Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsbehandling (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Internationell affärslogistik (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Marknadsföring & kommunikation (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Redovisning & ekonomistyrning (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
Nivå/kategori
Yrkesstudier
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
3 sp
Kompetensmål
Kursen syftar till att introducera elektronisk handel över
Internet ur ett affärsperspektiv där elektroniska affärernas begrepp, påverkan och tekniker presenteras.
Läranderesultat
- Studenten kan identifiera affäskritiska processer
- Studenten kan definiera möjligheter, problem och risker med elektroniska affärer
- Studenten kan jämföra olika affärsmodeller för att idka elektronisk handel inom olika branscher
- Studenten kan analysera och reflektera över olika elektroniska marknadsplatser och dess funktioner
- Studenten behäskar principerna för reklam, orderhantering och betalningar vid handel på Internet
Innehåll
- Bakgrund och fundamentala begrepp
- Möjligheter, problem och risker
- Olika affärsmodeller
- Internet försäljning; Reklam, orderhantering och betalningar
Förkunskaper
Marknadsföringens grunder
Litteratur
P. Fredholm, Elektroniska Affärer, Femte upplagan, 2002 ISBN 91-44-02480-0
Upplaga 4 från år 2000 kan även användas
+
Material som delas ut under föreläsningar
Studieaktiviteter
- Föreläsningar
- Grupparbeten
- Handledning
- Inlämningsuppgifter
- Presentationer
- Fallstudier
- Individuellt arbete
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Skriftlig tentamen
Examinator
Forsström Mikael
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare