Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2009 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Akutvård 2010 - Hälsofrämjande arbete
- Ergoterapi 2009 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Ergoterapi 2010 - Hälsofrämjande arbete
- Fysioterapi 2009 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Fysioterapi 2010 - Hälsofrämjande arbete
- Det sociala området 2009 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Det sociala området 2010 - Hälsofrämjande arbete
- Vård 2009 (sjukskötare) - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Vård 2010 (sjukskötare) - Hälsofrämjande arbete
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Hälsofrämjande nu och i framtiden
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att utveckla kompetensen i hälsofrämjande på olika nivåer (individ, grupp och samhälle)genom att fördjupa och bredda det promotiva synsättet. Att öka komptensen inom förändrings- och utvecklingsverksamhet för att öka förståelsen för planering, implementering och utvärdering av hälsofrämjande projekt. Att öka kommunikativ och social kompetens med hjälp av kreativa arbetsmetoder med syftet att främja välbefinnande i arbetslivet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:
Förstå de centrala begreppen och tillämpningen av dem inom hälsofrämjande arbete
Identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder
i olika kontext.
Diskutera och analysera friskfaktorer och ett resursinriktat arbetssätt i arbetslivet och annan verksamhet.
Ha prövat på drama som ett kreativt verktyg med fokus på att studenten:
-förmår koppla teoretiska begrepp till praxis på ett kreativt sätt
-blir medveten om kreativa verktygs betydelse för hälsofrämjande verksamhet i arbetslivet
Innehåll
- Gransking av hälsofrämjande projekt
- Föreläsningar om de centrala begreppen och andra viktiga delar i det hälsofrämjande arbetet
- Dramapedgogik som arbetssätt
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Meddelas senare
Litteratur
Green J., Tones K. (2010). Health Promotion: Planning and Strategies. Second edition. Sage publication
Nutbeam D. & Harris E.2004 (2nd ed.)Theory in a Nutshell; A practical guide to health promotion theories. McGraw-Hill Australia Pty Ltd. ISBN 978 0 074 71332 7.
Nutbeam D. & Bauman A. (2006). Evaluation in a Nutshell - A practical guide to the evaluation of health promotion programs. McGraw-Hill Australia Pty Ltd. ISBN 0 074 71553 4.
Savola E. & Koskinen-Ollonqvist P. (2005). Terveyden edistäminen esimerkein; Käsitteitä ja selityksiä. TEKRY. Edita Prima Oy. ISBN 952-205-006-7. Tillgänglig som pdf på www.soste.fi Extern länk
Scriven, A. (2013). Ewles & Simnett Hälsoarbete. Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8
Winroth J., Rydqvist L-G. 2008. Hälsa & hälsopromotion: med fokus på individ-, grupp- och organisationsnivå. SISU Idrottsböcker, Stockholm ISBN 9789185433353
Lindström B., Eriksson M. (2012) The Hitchhiker’s guide to salutogenesis. www.salutogenesis.com Extern länk
Elektroniska källor:
Ottawa Charter for Health Promotion 1986, [www] http://www.euro.who.int/aboutwho/policy/20010827_2 Extern länk
Govermental policy program for health promotion, 2007,[www] http://www.vn.fi/toiminta/politiikkaohjelmat/terveys/ohjelman-sisaeltoe… Extern länk
Hälsa 2015, [www] http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42733&name=DLFE-… Extern länk
Health Promotion Glossary (WHO)
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 100 timmar
- Självstudier - 100 timmar
- Seminarier - 16 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer enligt följande fördelning:
Examination 1 Centrala begrepp (10%)
Examination 2 Projektgranskning (40%)
Examination 3 Drama (40%)
Examination 4 Självutvärdering (10%)
(examinationer = tentamina, demonstrationer och presentationer, rapporter och produktioner, uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Lärare
- Gustavson Mia
- Kukkonen Göta
- Silius-Ahonen Ellinor
- Vaappo Marko
- Wiik Mikaela
Examinator
Wiik Mikaela
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
2013-10-16 - Demonstrationer och presentationer