Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättning med kursen är att åskådliggöra
sambanden mellan människan och hennes omgivning.
Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:

  • Studeranden känner till det sociala områdets
    värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
    identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
    (YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
    betydelse.
  • Studeranden inser betydelsen av att reflektera
    samt har grundläggande färdigheter i att
    reflektera.
  • Studeranden känner till olika
    människosyner och är medveten om sin egen.
  • Studeranden känner till olika skeden i
    människans normala utveckling. Han/hon förstår
    olika livssituationers betydelse för individens
    tillväxt och utveckling.
  • Studeranden känner till servicesystem som
    stöder välfärd och social trygghet.
  • Studeranden känner till grundläggande
    välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
    förändringar.
  • Studeranden förstår att begreppet socialt är
    mångdimensionellt.
  • Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
    processers betydelse för individers liv och
    samfunds existens.
  • Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
    samhälleligt beslutfattande.
  • Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
    delaktighet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att

  • identifiera de processer och den dynamik som
    sker i gruppen.
  • redogöra för centrala begrepp inom sociologin
    och socialpsykologin.
  • beskriva människans centrala mikromiljöer samt
    diskutera sambanden mellan mikro-, meso-, exo- och
    makronivåerna.

Innehåll

Sambanden mellan människan och hennes omgivning

Mer information

Basgruppsträffarna har obligatorisk närvaro. Tiderna
för de olika basgruppernas basgruppsträffar hittas
via ARBS.

Litteratur

Angelöv, B. & Jonsson, T. 1990. Introduktion till
socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.

Helkama, K., Myllyniemi, R. & Liebkind, C. 2000
Socialpsykologi. Malmö: Liber.

Giddens, A. 2003. Sociologi. Lund:
Studentlitteratur.

Jallinoja, R. 1990. Introduktion till
familjesociologi. Helsingfors:
Utbildningsstyrelsen.

Jallinoja, R. 2000. Perheen aika. Helsinki: Otava.

Nilsson, B. 1993. Individ och grupp. Lund:
Studentlitteratur.

Nilsson, B. 1996. Socialpsykologi. Lund:
Studentlitteratur.

Olofsson, P-O. & Sjöström, B. 1993. Existens och
sociala relationer: skiss till en
existentialistisk socialpsykologi. Lund:
Studentlitteratur.

Sulkunen, P. 1999. Introduktion till sociologin.
Begrepp och perspektiv. Porvoo-Helsinki-Juva:
WSOY.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
  • Basgruppsarbete - 19 timmar
  • Självstudier - 96 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Lärare

  • Arla Cederberg
  • Brantberg Bettina
  • Burman Nina
  • Ingmar Sigfrids
  • Nordlund-Spiby Rut

Examinator

Sigfrids Ingmar

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning