Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
So 2002 - 2004 - Alternativa yrkesstudier 1
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
7 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten kan bilda sig en helhetsuppfattning om utvecklingskrisers och traumatiska krisers betydelse i människans totala livssammanhang. Studenten vet hur man kan bemöta människor i olika åldrar som befinner sig i kris och har kunskap om samhälletsberedskap och möjligheter att hjälpa människor i krissituationer samt olika kristerapier.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att...
Innehåll
Grundläggande definitioner av begrepp som kris, chock, trauma, katastrof. Krisförlopp- och reaktioner samt konsekvenser av en kris hos människor som drabbas av en akut kris/katastrof.
Centrala principer i krisarbete, defusing, debriefing.
Förkunskaper
Grundstudier och yrkesstudier.
Mer information
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och studiebesök. Sista inlämningsdatum för distansuppgiften 28.9.2006.
Litteratur
Dyregrov, A.Katastrofpsykologi. Lund. Studentlitteratur, 1992.
Dyregrov, A. Barnet i sorg. Lund. Studentlitteratur.1990.
Dyregrov, A. Barnet i sorg. Lund. Studentlitteratur.1997
Saari, S. Kuin salama kirkkaalta taivaalta - kriisit ja niistä selviytyminen. Helsinki. Otava.2000.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 150 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 200 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 160 timmar
- Varav schemalagda studier: 40 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
Cederberg Arla
Examinator
Cederberg Arla
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Studiehelheten pågår 29.8 - 3.10.2006
Examinationsformer
- 2006-10-02 - Tentamina
- 2006-08-28 - Demonstrationer och presentationer
- 2006-08-28 - Rapporter och produktioner