Kursens undervisningsperiod

3 (2024-01-01 till 2024-03-17)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Modulen omfattar kompetensen:
Att arbeta i ergoterapiprocessen utifrån ett
personcentrerat förhållningssätt,
Att arbeta för hållbar hälsa med
aktivitetsvetenskaplig grund och att arbeta som
utvecklings- och förändringsaktör.
Du har avancerad kunskap om partnerskap, bemötande
och narrativets betydelse för att kunna främja
meningsfull aktivitet och delaktighet för olika
personer och grupper i samhället.
Du har fördjupad kunskap om professionens
arbetsprocess som stöder ett strukturerat och
evidensbaserat arbetssätt.
Du har fördjupad kunskap om aktivitetsvetenskapens
grundbegrepp speciellt angående aktivitetens väsen
och dess förhållande till personens vardag,
befolkningens hälsa, sociala sammanhang och rätten
till att få vara aktiv i samhället.
Du har också fördjupad kunskap om det komplexa
förhållandet mellan person, aktivitet och
omgivning och dess inverkan på hållbar hälsa i
samhället.
Du har fördjupad kunskap om hur olika
förhållningssätt och beslut i samhället påverkar
personers möjligheter att vara aktiva och
delaktiga i samhället.
Du kan reflektera över etiska- och
hållbarhetsfrågor i olika professionella
sammanhang.
Du förstår och beaktar kulturell mångfald och du
tar ansvar för att se personen i sin egen kontext.
Du kan reflektera över utvecklingsbehov inom
verksamhet inom eget professionsområde.
Den beskrivna kompetensen i modulen befästs och
stärks genom praktisk tillämpning. Modulen
omfattar de allmänna kompetenserna etisk och
hållbarhets-, lokal och global- samt innovations-
och utvecklingskompetens.

Läranderesultat

Kunskap:

Du har kunskap om barnets motoriska och sensorisk
utveckling samt barn och ungas psykosociala
utveckling.

Du har kunskap om den vanligaste neuropsykologiska
problematiken samt psykiatriska problematiken hos
barn och unga.

Du har kunskap om begreppen co-occupation och
occupational potential.

Du har kunskap kring teorier kring lek.

Du har kunskap om det familjecentrerade
arbetssättet.

Färdighet:

Du kan analysera hur barn och ungas
utvecklingsnivå inverkar på barnets aktiviteter i
lek, skola och fritid

Du kan på basen av analysen planera, implementera
och utvärdera ergoterapi för barn och unga med
olika aktivitetsutmaningar

Du kan planera ergoterapin utifrån ett person- och
familjecentrerat arbetssätt

Du kan redogöra för innebörden i begreppen co-
occupation och occupational potential och du kan
beskriva hur begreppen konkret kan användas i
förhållande till specifika case

Du kan visa på användning av ett evidensbaserat
arbetssätt i arbete med barn och unga

Förhållningssätt:

Du reflekterar över betydelsen av kulturell
mångfald i arbetet med barn och unga

Du reflekterar över etiska hållbarhetsfrågor i
förhållande till barnets, den ungas, närmiljö

Du värnar om att interventioner baseras på bästa
tillgängliga evidens

Innehåll

Medicinsk tvärvetenskap. Barnets sensomotoriska
utveckling och socialpsykologiska utveckling.Lekens
teori och barnets utveckling i förhållande till
lekförmåga.

Förkunskaper

Grundstudier och ämnesstudier från första
studieåret. Repetera kort barnets utveckling.

Litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:
- Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby.
- Eliasson, A-C. Lidström, H. Peny-Dahlstrand, M.
(red). 2016. Arbetsterapi för barn och ungdom.
Lund: Studentlitteratur.
- Kranowitz, C. 2015. Tahatonta tohellusta. PS-
Kustannus
- Lagerkvist, B., & C. 2012. (red). Barn med
funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur
- Lautamo, T., Kottorp, A., & Salminen, A. Play
assessment for group settings: A pilot study
to construct an assessment tool. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2005, Vol.12(3),
P.136-144, 12(3), 136-144.
- Oksanen, J., & Sollasvaara, R (red). 2019.
Esteille Hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd-
ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille.
Autismisäätiö.
- Rodger, S. (ed.) 2010. Occupation-centred
practice with children. A practical guide for
occupational therapists. Wiley-Blackwell (e-bok)

