Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2005 (sjukskötare) - Vårdvetenskap
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Vårdvetenskap
- Vård 2004 (sjukskötare) - Vårdvetenskapens grunder
- Vård 2004 (hälsovårdare) - Vårdvetenskapens grunder
- Vård 2004 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskapens grunder
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Vårdvetenskap
- Vård 2006 (sjukskötare) - Vårdvetenskap
- Vård 2003 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskapens grunder
- Vård 2005 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskap
- Vård 2006 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskap
- Vård 2007 (sjukskötare) - Vårdvetenskap
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskap
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Vårdvetenskap
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Vårdvetenskap
- Vård 2008 (sjukskötare) - Vårdvetenskap
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Vårdvetenskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är medvetenhet och kunskap om vårdandets, vårdarbetets och vårdvetenskapens idéhistoriska rötter och trender, samt reflektion kring vårdetiken som stöder den etiska växten.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna förstå vårdandets,vårdarbetets och vårdvetenskapens historia samt de idémönster som aktualiserats under olika tider och i olika sammanhang; att redogöra för idéhistorisk metod och källkritik; att reflektera över vårdandets grundläggande värden och etik, samt tillägna sig dessa.
Innehåll
Idéhistoriska metoder och källkritik. Vårdandets och vårdarbetets idéhistoriska rötter. Vårdvetenskapens idéhistoria genom valda klassiska och nutida tänkare inom vårdvetenskap.
Vårdandets etik: den caritativa etikens grundkategorier, sjukskötarens etiska kod, institutionens vårdfilosofi och våprdetik i lagstiftningen, etiska teorier.
Förkunskaper
Grundkurs i vårdvetenskap
Kursen ersätter följande kurser
Vårdandets idéhistoria 3 sp 2004. Vårdetik 2 sp 2004. Endast delvis samma kursinnehåll.
Mer information
Obligatorisk närvaro vid seminarier. Uppgift i vårdandets idéhistoria inlämnas till Nanny Alenius-Karlsson. Uppgift i vårdetik inlämnas till Kerstin Sivonen.
Litteratur
Eriksson K (red.) 1995. Mot en caritativ vårdetik.
Eriksson K, Matilainen D (red.) 2002. Vårdandets och vårdvetenskapens idéhistoria. Strövtåg i spårandet av "caritas originalis".
Båda böckerna utgivna i Åbo Akademis serie Vårdforskning.
Artiklar, historisk material.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 23 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 30 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- seminarier - 30 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 80 timmar
- Varav schemalagda studier: 53 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Rapporter och produktioner
Examinationskrav
Idéhistoriskt arbete och arbete i vårdetik.
Lärare
- Alenius-Karlsson Nanny
- Sivonen Kerstin
Examinator
Alenius-Karlsson Nanny
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursen omfattar två delar.
Del 1 Vårdetik. Överlärare Kerstin Sivonen.
31.3 9.15-16 Föreläsningar och samtal om vårdetik i grupp
1.4 9.15-16 Föreläsningar och samtal om vårdetik i grupp
2.4 Föreläsningar och samtal om vårdetik i grupp
Under tiden för yrkespraktik dokumenteras reflektioner och idéer om etik och moral i vårdverkligheten. OBS!! Etikseminarium 25.5. 12.30-17.
Del 2 Vårdandets, vårdarbetets och vårdvetenskapens idéhistoria. Lektor Nanny Alenius-Karlsson.
Examinationsformer
2009-05-29 - Rapporter och produktioner