Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Examensarbete
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Examensarbete och metodik
- Idrottsinstruktör 2015 - Examensarbete och metodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklas som sakkunnig inom ett
valfritt område av Idrott och Hälsopromotion.
Studerande behärskar grunderna för
forskningsbaserat utvecklingsarbete, får
beredskap till ett innovativt och evidensbaserat
arbetssätt och kan utnyttja nationell och
internationell forskning i sitt arbete som
idrottsinstruktör/Hälsopromotör. Han/hon kan
självständigt avgränsa ett tema för utveckling av
idrott och hälsopromtion och söker och utnyttjar
kunskap med vetenskaplig metodik och systematik.
Studerande kan dokumentera resultaten av sitt
arbete och skriva rapport och övar sig i att
logiskt och kritiskt granska, tolka och
presentera data enligt vetenskapliga principer
och kan
argumentera för sina åsikter.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att utföra ett utvecklingsarbete där
vetenskaplig metodik och systematik används samt
skriva en rapport på arbetet.
Innehåll
Självständiga studier, grupphandledning,
seminariepresentationer, Thesis presentation
Förkunskaper
Vetenskapsteori och metodik
Mer information
Ett projekt eller utvecklingsarbete, gärna i
samarbete med arbetslivet. Examensarbetet kan
utföras individuellt eller i grupp, men varje
students självständiga insats skall kunna bedömas.
Litteratur
Aktuell litteratur och forskning inom respektive
område. Vetenskapliga artiklar. Metodiklitteratur.
Studieaktiviteter
Examensarbetsprocess - 405 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1) Dokumentation och presentation av idé för
examensarbete vid seminarium
2) Skapande av plan för eget examnesarbete,
presentation av egen plan och opponering av annan
plan för examensarbetet vid seminarium
3) Genomförandet av examensarbetet
4) Presentation av eget examensarbete och
opponering av annat examensarbetet vid Thesis
Forum
5) Delta i och lyssna på 8 Thesis Forum -
presentationer
6) Mognadsprov
Lärare
- Ruutu Katri
- Taskinen Topi
- Vaappo Marko
- Wikström-Grotell Camilla
- Vienola Riitta
Examinator
Kukkonen Göta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner