Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2007 (sjukskötare) - Hälsovård
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Hälsovård
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Hälsovård del 1
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Hälsovård
- Vård 2008 (sjukskötare) - Hälsovård
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Hälsovård del 1
- Vård 2009 (sjukskötare) - Klinisk vård 3
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Klinisk vård 3
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 3
- Vård 2010 (sjukskötare) - Klinisk vård 3
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Klinisk vård 3
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 3
- Vård 2011 (sjukskötare) - Klinisk vård 3
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Klinisk vård 3
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 3
- Vård 2012 (sjukskötare) - Klinisk vård 3
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Klinisk vård 3
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 3
- Vård 2013 (sjukskötare) - Klinisk vård 3
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Klinisk vård 3
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 3
- Barnmorska 2014 - Barnmorskearbete efter förlossning och vård av kvinnan
- Barnmorska 2015 - Barnmorskearbete efter förlossning och vård av kvinnan
- Barnmorska 2016 - Barnmorskearbete efter förlossning och vård av kvinnan
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande har
möjlighet att välja ett praktikfält inom det
kontext som intresserar henne/honom.
Harjoittelun tavoite on että opiskelija saa
vapaasti valita harjoittelun oman mielenkiinnon
mukaan.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att känna till avdelningen, olika
personalgrupper samt deras arbete och det
mångprofessionella samarbetet med de olika
grupperna. Se patientens hälsoresurser och
hälsohinder i det kontext där hon/han
praktiserar. Följa med det arbetet på
avdelningen. Förstå betydelsen av olika projekt
som ingår i avdelningens arbete. Studerande ger
förbättringsförslag som gärna kan utmynna i en
avdelningslektion. I praktiska situationer
kunna se handledningens betydelse i
vårdarbetet.Aktivt delta i möten och förstå
dokumentationens och rapporteringens betydelse
på avdelningen. Integrera sina tidigare
kunskaper samt använda sin handlingsförmåga. Är
medveten om sin kompetensnivå samt tryggar
tystnadsplikten Studenten är förmögen att
behärska de etiska principerna och kan
förverkliga en högklassig vård utgående från en
vårdvetenskaplig grund. Studerande ser
patientens resurser, livets mångfald och
värdefullhet.Ger utvecklingsförslag i syfte att
förbättra vården
Harjoittelun jälkeen opiskelija tuntee osaston/
järjestön/ avovastaanoton työympäristön, eri
ammattiryhmiä sekä heidän työkuvansa sekä näkee
monniammatillisen yhteistyön eri ammattiryhmien
välillä. Opiskelija näkee potilaan
terveyshaitat ja – resurssit siinä yksikössä
jossa hän harjoittelee sekä seuraa yksikön
työtä. Opiskelija ymmärtää eri projektien
merkityksen yksikössä. Opiskelija voi
keskustella ja antaa parannusehdotuksia josta
hän voi pitää osastotunnin. Käytännön
tilanteissa näkee ohjauksen merkityksen.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti kokouksiin
sekä ymmärtää kirjaamisen ja raportoinnin
merkityksen hoitotyössä. Opiskelija käyttää
aiemmin oppimaansa sekä osaa soveltaa sitä
käytännössä. Opiskelija on tietoinen
osaamistasostaan sekä sen merkityksestä, hän
myös turvaa vaitiolovelvollisuuden. Opiskelija
hallitsee eettisiä periaatteita sekä osaa antaa
korkeatasoista hoitoa.
Förkunskaper
Kliniska vårdlära praktiken
Inre medicinska praktiken
Kirurgiska praktiken
Psykiatriska praktiken
Hemvårdspraktiken
Mer information
Studerande har möjlighet att välja ett område som
speciellt intresserar henne/honom på jobstep eller
via andra kontakter.
Litteratur
Se teorikurserna
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Basgruppsarbete - 148 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 150 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 150 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd praktik på utvärderingsblanketten (egen
och handledarens utvärderingar.)
Godkänd reflektiv dagbok eller vårdplan
Lärare
- Vahderpää Satu
- Stenbäck Pernilla
Examinator
Vahderpää Satu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Veckorna 19-21
Examinationsformer
2011-04-30 - Rapporter och produktioner