Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
So 2002 - 2004 - Alternativa yrkesstudier 2
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
18 sp
Kompetensmål
Studerande fördjupar sin kunskap ur ett socialpedagogiskt perspektiv beträffande barns, ungas och familjers levnadsförhållanden och de processer som orsakar sociala problem och social utslagning.
Studerande har kunskap och redskap i socialpedagogiskt arbetssätt för att stärka familjens handlingsförmåga.
Studerande är väl förtrogen med den lagstiftning vars syfte är att reglera barns och ungas rätt i samhället
Innehåll
Den offensiva socialpedagogiken -preventiva arbetssätt och metoder med barn unga och familjer 6 sp
Den defensiva socialpedagogiken -behandlings- och fältarbete bland barn och ungdomar 12 sp
Förkunskaper
Grundstudier, yrkesstudier
Mer information
obligatorisk närvaro vid föreläsningar och basgruppsarbete.
Litteratur
Lagstiftning i anknytning till ämnet.
Anttila, A. (red.).2004. Lapsuuden muuttuva maisema.Puheenvuoroja kulutuskulttuurin seksualisoinnin vaikutuksista. Helsinki. Stakes. raportteja 284.
Arnkill, T., Eriksson, E., Saikku, P. 1998. Huolen harmaa vyöhyke. Helsinki. Dialogi 7/1998 ss 8-11.
Cederborg, A-C. 2000. Barnintervjuer. Vägledning vid utvärderingsarbete. Stockholm: Liber
Eriksson. L. & Markström, A-M. 2000. Den svårfångade socialpedagogiken. Lund: Studentlitteratur
Eriksson, M. 1996. Våga se - kunna handla. Vad är förebyggande arbete med barn. Uppsala:Konsultförlaget i Uppsala.
Forsberg,H., Ritala-Koskinen, A., Törrönen, M. 2006. Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja uudelleenarviointia. Juva: PS-kustannus.
Heino, T. (red.) 2000. Familjerådslag: den nya metoden inom socialt arbete. Helsingfors: Stakes
Killén, K.2000. Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med de utsatta familjer. Stockholm. Wahlström 6& Widstrand.
Killén, K.1996. Svikna barn. Om bristande omsorg och vårt ansvar för de utsatta barn. Stockholm. Wahlström & Widstrand.
Keltikangas-Järvinen, L. 2000. Tunne itsesi suomalainen. Helsinki. WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Lundström, T.(red.)2001. Barns vardag i det senmoderna samhället. Stockholm. Natur och kultur.
Madsen, B. 2001. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Oranen, M.(red.)2001. Perheväkivallan varjossa. raportti lapsikeskeisen työn kehittämisestä. Helsinki. Ensi-ja turvakotien liitto.
Salmivalli, C. 1998. Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä. Tampere: Gaudeamus.
Sinkkonen, J., Kalland, M.2001. Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriytyminen. Helsinki. WSOY
Taskinen, S. (red.) 2000. Omhändertagande inom barnskyddet: sakkunnigas rekommendationer om gemensamma riktlinjer för
omhändertagandeprocessen. Helsingfors: Stakes
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 70 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 25 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 40 timmar
- Självstudier - 335 timmar
- Färdighetsträning i klientbemötande - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 480 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 345 timmar
- Varav schemalagda studier: 135 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Silin Carolina
- Cederberg Arla
- Silius-Ahonen Ellinor
Examinator
Cederberg Arla
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Studiehelheten pågår under tiden 27.11.-15.12.2006, 8.1-2.3.2007
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner