Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Human ageing and elderly service 2005 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2005 (native students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2004 (native students) - Senior citizens in the society, specific topics
- Human ageing and elderly service 2004 (international students) - Senior citizens in the society, specific topics
- Human ageing and elderly service 2006 (native students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2007 (native students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2008 (native students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2006 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2007 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2008 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2009 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2009 (native students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2010 (international students) - Senior citizens in the society
- Human ageing and elderly service 2010 (native students) - Senior citizens in the society
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att erbjuda studerande möjligheter att få en inblick i hur välbefinnande kan främjas bland äldre med hjälp av aktiverande metoder i de äldres vardagliga liv.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs skall studerande
- förstå betydelsen av hälsofrämjande och målinriktade aktiviteter, som baserar sig på äldres behov
- förstå hur kreativitet kan bli en stimluerande och aktiverande faktor både psykiskt, fysiskt och socialt
- genomföra olika metoder av aktiviteter med äldre (exempelvis seniordans, gruppverksmaheter)
- visa en förståelse för fördelarna med av individuella- och gruppaktiviteter för äldre
- arbeta i multiprofessionella projekt och grupper
- möta äldre klineter i deras hem
Innehåll
- olika aktivitetsmetoder, främjande av välbefinnande och hälsa
- team arbete i multiprofessionella grupper
- regelbundna hembesök till äldre
Förkunskaper
grundkunskaper i gerontologi
Mer information
Bedömning av kursen:
- godkänd/underkänd
Godkänd kurs kräver utförda hembesök, deltagande i gemensamma och uppföljningsmöten, skriftlig uppsats. sista inlämningsdag för uppsatsen är 29.5.2009.
Litteratur
Aktuella artiklar
Gibson, Faith. 1998. Reminiscence and recall. Burgess Hill, Selwood Printing.
Murphy, Joan & Tester, Susan & Hubbard, Gill & Downs, Murna & Mac Donald, Charlotte. 2004. Enabling frail older people with a communication difficulty to express their views: the use of Talking Mats™ as an interview tool. Health and Social care in the community 13(2), 95-107.
Nolan, Mike & Gordon, Grant & Nolan Janet. 1995. Busy doing nothing:activity and interaction levels amongst different populations of elderly patients. Journal of Advanced Nursing, 1995, 22, 528-538.
The Swedish National Institute of Public Health. 2007. Healthy Ageing – a challenge for Europe. Husqvarna, Typoform AB. http://www.healthyageing.nu/upload/Rome/Healthy_web.pdf Extern länk
.
Sanches Yassada, Monica, Memory training and memory beliefs, doctoral thesis
http://tede.ibict.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=139 Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 33 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 20 timmar
- - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 40 timmar
- Varav schemalagda studier: 93 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Gustafs Christel
- Kokko Anne
- Sundell Solveig
Examinator
Gustafs Christel
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2010-05-24 - Demonstrationer och presentationer
- 2010-05-31 - Rapporter och produktioner