Kursens undervisningsperiod

4 (2024-03-18 till 2024-07-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Kompetens
Modulen omfattar kompetensen att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt, att arbeta för hållbar hälsa med
aktivitetsvetenskaplig grund och att arbeta som
utvecklings- och förändringsaktör. Du har
avancerad kunskap om partnerskap, bemötande och
narrativets betydelse för att kunna främja
meningsfull aktivitet och delaktighet för olika
personer och grupper i samhället. Du har
fördjupad kunskap om professionens arbetsprocess
som stöder ett strukturerat och evidensbaserat
arbetssätt. Du har fördjupad kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag, befolkningens hälsa,
sociala sammanhang och rätten till att få vara
aktiv i samhället. Du har också fördjupad kunskap
om det komplexa förhållandet mellan person,
aktivitet och omgivning och dess inverkan på
hållbar hälsa i samhället. Du har fördjupad
kunskap om hur olika förhållningssätt och beslut i
samhället påverkar personers möjligheter att vara
aktiva och delaktiga i samhället. Du kan
reflektera över etiska- och hållbarhetsfrågor i
olika professionella sammanhang. Du förstår och
beaktar kulturell mångfald och du tar ansvar för
att se personen i sin egen kontext. Du kan
reflektera över utvecklingsbehov inom verksamhet
inom eget professionsområde. Den beskrivna
kompetensen i modulen befästs och stärks genom
praktisk tillämpning. Modulen omfattar de allmänna
kompetenserna etisk och hållbarhets-, lokal och
global- samt innovations- och
utvecklingskompetens.

Läranderesultat

Kunskap:
Du har kunskap om samverkansprocesser och
modeller.
Du har kunskap om olika typer av professionellt
samarbete och värdekonflikter som kan uppstå i
samarbetet.
Du kan redogöra för innebörden av professionellt
självledarskap och medarbetarskap.
Du har kunskap om teorier kring åldrande.
Du har fördjupad kunskap om omgivningens betydelse
för aktivitet och delaktighet i vardagen
Du har kunskap om välfärdsteknologi och dess
användningsmöjligheter inom social- och hälsovård.
Du har fördjupad kunskap om kapabilitet.

Färdighet:
Du kan tillämpa ett personcentrerat arbetssätt för
att stöda äldres hälsa, aktiviteter och
delaktighet i vardagen genom hälsofrämjande och
rehabiliterande åtgärder.
Du kan samverka tillsammans med andra professioner
för att främja hälsa i vardagen bland sårbara
grupper
Du agerar på ett sätt som främjar ditt eget och
arbetsgemenskapens välbefinnande.
Du främjar samverkan inom arbetsgemenskapen genom
god kommunikation och interaktion.
Du kan integrera din teoretisk kunskap och
erfarenhet för att främja äldre personers
välbefinnande i vardagen.
Du kan kartlägga hinder i miljön och analysera hur
resultatet kan användas för att skapa tillgängliga
miljöer.
Du kan utgående från dialog med en person beskriva
faktorer som inverkar på hens kapabilitet.
Du kan tillämpa kapabilitetsansatsen för att i
olika casebeskrivningar identifiera hinder för
aktivitetsmöjligheter på individ-, grupp och
samhällsnivå.

Förhållningssätt:
Du är medveten om din egen människosyn och
kulturella bakgrund samt dess inverkan på arbetet
med äldre.
Du värdesätter hållbara lösningar och värnar om
alla medarbetares välbefinnande.
Du respekterar personers integritet och autonomi i
samband med planerade interventioner.
Du värnar om varje person individuella
kapabilitet.

Innehåll

Ergoterapi med fokus på seniorer, professionellt samarbete, förflyttningsteknik

Förkunskaper

Samtliga ämnesstudier år 1, Personcentrering inom
ergoterapi, Teori och evidens inom ergoterapi

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitet och delaktighet i sen vuxenålder ET‑2‑041
(0)

Mer information

Obligatorisk närvaro vid gästföreläsningar, seminarium och workshops + deltagande i grupparbete.

Litteratur

Referenslitteratur exempel:

Individen:
Arola, L. A., Dellenborg, L., & Häggblom-Kronlöf,
G. (2017). Occupational perspective of health
among persons ageing in the context of migration.
Journal of Occupational Science, Volume 25, 2018
- Issue 1 1-11.

Arola, L. A., Mårtensson, L., & Häggblom Kronlöf,
G. (2016). Viewing oneself as a capable person ?
experiences of professionals working with older
Finnish immigrants. Scandinavian journal of
caring sciences.Volume31, Issue4 December 2017
Pages 759-767

Bryant et.al.2001.In their own words: a model of
healthy ageing. I: Social science & Medicine
53(2001)927-941

Bundon, A. et al. (2011). Frail older adults
and patterns of exercise engagement:
understanding exercise behaviours as a means of
maintaining continuity of self. Qualitative
Research in Sports, Exercise and Health. Vol 3,
no 1, march, 33-47

Ekelund, C. et al. (2014). Self-determination
and older people . A concept analysis. SJOT,
21: 116-124

Ekman et.al.2011.Person centered care.I: European
journal of cardiovasuclar nursing 10(2011)248-251

Ekman,I.2014.Personcentrering inom hälso-och sjukvård. Från filosofi till praktik. Liber Ex. Kap 9, 14

Forsman, Anna, Nordmyr, Johanna. 2020. Att åldras på 2020-talet: social delaktighet som grund för ett gott åldrande. Tankesmedjan Agenda

Gallagher,Ann et.al.2008.Dignity in the care of
older people, a review of the theoretical and
empirical literature. BMC Nursing. 2008, Vol. 7, Special section p1-12. 12p.

