Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2008 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2009 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2010 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2011 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2012 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2013 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
- Du förstår innebörden i begreppet kunskap, olika
former av kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning
- Du förstår sambandet mellan de kunskapssyner som
gäller i olika vetenskaps-/tvärvetenskapliga
områden
- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen och om olika
forskningsmetoder, speciellt om de metoder som har
särskild betydelse för den egna professionen
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra till
kunskapsutveckling
Läranderesultat
Efter avklarad studiehelhet har du lärt dig
följande på en grundläggande nivå:
Du läser, förstår och kan kritiskt granska
vetenskaplig litteratur.
Du kan koppla kunskapsformer till olika typer av
examensarbeten.
Du kan söka, hantera och kritiskt bedöma
vetenskapliga artiklar och forskning inom ditt
eget yrkesområde.
Du känner till och förstår grundbegrepp gällande
kvantitativa och kvalitativa data, samt hur och
när de kan användas.
Du känner till och förstår design, datainsamlings-
och analysmetoder som genererar både kvantitativa
och/eller kvalitativa data, och deras relevans
inom forskning och utveckling av arbetslivet inom
ditt eget yrkesområde.
Du kan tillämpa relevanta metoder i ditt eget
examensarbete.
Du behärskar grunderna för insamling av
kvantitativa data, kan utnyttja ett
statistikprogram för analys av data, och du
behärskar grunderna för tolkning av resultaten och
rapportering av dem i form av deskriptiv
statistik.
Du kan tillämpa ändamålsenliga insamlings- och
analysmetoder för kvalitativ data, samt redogöra
för resultaten.
Du har utvecklat ett utforskande arbetssätt i
syfte att kunna bidra till kunskapsutveckling inom
ditt yrkesområde.
Du kan rapportera och argumentera skriftligt och
du behärskar tekniker för källhänvisning.
Du kan tillämpa de yrkes- och forskningsetiska
principerna i dina studier.
Innehåll
Forskningsprocessen
Vetenskapsteori
Litteraturöversikt och dess betydelse
Designer inom kvantitativ och kvalitativ forskning
Deltagarorienterad design
Enkät , intervju och observationsstudier
Systematisk litteraturstudie
Standardiserade mätmetoder inom HV:s profilområden
Innehållsanalys
Forskningsetik
Informationssökning och bearbetning
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser
Statistik – normalfördelning, konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test
Förkunskaper
90 sp genomförda studier
Kursen ersätter följande kurser
Metodik och Kunskapsteori
Mer information
Obligatorisk närvaro vid basgruppsträffar.
Litteratur
Tentamenslitteratur ;
Jakobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetensakplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund
Referenslitteratur:
Backman, J. 1998. Rapporter och uppsatser. Lund:
Studentlitteratur.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion. Lund:
Studentlitteratur.
Forsberg-Wengström. 2008. Att göra systematiska
litteraturstudier. Stockholm ; Natur och Kultur
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Under kursens gång tillkommer ytterligare
referenslitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 60 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 66 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Godkänd tentamen samt aktivt deltagande i
basgruppsarbetet.
Lärare
- Arola Annikki
- Haldin Denice
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2015-02-28
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer