Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

So 2002 - 2004 - Människans livscykel

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Läranderesultat

Studenten
- utvecklar en helhetssyn på människan i ett livsloppsperspektiv
- blir förtrogen med teorier om människan som fysisk, psykisk och social varelse
- stärker sin förmåga att kommunicera och växelverka

Innehåll

Från cell till organism - anatomi & fysiologi 1 sv
Från vaggan till graven- utvecklings-, livscykel-,social-psykologi 5 sv
I-hjälp 0,5 sv

Förkunskaper

Välbefinnandet i samhället, Sociala området och välfärdssamhället

Mer information

Utvärdering sker på basen av bedömning av basgruppsarbete, seminarier och examination.

Litteratur

A selection from the list of references:

Angelöv, B. & Jonsson, T. (1990). Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur

Bjerrum Nielsen, H. & Rudberg, M.(1991). Historien om flickor och pojkar. Lund: Studentlitteratur

Bjålie, J., Haug, E., Dand, O. & Sjaastad, Ö. (1998). Människokroppen. Fysiologi o. anatomi. Stockholm: Liber.

Bunkholdt, V. (1995). Från födsel till pubertet. Lund: Studentlitteratur.

Dunderfelt, T. (1992). Elämänkaaripsykologia. Borgå: WSOY.

Havnesköld, L. & Risholm Mothander (1995). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber

Hwang, P. & Nilsson, B. (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Stockholm: Natur och Kultur.

Jallinoja, R. (1990). Introduktion till familjesociologi. Borgå: WSOY

Johnsson, G-B. & Sönne, B. (1992). Anatomi och fysiologi. Uppsala: Esselte.

Liljeström, R. (1992). Uppväxtvillkor. Stockholm: liber.

Nilsson, B. (1993). Individ och grupp. Lund: Studentlitteratur. (1996). Socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.

Olofsson, P-O & Sjöström, B. (1993). Existens och sociala relationer: skiss till en existentialistisk socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.

Roos, J.P. (1988). Elämäntavasta elämänkertaan. Helsingfors: Gaudeamus.

Tornstam, L. (1994). Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Rabén Prisma.

Studieaktiviteter

Inom ramen för problembaserat lärande (PBL): basgruppsarbete, föreläsningar, färdighetsträning,seminarier, självstudier

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Skriftlig tentamen

Examinator

Silius-Ahonen Elinor

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kurs och studieplanssökning