Lindgren de Groot, G.C., Fagerström, L. (2011)
Older adults´ motivating factors and barriers
to exercise to prevent falls. SJOT, 18: 153-160

Nordenfelt,L. 2011.Om mänsklig värdighet. (Elektronisk).
Vårdalinstitutets Temtatiska rum: Att leva ed demens. Tillgäglig: www.vardalinstitutet.net Extern länk

Provencher, V. et al. (2012). Frailty: A
concept under-utilised by occupational
therapists. AOTJ, 59: 328-331

Robeyns, I. 2003. The Capability Approach: An
Interdisciplinary Introduction. Journal of Human
Development. 6 (1), 93-114.

Turcotte, P-L. et al. (2015). Are
healthpromotion and prevention interventions
integrated into occupational therapy practice
with older adults having disabilities? Insights
from six community health settings in Quebec,
AOTJ, 62: 56-67

Szanton, S. (2011). Community Aging in Place,
Advancing Better Living for Elders: A Bio-
Behavioral-Environmental Intervention to
Improve. Function and Health-Related Quality of
Life in Disabled Older Adults, Vol. 59 Issue
12, 2314-2320.

_________
Professionella:
Adams;Roberts;Cole.2010.Changes in activity and
interest in the third and fourth age: Associations
with health, functioning and depressive symptoms.
Occupational Therapy International.18(2011)4-17

Bondevik, M., Nygaard, H. 2005. Geriatrik ur
ett tvärproferssionellt perspectiv.
Studentlitteratur, Lund.

Bromseth & Siverskog.2013. LHBTQ personer och åldrande.
Studentlitteratur.

Byers-Connon, S. Lohman, H. Padilla. R. 2004.
Occupational therapy with elders : strategies
for the COTA. 2:nd edition.St Louis: Mosby.

Ekvall, A. 2010. Äldres hälsa och ohälsa. Kap
1,2,3,8.Studentlitteratur. Lund.

Gitlin, L., Corcoran, M. 2005. Occupational
Therapy and Dementia Care:the home environmental
skills-building program for individuals and
families AOTA. NY Albany. Boyd printing.

Hallberg&Hallberg.2018. Delaktighet för personer med
funktionsnedsättning. Studentlitteratur.

Mackey, H., Nancarrow, S. 2006. Enabling
independence: a guide for rehabilitation
workers. Blackwell publishing Ltd.

Mandel, Jackson, Zemke, Nelson, Clark. 1999.
Lifestyle Redesign, Implementing the well
elderly Program. AOTA inc.

Perrin,T., May,H. 2003. Wellbeing in dementiaan
occupational approach for therapists and carers.
Churchill Livingstone

Söderback, I. 2009. International Handbook of
Occupational Therapy Interventions. Springer
Ltd.
Kap.4, 5, 18, 19, 43, 45, 46, 51, 52

Turner, A., Foster, M., Johnson, S. 2007.
Occupational Therapy and Physical Dysfunction,
5 th ed. Churchill Livingstone.

_____________
Samhället:
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal
Design. Scand J Public Health 2013.
DOI: 10.1177/1403494813500860

Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning. Riv hindren. Riktlinjer för
tillgänglighet.2012

Jönsson, B. (ed). Design side by side.
Studentlitteratur, Lund, 2006. Elektronisk version
på: http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsid Extern länk
ebyside/

Jönsson.B.2011.När horisonten flyttar sig. Att
bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag.
Finns att låna på e-lib.

Nelson,T.D.2004. Ageism: Stereotyping and
prejudice against older persons. MIT press.(e-
book Arcada)

Pesola K. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja. 2009.
Finns på adressen:
http://www.esteeton.fi/portal/fi/julkaisut/esken_ Extern länk
julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohjeita/

Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja 2009.

Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 26 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 6 timmar
  • Praktiska övningar - 6 timmar
  • Basgruppsarbete - 50 timmar
  • Självstudier - 35 timmar
  • Seminarier - 6 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
- Skriftlig examinationsuppgift i smågrupp, 1-5: uppgiften är värd 60 % av studieavsnittets vitsord.
- Muntligt examinationsseminarium i smågrupp, 1-5. Uppgiften är värd 40% av studieavsnittets vitsod.
- Förflyttningsteknik godkänd/underkänd.
Godkända prestationer i smågruppsarbete / delmoment i studieavsnittet.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Werner Tove
  • Tillman Ilse

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2023-10-31

Kursanmälningstid

2023-11-24 till 2023-12-22

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning