Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2007 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2008 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2009 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2010 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2011 - Människor i utsatta livssituationer
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Syftet med kursen är att stärka den egna yrkesidentiteten genom att reflektera över och koppla de olika delarna av utbildningen till en helhet. Kursen stöder studeranden i att identifiera de olika dimensionerna av den sammanlagda yrkeskompetensen inom den socialpedagogisk profilen.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna
- problematisera och analysera den kontext som en utexaminerad socionom fungerar i
- relatera målen med socionomens arbete till arbetsmetoder och samhällsbehov
- reflektera över vad den socialpedagogiska kompetensen innebär för att identifiera resurser och behov i dialog med olika klientgrupper
- ta ställning till och kritiskt analysera den egna kompetensen
Innehåll
1. Kopplingar mellan teori och handling
- professionskunskap; tyst kunskap; kompetensbegreppet
2. Samhällskontexter för ett etiskt socialpedagogiskt arbete
3. Den socialpedagogiska reflektiva handlingskompetensen & arbetssätt
Centrala begrepp:
Deaktighet
Empowerment
Brukarperspektiv
Inklusion
Etisk värdegrund
Dialog och kommunikation
Kunskapsformer
Samhälls-syn, -dynamik, -förändring
Förkunskaper
Avlagt de tidigare studierna inom socionomprogrammet
Mer information
Se itslearning
Litteratur
Askheim, O.P. & Starrin, B. (red.) 2007. Empowerment i teori och praktik. Malmö : Gleerups.
Bernard, R. 2008. Communicative competence in social education context, European Journal of Social Education No 14-15, pp. 37- 45
Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund : Studentlitteratur.
Johns, C. 2009. Becoming a reflective practitioner, Third edition. Oxford: Wiley-Blackwell.
Juhlia, K. 2009. Objektivointi ja subjektivointi sosiaalityön käytännöissä - Michel Foucault'n perintöä tulkitsemassa. I : Mäntysaari, M.,
Pohjola, A. & Pösö, T. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: Juva
Julkaisut.
Eriksson, L. & Winman T. (eds.) 2010. Learning to fly. Social Pedagogy in a Contemporary Society. Borås: Daidalos AB.
Bonemark, J. & Svanaeus, F. 2009. Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns Högskola.
Gustavsson, B. (red.). 2010. Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur.
Granholm, C. 2010. Virtuaalinen auttamisympäristö voimaannuttavan vuorovaikutuksen ja sosiaalisen tuen tarjoajana. I:
Johns, C. 2009. Becoming a reflective practitioner, Third edition. Oxford: Wiley-Blackwell.
Juhlia, K. 2009. Objektivointi ja subjektivointi sosiaalityön käytännöissä - Michel Foucault'n perintöä tulkitsemassa. I : Mäntysaari, M.,
Jönhill, J.I. 2012. Inklususion och exklusion. En distinktion som gör skillnad i det mångkulturella samhället. Malmö: Liber.
Pohjola, A. & Pösö, T. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: Juva
Julkaisut.
Kurki, L.& Nivala, E. (toim.) 2006. Hyvä ihminen ja kunnon kansalainen : johdatus kansalaisuuden sosiaalipedagogiikkaan. Tampere: Tampere University Press
Kurki, L. 2000. Sosiokultturinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Kurki, L. & Lindqvist, M. 2003. Sosiaalietiikka ja halumaisen kulttuuri I: Ranta-Tyrkkö S. &
Molin, M. Gustavsson, A. & Hermansson, H-E. 2008. Meningsskapande och delaktighet. Om vår tids socialpedagogik. Uddevalla: Daidalos.
Mäkinen, P., Raatikainen, E. Rahikka, A. Saarnio, T. 2011. Ammattina sosionomi. Hki: WSOY.
Ropo, A. (toim.) 2003. Turvallista Hyvinvointia. Tampere: Tampere University Press.
Mattila, K-P. 2010. Asiakkaana ihminen. Työnä huolenpito ja auttaminen. Juva: PS- kustannus
Molander, B. Kunskap i handling. Göteborg: Daidalos.
Ropo, A. (toim.) 2003. Turvallista Hyvinvointia. Tampere: Tampere University Press.
Nivala, E..2008. Kansalaiskasvatus globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnassa : kansalaiskasvatuksen sosiaalipedagoginen teoriakehys. Kuopio : Snellman-instituutti
Payne, M. 2005. Modern teoribildning I social arbete. Stockholm: Natur & Kultur.
Roivainen I. et al. (toim.) 2008. Yhteisöt ja sosiaalityö : kansalaisen vai asiakkaan asialla? Juva: PS-kustannus. T.ex. : Matthies, A-L. Kansalaisosallistuminen ja yhteisöllisyys euroopppalaisen hyvinvointipolitiikan murroksessa.
Särkelä, A. 2001. Välittäminen ammattina. Tampere: Gummerus
Viinamäki, L. (toim.) 2009. Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi AMK -tutkinnossa. Kemi-Tornio ammattikorkeakoulujen julkaisuja. Sarja A. Raportteja ja tutkimuksia 1/ 2009. Tillgänglig i elektronisk form på adressen http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/sosiaalialanamkverkosto/dokumentit/j… Extern länk
Viinamäki (toim.) 2008. 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. Tillgänglig i elektronisk form på adressen http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/sosiaalialanamkverkosto/dokumentit/j… Extern länk
Viinamäki, L. (toim.) 2010. Sosionomi (AMK & ylempi AMK) kansainvälistyvillä koulutus- ja työmarkkinoilla. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Raportteja ja tutkimuksia 2/ 2010. Tillgänglig i elektronisk form på adressen http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/sosiaalialanamkverkosto/dokumentit/j… Extern länk
Tjersland, O. A., Engen, G. & Jansen, U. 2010. Allianser: värderingar, teorier, metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Wrede S.et al. (ed). 2008. Care work in crisis: reclaiming the Nordic ethos of care Part II Finland. Lund: Studentlitteratur.
Skönlitteratur:
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
- Självstudier - 45 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Seminarium
Examinationskrav
Skriftligt arbete inlämnas 30.9 i pappersform
- individuell bedömning 1-5
Basgruppsrapportering inlämnas efterhand &
Medverkan vid seminarium 10.10
-bedöms gruppvis med vitsord 1-5
Lärare
- Cederberg Arla
- Kiukas Carina
- Rosengren Åsa
- Silius-Ahonen Ellinor
Examinator
Silius-Ahonen Ellinor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- 2014-09-30 - Rapporter och produktioner
- 2014-10-10 - Övriga uppgifter