctoral dissertations.
European Journal of Physiotherapy. Published
online: 08 Sep 2017.
Dedering Å & Wallin L. 2008. Från kunskap till
handling. Så använder sjukgymnaster forskning.
Fysioterapi 11/2008, 38-45.
Camilla Wikström-Grotell,Catharina Broberg, Siw
Ahonen & Katie Eriksson. From Ling to the
academic era – An analysis of the history of
ideas in PT from a Nordic perspective. European
Journal of Physiotherapy. Vol 15, No. 4 : 168-
180.
Referenslitteratur:
Camilla Wikström-Grotell, Katie Eriksson:
Movement as a basic concept in physiotherapy: a
human science approach. Physiotherapy theory and
practice. - New York: Informa Healthcare. -
0959-
3985, eISSN: 1532-5040. - 28 (2012): 6, s. 428-
438.
Wikström-Grotell C: Rörelse som värde, mening
och
känsla – mot en humanvetenskaplig modell för
fysioterapi. Akademisk Avhandling. Åbo Akademi.
Painosalama Oy. Turku 2016.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/1273 Extern länk
0
8/wikstrom_camilla.pdf?sequence=2
www.wcpt.org Extern länk /
Evidens Based Practice – an overview
Reading tips for the clinician
1. How to tell whether an article is worth
reading
2. Criteria for deciding the quality of an
article
3. Are study results good enough to be
generalised?
WCPT 2010. Description of Physical Therapy -
What
characterises physical therapy?
http://www.wcpt.org/node/2960 Extern länk
referenslitteratur:
Anttila H. Miten luen tutkimusartikkelin ja
sovellan sitä? Fysioterapia 2/06
Anttila H, Kettunen J. Miten luen
katsausartikkelin? Fysioterapia 4/07
Näytön asteen määrittely
http://www.kaypahoito.fi/terveysportti/ekirjat.N Extern länk
a
ytaartikkeli?p
artikkeli=khk00021
www.kuntoutusportti.fi Extern länk
- vårdrekommendationer, systematiska
litteraturstudier
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 12 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 6 timmar
- Basgruppsarbete - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 50 timmar
- Självstudier - 41 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Individuellt arbete - referera och
kvalitetsgranska en RCT-artikel. Individuella
arbetet används i projektarbetet.
Projektarbete - att reflektera över evidens inom
ett temaområde med relevans i det praktiska
fysioterapiarbetet. Projektarbetet presenteras
vid seminarium.
Bedömningen består av individuell del 75% 30p -
grupparbete 25% 10p
Närmare instruktioner / se It´s Learning.
Obligatorisk närvaro vid grupparbete 27.5. och
vid seminarium den 28.5.2019
Lärare
- Kokko Anne
- Wikström-Grotell Camilla
Examinator
Kokko Anne
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (43 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
4. Perioden
Introduktion och instruktioner för examination
(projektarbete) (AK)
Evidensbaserad fysioterapi, olika typer av
källor
för evidens (AK)
Kritisk granskning av fysioterapiforskning;
tillämpning i praktiken.(AK)
Verktyg för kvalitetsgranskning av artiklar.
Fysioterapins utveckling som profession och
vetenskap. Centrala begrepp, teorier och
modeller, fysioterapeutiska paradigm och
perspektiv. Fysioterapidisciplinen. (CW-G)
Reserverad tid för eget arbete
grupparbete obligatorisk närvaro.
Grupphandledning (överenskommes med läraren)
Seminariedag , obligatorisk närvaro.
Kursanmälningstid
2019-03-04 till 2019-03-31
Examinationsformer
- 2019-05-28 - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-03-20 | 09:15 - 11:30 | F249 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | introduktion till kursen Föreläsning | Kokko Anne |
2019-03-20 | 12:15 - 13:45 | F249 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | föreläsning om fysioterapins idéhistoria, paradigm .... | Wikström-Grotell Camilla |
2019-03-21 | 09:15 - 11:30 | D173 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | Artikelanalys - kvalitetsgranskning och evidensvärde | Kokko Anne |
2019-03-27 | 09:15 - 11:00 | B518 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | Handledning till uppgifterna | Kokko Anne |
2019-05-27 | 10:15 - 15:00 | B518 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | grupparbete . förberedelse inför seminariet | Kokko Anne |
2019-05-28 | 08:30 - 16:00 | B518 | Kunskapsutveckling inom fysioterapi | Förberedelse inför seminariet 8.30-10 Seminarium - obligatorisk närvaro 10 - 16 | Kokko Anne |