Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- förstå hur mental ohälsa inverkar på personens
aktivitet
och delaktighet
- tillämpa olika referensramar och modeller samt
praxismodeller i arbetet med personer
inom mentalvården.
- förstå betydelsen av samt hur gruppaktivitet
kan främja
mental hälsa
- redogöra för det aktivitetsvetenskapliga
begreppet
aktivitetsrättvisa med koppling till
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att:
- tillämpa ergoterapiprocessens olika delar i ett
givet case
- identifiera aktivitetsrättvisa och dess
innebörd i ett givet
case
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- känna till riktlinjerna för mångprofessionellt
arbete inom
mentalvården i Finland
- förmedla information, idéer, problem och
lösningar inom
ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionell självständighet och
professionellt ansvar genom att:
- känna till rådande lagstiftning gällande
klientens
rehabilitering med fokus på
förebyggande samt upprätthållande insatser inom
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- kritiskt använda forskningsresultat i
planeringen av
ergoterapin för ett givet case
Läranderesultat
Efter avklarad kurs:
- kan studerande redogöra för hur mental ohälsa
samt psykiatrisk- och missbrukarproblematik
påverkar aktivitetsutförandet
- kan studerande välja ut och använda lämplig
referensram/modell/metod som bas för
ergoterapiprocessen
- kan studerande motivera sitt resonemang och
val av instrument/metod, vad gäller bedömning
inom mentalvården
- kan studerande visa på sitt professionella
resonemang i förhållande till planering och
målformulering samt på ett ändamålsenligt sätt
använda perspektivet aktivitetsrättvisa i ett
givet case
- kan studerande använda sig av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbetet med
personer med mental ohälsa
- kan studerande planera, genomföra och
motivera för aktivitetsval samt evaluera en
aktivitetsgrupp, vilka omfattar
psykoedukativa-, färdighetstränings- eller
skapande grupper, då målsättningen är att
främja den mentala hälsan.
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla
sitt
lärande
Innehåll
Aktivitet, delaktighet och mental hälsa
Gruppens och gruppaktiviteternas betydelse för
mental hälsa
Lagstiftning och rekommendationer för
rehabiliteringen inom mentalvården
Professionellt resonemang
Psykatrisk problematik och aktivitetsutförande
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi, Ergoterpiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Omgivning och delaktighet, Medicin 2
Kursen ersätter följande kurser
Ergoterapi vid psykiatriska nedsättningar,
aktivitet och delaktighet II
Mer information
Alla workshops, handledningar och
färdighetsträningar samt
seminarium innebär obligatorisk närvaro.
Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt (teoretisk del). Artikelns innehåll
diskuteras också i
förhållande till den egna professionen (subjektiv
del)
Ett referat/ frånvaro.
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination:
Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. China. 0443-
06447-4
Speciellt sektion 2,4 och 5
ELLER:
Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational Therapy and Mental Health.
Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt
sektion 2,5 samt
valda delar av sektion 6 (ex. 21 och 29)
OCH:
Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11
Referenslitteratur ex:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. eller 4 uppl. Group
Dynamics in
Occupational Therapy. The Theoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9
Early, M. B. 2017, 5:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadelphia: Wolters Kluwer
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Manville, C.A, & Keough J.L. 2016. Mental Health
Practice for the Occupational Therapy
Assistant. Thorofare:Slack Incorporated.
Kapitlen: 12,13,14
Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa:
Paloma-
hankeen käsikirja
http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Schell & Schell.2018. Clinical and professional
reasoning in
Occupational Therapy. Wolters Kluwer. Second
edition.
Turpin, M. & Iwama, M.K. 2011. Using
Occupational Therapy Models in Practice - a
field guide. Churchill Livingstone. Elsevier
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 16 timmar
- Praktiska övningar - 4 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 23 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Examination (Paruppgift) Case rapport: Et-
processen för en klient inom mentalvården. Se instruktioner på ItsLearning
Bedöms i vitsord: skala 1-5.
Blankett för kriterierna för bedömningen finns
synliga på ItsLearning
Lärare
- Marina Arell-Sundberg
- Werner Tove
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (18 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-03-17
Kursens tidtabell
Vänligen se de bokningar som är gjorda i ARBS
Kursanmälningstid
2019-03-18 till 2020-07-31
Examinationsformer
2019-12-20 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-10-23 | 09:15 - 11:15 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Kursintro + pretask + info om högskoledagen 31.10 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-10-29 | 10:15 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tidsreservation grupparbete med pretask | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2019-10-31 | 09:00 - 16:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Högskoledagen | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-01 | 09:15 - 11:45 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Föreläsning/Lecture (TW): Mental hälsa/ohälsa. Mentalvårdens organisation i Finland + Aktivitetsorättvisa / Mental health and illness, mental health care in Finland and occupational justice | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-01 | 13:00 - 16:00 | D4106 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Föreläsning/Lecture (M A-S) 13.00 - 13.30 The Occupational Therapy Process 13.45 - 14.30 The CMCE-model and the Therapeutic Relationship 14.45 - 15.15 The Assessment Process in Mental Health 15.20 - 16.00 The Assessment Tools - a walk-through | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-04 | 09:15 - 11:15 | A510 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Studiebesök, erfarenhetsexpert: Klubbhus Fontana i Karis | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-08 | 09:15 - 11:00 | D4107-08 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Lecture:(MAS): 9.15 - 10.00 Activity-analyze by Pierce 10.15 - 11.15 Group work as a method within the OT-process | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-08 | 12:00 - 15:00 | M702 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 1: Opening up the Case 12.00 - 13.00 Grupp C 13.00 - 14.00 Grupp A 14.00 - 15.00 Group B ( in English) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-12 | 13:15 - 16:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Olika sätt att främja mental hälsa i yrkeslivet + posterpresentation pretask (MAS,TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-13 | 08:30 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | AMK kampuspäivä, presentation av ergoterapiutbildningen (studenter, lärare, tutorer)Klockslag fastställs senare. | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-14 | 13:00 - 14:00 | A510 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Gruppaktivitet - att leda grupper inom mental hälsa | Arell-Sundberg Marina |
2019-11-15 | 09:15 - 11:15 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Lecture (TW): Demanding situations in OT-work | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-15 | 12:00 - 15:00 | M702 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 2: Starting the OT-process/assessment process 12.00 - 13.00 Group A 13.00 - 14.00 Group B - English 14.00 - 15.00 Grupp C | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-25 | 13:00 - 16:00 | D275 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Workshop: Gruppverksamhet inom ergoterapin (MA, TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-11-26 | 08:30 - 11:00 | M702 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 3: Att sätta upp mål och Planera för ergoterapi Kl 08.30 - 9.30 Grupp A Kl. 9.45 - 11.00 Grupp C | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-12-02 | 14:15 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Sexualitet och psykisk ohälsa | Werner Tove |
2019-12-09 | 13:00 - 15:00 | M602 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Workshop: Gruppaktiviteter i praktiken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-12-10 | 12:00 - 15:00 | M602 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Workshop: Gruppaktiviteter i praktiken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2019-12-13 | 12:00 - 15:00 | M702 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 4: Handledning/Tutorial Kl 12.00 - 13.00 Grupp C Kl. 13.00 - 14.00 Grupp A Kl. 14.00 - 15.00 Group B ( in English) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |