Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2006 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2007 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2008 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2009 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2010 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2011 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2012 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målet med är att utveckla studentens förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiska sakkunniguppgifter inom ergoterapi. Studerande fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom ett kompetensområde inom egroterapi och studerade utvecklar sin förmåga till självständig reflektion.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att självständigt dokumentera de olika faserna i en forskningsprocess innehållande forskningsprobelemts relevans, anknytning till tidigare kunskap, frågeställning eller hypotes, metod, resultat och diskussion.
Innehåll
Handledning i grupp och individuellt.
Deltagande och presentation vid idé- och planseminarier.
Opponens av en plan och ett examensarbete.
Deltagande i 15 presentationer av examensarbeten varav fem arbeten ska vara från annat område än ergoterapi (inkl.den egna presentationen och opponeringen)
Förkunskaper
För att kunna inleda examensarbetsprocessen krävs minst 105 inregistrerade studiepoäng
Litteratur
Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E. 1999. Forskning : en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Forsberg-Wengström. 2008. Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm ; Natur och Kultur
Friberg, F.(red.)2006. Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund : Studentlitteratur.
Jacobsen. D. 2007. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskeplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Jokivuori,P. Hietala, R. 2007. Määrällisiä tarinoita - monimuuttujamenetelmien käyttö ja tulkinta. WSOY
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Trost, J. 2007. Enkätboken.3 uppl.Lund : Studentlitteratur.
Annan aktuell litteratur som berör forskningsprocess, forskningsmetodik och forskningsetik.
Studieaktiviteter
- Självstudier - 320 timmar
- Handledning och seminarier - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 400 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 400 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänt examensarbete och godkänd prestation vid opponentskap av examensarbete. Fullföljt deltagande vid seminarier.
Lärare
- Arola Annikki
- Haldin Denice
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
För de studerande som följer den gamla studieplanen genomförs grupphandledningar i grupp 1 och grupp 2 med följande tidtabell:
10.9, 1.10, 31.10 och 19.11.2012
De studerande som följer den nya läroplanen har sin idévecka under tiden 29.10 - 2.11.2012, veckan inleds med introduktion och infosökning och avslutas med idéseminarum.
Arbetet med plan inleds 7.1.2013 och stöds upp med regelbundna grupphandledningar i 2 basgrupper.Inlämning av material till grupphandledningar enligt följande:
15.1 Inlämning av bakgrund
1.2 Inlämning av teoridel
22.2 Inlämning av metoddel.
En färdig plan lämnas in 5.3.2013 och planen presenteras vid planseminarium den 11.3.2013.
Under tiden 6.5 - 31.5.2013 arbetar studerande intensivt med sitt examensarbete, inlämning av färdigt examensarbete 10.6.2013 och presentation av examensarbete i augusti 2013.
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner