Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studenten ska lära sej designa och realisera trovärdigt beteende och intelligens hos autonoma (datorstyrda) karaktärer i 3D-spel. Studenten blir införstådd i olika teknikerna för artificiell intelligens som är populära i spel. Kursen innehåller även en teoretisk del om bildhantering vars syfte är dels att studenten ska lära sej mera ingående om hantering av texturer i spel men också att ge en intro till kursen datorseende som går i period 3.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
känna till och kunna tillämpa populära tekniker för artificiell intelligens vid realisering av trovärdigt beteende hos datorstyrda karaktärer i 3D-spel. Studenten förväntas även ha grundläggande kunskaper i bildhantering.

Innehåll

Utveckling av AI i spel med Unity och C#
----------------------------------------
- Att skapa spelscener i 3D samt importering av 3D modeller
- Repetition av vektorer
- Simpla rörelser, bl.a. att förflytta en autonom karaktär mot ett mål
- Att skapa och låta en autonom karaktär röra sej efter vägpunkter
- Grafteori och "pathfinding"
- "NavMeshes"
- Ändliga automater/finita automater ("Finite State Machines")
- Beteende träd ("Behavior trees")

Grundläggande bildhantering
---------------------------
- 2-dimensional sampling and quantising
- - Image and Planer spectrum
- - Sampling and Quantising
- Image manipulation
- - Brightness, Contrast and Gradation
- - Colour Hue and Saturation
- Image procesing with linear filters
- - Basics of FIR-filters
- - Effects of filters in Images
- Image processing with nonlinear filters
- - Adaptive filters (Sharpness enhancement, noise reduction)
- - Medianfilter

Förkunskaper

Tidigare NoC-kurser.

Litteratur

Tutorials och videor på webben publiceras efterhand på Itslearning.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Självstudier - 95 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

4-projektarbeten (deadline 29.10)

Aktivt deltagande i gästföreläsningar om bildhantering.

Examinationskrav

Kursen utvärderas på basen av 4 mindre projektarbeten om AI i spel (max 85p) samt en teoretisk del om bildhantering (max 15p). Projektarbetena bör lämnas in senast 29.10 och presenteras på 1 av 3 alternativa projektfeedback-tillfällen (anmäl dej på Itslearning). Projekt som lämnas in efter deadline bedöms men vitsordet sjunker med 1 steg för varje påbörjad försenad vecka. Den teoretiska delen hålls av en gästföreläsare och kräver aktiv närvaro på lektionerna. Minimipoängen för godkänd kurs är 50.

Lärare

Karlsson Jonny

Examinator

Karlsson Jonny

Antal kursplatser

Ingen begränsning (34 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

2018-10-29 - Övriga uppgifter

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-09-26 10:15 - 14:00 F366 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-09-27 10:15 - 14:00 F366 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-03 10:15 - 14:00 F366 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-04 10:15 - 14:00 E387 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-10 10:15 - 14:00 F366 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-11 10:15 - 14:00 F366 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-16 10:15 - 14:00 E387 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-17 10:15 - 14:00 E387 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-22 10:15 - 15:00 E387 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Karlsson Jonny
2018-10-23 10:15 - 13:00 F367 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Buchwald Peter
2018-10-24 10:15 - 13:00 F367 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Buchwald Peter
2018-10-25 10:15 - 12:00 A510 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation Buchwald Peter
2018-10-30 09:00 - 14:30 E387 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 1 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) Karlsson Jonny
2018-11-09 09:00 - 14:00 E377 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 2 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) Karlsson Jonny
2018-11-27 10:00 - 15:00 D4104 Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 3 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) Karlsson Jonny

Kurs och studieplanssökning