Referenslitteratur:

- Asaba, E. & Wicks, A. 2010. Occupational
Terminology, Journal of Occupational Science,
17:2, 120-124.
- Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M.,
Ylinen, A. (ed.). 2016. Kuntoutuminen.
Helsinki: Duodecim
- Ayres, J.A. 2008. Aistimusten aallokossa.
Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-
kustannus.
- Eliasson, A-C & Burtner, P.A.(ed).
2008.Improving hand function in Children with
Cerebral Palsy:
theory, evidence and intervention. London: Mac
Keith Press
- Hautala, T., Hämäläinen,T., & Mäkelä, L. 2013.
Toiminnan Voimaa, Toimintaterapia käytännössä.
Edita
- Jeglinsky, I. 2012. Family-centredness in
services and rehabilitation planning for
children and youth with cerebral palsy in
Finland. Thesis for doctoral degree. Karolinska
institutet.
- Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of
Occupational Therapy. 4uppl., Philadelphia: F.
A. Davis.
- Koivikko, M & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren
hyvä kuntoutus. Helsinki: Vaajaliikkeisten
kunto ry.
- Kramer, P. & Hinojosa. 2010. Frames of
reference for pediatric occupational therapy (3rd
ed.)USA.
- Lippincott Williams & Wilkins
Kuhaneck, H et al. 2010. Activity analysis,
creativity and playfulness in pediatric
occupational therapy.
- Launiainen, H. & Sipari, S. 2011. Lapsen hyvä
kuntoutus käytännössä. Projekti 2007-2011,
Vajaaliikkeisten kunto ry. ISBN: 978-952-99712-
1- 3
- Law, M. Baum, C. Dunn, W. 2005. Measuring
occupational performance: supporting best
practice in occupational therapy. Thorofare:
Slack inc.
- Parham, D. & Fazio, L. 2008. Play in
occupational therapy for children. USA: Mosby
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. (2009) Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156.
- Pierce, D. 2009. Co-occupation: The challenges
of defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science, 16:3,
203-207.
- Rodger, S & Ziviani, J. 2008. Occupational
therapy with children. Understanding children's
occupations and enabling participation.
Blackwell Publishing.
- Townsend, E. A. & Polatajko, H. J. 2007.
Enabling Occupation II. Advancing an occupational
therapy vision for health, well-being & justice
through occupation. Kap 9,10. CAOT
- Turpin, M. ja Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in
Practice.Churchill
Livingstone. Elsevier.
- Wicks, A. 2005. Understanding Occupational
Potential, Journal of Occupational Science,
12:3, 130-139.

-Atchison, Ben & Dirette, Diane K.(red.)2012.
Conditions in occupational therapy: effect on
occupational performance. 4. ed. Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams &
Wilkins.
- Attwood, Tony. 2011. Den kompletta guiden till
Aspergers syndrom. Lund: Studentlitteratur.
ISBN: 978-91-44-07555-6
- Attwood, Tony. 2012. Aspergerin oireyhtymä
lapsuudesta aikuisuuteen. Oppimateriaalikeskus
Opike. ISBN 978-951-580-530-0.
- Dufva, V & Koivunen, M (toim.) 2012. ADHD
Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. PS-kustannus.
ISBN 978-952-451-566-5.
- Kerola, K & al. 2009. Autismin kirjo ja
kuntoutus. PS-kustannus
- Sharma, A. & Sheridan, M. 2014. Mary Sheridan's
from birth to five years: Children's
developmental progress. 4th ed. London:
Routledge.
- Stirling, J. 2002. Neuropsykologi - en
introduktion, kap. 6, 7, 9,10. Lund:
Studentlitteratur
- Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura

Annat lästips:
- Rotkirch, A. 2014. Tillsammans -
om familjelivets härlighet och svårighet.
Borgå: Schildts & Söderströms.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 32 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Basgruppsarbete - 15 timmar
  • Självstudier - 70 timmar
  • Nätbaserade - 10 timmar
  • Seminarier - 4 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänd examinationsuppgift (bedömningsskala 1 -
5).
Bedömningskriterier för examinationsuppgiften
finns på itslearning.
Aktivt deltagande i basgruppsarbetet.
Godkänt deltagande i övningar och seminarium.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Tillman Ilse
  • Werner Tove

Examinator

Backman Henrika

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursanmälningstid

2023-11-24 till 2023-12-22

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning