Kursens undervisningsperiod

2 (2023-10-23 till 2023-12-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I detta studieavsnitt står följande kompetenser i
fokus:

Grundkompetens i 2D grafik-/spelprogrammering

Kompetens i att tillämpa vektoraritmetik i
grafik-/spelprogrammering

Kompetens kring simulering av vardagliga
krafter i en 2D-miljö

Globala mål i fokus:
#4: God utbildning för alla
#9: Hållbar industri, innovationer och
infrastruktur

Läranderesultat

Efter avlagt studieavsnitt:

Du behärskar grunderna i vektoraritmetik.
(Kunskap)

Du kan skapa simpla spel/simulationer i
spelmotorn Unity. (Färdighet)

Du kan matematiskt beskriva vardagliga krafter,
såsom tyngdkraft, normalkraft och friktionskraft.
(Kunskap)

Du kan tillämpa vektoraritmetik i programkod
för att simulera olika vardagliga krafter i en
2D-miljö. (Färdighet)

Du identifierar den praktiska nyttan av
grundläggande fysikkunskaper inom
informationsteknik. (Förhållningssätt)

Innehåll

NATURVETENSKAP:

1. Vektorer och vektoraritmetik
1.1 Addition
1.2 Subtraktion
1.3 Multiplicera vektorer med skälärer
1.4 Enhetsvektorer / normalisering av vektorer
2. Grunderna i trigonometri
3. Krafter i "vardagen":
3.1 Tyngdkraft
3.2 Normalkraft
3.3 Kontaktkraft / friktion
4. Acceleration

SPELUTVECKLING I UNITY:

1. Obiektorienterad programmering i C#
2. "Kollisionskontroll" med olika Colliders
3. Fysikegenskaper med Rigidbody 2D
4. Att skapa och hantera animationer med "sprite
maps"
5. Hantering av olika material samt dess
egenskaper såsom, elastisiet och friktion.

Förkunskaper

Matematisk programmering

Kursen ersätter följande kurser

-

Litteratur

Kursmaterial i form av webbtutorials och videon
publiceras på Itslearning under kursens gång.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Projektarbeten &
presentation

Quiz-tester

Examinationskrav

Minst 50% av de totala poängen för 2
programmeringsprojekt och 3 quiz-tester krävs för
godkänd kurs

Se Itslearning för mera information.

Lärare

Karlsson Jonny

Examinator

Karlsson Jonny

Antal kursplatser

Ingen begränsning (57 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2023-10-09 till 2023-11-05

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2023-10-24 13:15 - 16:00 F365 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-10-25 13:15 - 16:00 F365 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-10-31 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-02 13:15 - 16:00 F365 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-06 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-08 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE Karlsson Jonny
2023-11-13 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE Karlsson Jonny
2023-11-15 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-20 09:15 - 11:00 F143 Sisusession för IT & Media åk 1 och 2 & MTH1 på Campus och ONLINE Detta är en hybridsession där ni lär er använda Sisu, så man kan delta endera på campus eller online. Om man deltar på campus rekommenderas att man tar egen dator med sig (en padda eller smarttelefon fungerar tyvärr inte). Sessionen ordnas av Arcadas studieärenden: sisu@arcada.fi DELTA VIA DENNA LÄNK: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTI1NGMzNzUtNjQwYy00MmE1LWIwYTktZmY1YTZjYjkzZTE2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2286080f64-b23d-4f93-8c43-e65f2588b9c3%22%2c%22Oid%22%3a%2295120ab9-e6c5-4d68-b283-421bbe101856%22%7d Välkomna! Ahlroth Siri
Eerola Sabina
2023-11-20 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-22 09:00 - 10:00 F143 Gästföreläsning - Johan Nylund, Netflix Buttler Pekka
Karlsson Jonny
Kuvaja-Adolfsson Kristoffer
2023-11-22 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-24 10:30 - 11:15 D4110 Studentdialog för 1:sta årets IT-studenter Utvärdering och diskussion Biström Dennis
Dayama Niraj
Grönholm Hanna
Karlsson Jonny
Kuvaja-Adolfsson Kristoffer
Scherbakov-Parland Andrej
Welander Fredrik
2023-11-27 13:15 - 16:00 E383 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-11-29 13:15 - 16:00 F365 Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2023-12-01 12:30 - 14:00 F365 Vektorer och krafter - EXTRA KODNINGSTILLFÄLLE Karlsson Jonny
2023-12-04 09:00 - 16:00 A511 Vektorer och krafter - PROJEKTFEEDBACK 1 Anmäl dej på Itslearning. 30min per student/arbetspar. Online på Zoom :https://arcada.zoom.us/j/69852377647 ELLER på campus i A511 Karlsson Jonny
2023-12-07 12:30 - 16:00 F473 Vektorer och krafter - PROJEKTFEEDBACK 2 Anmäl dej på Itslearning. 30min per student/arbetspar. Online på Zoom :https://arcada.zoom.us/j/69852377647 ELLER på campus i F473 Karlsson Jonny
2023-12-08 09:00 - 12:00 B517 Vektorer och krafter - PROJEKTFEEDBACK 3 Anmäl dej på Itslearning. 30min per student/arbetspar. Online på Zoom :https://arcada.zoom.us/j/69852377647 ELLER på campus i B517 Karlsson Jonny
2023-12-08 11:30 - 15:00 B320 IA - Thesis Forum Biström Dennis
Karlsson Jonny
Scherbakov-Parland Andrej
Welander Fredrik
Westerlund Magnus
2023-12-20 09:00 - 16:00 B517 Vektorer och krafter - PROJEKTFEEDBACK 4 Anmäl dej på Itslearning. 30min per student/arbetspar. Online på Zoom :https://arcada.zoom.us/j/69852377647 ELLER på campus i B517 Karlsson Jonny
2023-12-21 09:00 - 16:00 B517 Vektorer och krafter - PROJEKTFEEDBACK 5 Anmäl dej på Itslearning. 30min per student/arbetspar. Online på Zoom :https://arcada.zoom.us/j/69852377647 ELLER på campus i B517 Karlsson Jonny

Kurs och studieplanssökning