Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

So 2002 - 2004 - Alternativa yrkesstudier 2

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

18 sp

Kompetensmål

Studerande fördjupar sin kunskap ur ett socialpedagogiskt perspektiv beträffande barns, ungas och familjers levnadsförhållanden och de processer som orsakar sociala problem och social utslagning.
Studerande har kunskap och redskap i socialpedagogiskt arbetssätt för att stärka familjens handlingsförmåga.
Studerande är väl förtrogen med den lagstiftning vars syfte är att reglera barns och ungas rätt i samhället

Innehåll

Den offensiva socialpedagogiken -preventiva arbetssätt och metoder med barn unga och familjer 6 sp
Den defensiva socialpedagogiken -behandlings- och fältarbete bland barn och ungdomar 12 sp

Förkunskaper

Grundstudier, yrkesstudier

Mer information

obligatorisk närvaro vid föreläsningar och basgruppsarbete.

Litteratur

Lagstiftning i anknytning till ämnet.
Anttila, A. (red.).2004. Lapsuuden muuttuva maisema.Puheenvuoroja kulutuskulttuurin seksualisoinnin vaikutuksista. Helsinki. Stakes. raportteja 284.
Arnkill, T., Eriksson, E., Saikku, P. 1998. Huolen harmaa vyöhyke. Helsinki. Dialogi 7/1998 ss 8-11.
Cederborg, A-C. 2000. Barnintervjuer. Vägledning vid utvärderingsarbete. Stockholm: Liber
Eriksson. L. & Markström, A-M. 2000. Den svårfångade socialpedagogiken. Lund: Studentlitteratur
Eriksson, M. 1996. Våga se - kunna handla. Vad är förebyggande arbete med barn. Uppsala:Konsultförlaget i Uppsala.
Forsberg,H., Ritala-Koskinen, A., Törrönen, M. 2006. Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja uudelleenarviointia. Juva: PS-kustannus.
Heino, T. (red.) 2000. Familjerådslag: den nya metoden inom socialt arbete. Helsingfors: Stakes
Killén, K.2000. Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med de utsatta familjer. Stockholm. Wahlström 6& Widstrand.
Killén, K.1996. Svikna barn. Om bristande omsorg och vårt ansvar för de utsatta barn. Stockholm. Wahlström & Widstrand.
Keltikangas-Järvinen, L. 2000. Tunne itsesi suomalainen. Helsinki. WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Lundström, T.(red.)2001. Barns vardag i det senmoderna samhället. Stockholm. Natur och kultur.
Madsen, B. 2001. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Oranen, M.(red.)2001. Perheväkivallan varjossa. raportti lapsikeskeisen työn kehittämisestä. Helsinki. Ensi-ja turvakotien liitto.
Salmivalli, C. 1998. Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä. Tampere: Gaudeamus.
Sinkkonen, J., Kalland, M.2001. Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriytyminen. Helsinki. WSOY
Taskinen, S. (red.) 2000. Omhändertagande inom barnskyddet: sakkunnigas rekommendationer om gemensamma riktlinjer för
omhändertagandeprocessen. Helsingfors: Stakes

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 70 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 25 timmar
  • Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 40 timmar
  • Självstudier - 335 timmar
  • Färdighetsträning i klientbemötande - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 480 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 345 timmar
  • Varav schemalagda studier: 135 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina
  • Demonstrationer och presentationer
  • Rapporter och produktioner

Lärare

  • Silin Carolina
  • Cederberg Arla
  • Silius-Ahonen Ellinor

Examinator

Cederberg Arla

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studiehelheten pågår under tiden 27.11.-15.12.2006, 8.1-2.3.2007

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning