Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

So 2002 - 2004 - Alternativa yrkesstudier 2

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

18 sp

Kompetensmål

Att studerande utifrån tidigare kunskaper och erfarenheter fördjupar sitt kunnande inom handikapp- och äldreomsorg genom att dels utveckla sin förmåga att möta och förstå klienter med särskilda behov inom handikapp-och äldreomsorgen, dels lära sig att utveckla och förändra verksamehten inom området.

Innehåll

Barn, unga och vuxna med osynliga funktionshinder inom handikappomsorgen 4 sv
Äldre med psykiska funktionshinder inom äldreomsorgen 4 sv
Utvecklings- och förändringsarbetet 4 sv

Förkunskaper

Grundstudier, yrkesstudier

Litteratur

Almberg, Britt 2003 Fånga stunden: hur man bemöter och förhåller sig till personer med demenshandikapp. Stockholm:Liber.
Gillberg, C. (1999) Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna.Stockholm : Natur och Kultur.
Erkinjuntti T. & Huovinen, M. 2003. Kun muisti pettää. Muistihäiriöt ja dementia. Helsinki: WSOY.
Heimonen, S., Voutilainen,P. (toim.) 1998. Kuntouttava työote dementoituvien hoitotyössä.Helsinki: Kirjayhtymä.
Holma, Tupu 2003. Laatua vanhustyön arkeen suunta ja välineet kehittämistyöhön. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Kaipio, Kalevi 1996.Laatua kehitysvammahuoltoon kehitysvammapalvelujen laadun kehittämisen perusteet.Helsinki Kehitysvammaliitto, tutkimus- ja kokeiluyksikkö.
Peeters, T. (1998) Autism ? från teoretisk förståelse till praktisk pedagogik. Stockholm : Liber
Saxon, G. (2002) En bärande relation. Praktisk psykiatri inom kommunens verksamheter för stöd, service och sysselsättning.Andra reviderade utgåvan. Stockholm: Natur och Kultur.
Telaranta, P. 2001. Alzheimerin tauti osana elämää ja elämänosana. Jyväskylä: Gummerus Kustannus Oy.
Westlund, P. Edvardsson, B. 1998. Tjänsteutveckling och kvalitet i äldreomsorgen. Lund: Studentlitteratur.
Vuotilainen mfl. 2002. God vård och omsorg för äldre handbok i kvalitet. Helsingfors: Stakes, Social- och hälsovårdsministeriet.
Wing, L. (1998) Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella. Stockholm: Cura

Studieaktiviteter

  • Basgruppsarbete
  • Föreläsningar
  • Handledning
  • Inlämningsuppgifter
  • Presentationer
  • Seminarier
  • Studiebesök
  • PBL
  • Individuellt arbete

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Skriftlig tentamen

Examinator

Gustavson Mia

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studiehelheten pågår 5.12-16.12.2005, 9.1-3.3.2003

Kurs och studieplanssökning