Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2005 (sjukskötare) - Mentalvård
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Mentalvård
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Mentalvård
- Vård 2006 (sjukskötare) - Mentalvård
- Vård 2005 (barnmorskearbete) - Mentalvård
- Vård 2006 (barnmorskearbete) - Mentalvård
- Vård 2007 (sjukskötare) - Mentalvård
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Mentalvård
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Mentalvård
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Mentalvård
- Vård 2008 (sjukskötare) - Mentalvård
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Mentalvård
- Vård 2009 (sjukskötare) - Klinisk vård 2
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Klinisk vård 2
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 2
- Vård 2010 (sjukskötare) - Klinisk vård 2
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Klinisk vård 2
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 2
- Vård 2011 (sjukskötare) - Klinisk vård 2
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Klinisk vård 2
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 2
- Vård 2012 (sjukskötare) - Klinisk vård 2
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Klinisk vård 2
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 2
- Vård 2013 (sjukskötare) - Klinisk vård 2
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Klinisk vård 2
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 2
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerandena utvecklar kunskaper i psykiatrisk hälso-och sjukvård för att studerandena skall kunna utveckla sin kunskap och handlingsberedskap.
Kursen bidrar till att utveckla den kliniska kompetensen inom psykiatrisk vård och mentalt hälsofrämjande.
Kursen bidrar också till att utveckla den vårdvetenskapliga kompetensen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att inse vårdrelationens betydelse och medvetet kunna använda sina färdigheter för patientens och de närståendes bästa. Kunna analysera gränserna för den egna kunskapen och kunna använda handledning som stöd. Kunna analysera etiska principers betydelse i den psykiatriska vården och kunna tillämpa dem. Förstå betydelsen av hälsofrämjande,förebyggande och rehabiliterande mentalvårdsarbete.
Innehåll
- Den psykiatriska vården som område
- Tradition och vetenskap i psykiatriska vården
- Psykisk hälsa-ohälsa
- Vårdrelationen
- Sjukskötaren i den psykiatriska vården
- Etik
- Grupprocesser
- Hälsofrämjande
- Förebyggande och rehabiliterande vård.
Förkunskaper
Drogmissbruk och krisvård, psykiatri, grundkurs i vårdvetenskap, läkemedelsbehandling och räkning
Litteratur
För alla:
Crafoord C. 2005 Människan är en berättelse. Falun. Natur och kultur
Rask, M. & Brunt, D. 2010 Vårdande och stödjande handlingar.Inom psykiatriska vård- och boendeformer. Lund. Studentlitteratur.
Sarvimäki.A och Stenbock-Hult.B. 2008 Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Stockholm. Liber.
Artiklar
Åtminstone en valbar vetenskaplig nordisk artikel till uppg.
Referenslitteratur:
Syrjälä E., Kontio R. ja Paasovaara S. 2009 Uusi ote avohoitoon. Sairaanhoitaja- Sjuksköterskan nr 2 vol. 82 (16-18)
Kuosmanen L. Lehtilä H. Makkonen P. Salminen H. 2011 Psykiatrisen potilaan sitominen eettisesti vaikeaa. 8/2011 ( 42-43)
Punkanen T. 2004 Mielenterveystyö ammattina. Tampere. Tammi. (kap.1-6)
Sarvimäki,A.& Heimonen,S.& Mäki-Petäjä-Leinonen, A. 2010 Vanhuus ja haavoittuvuus. Helsinki. Edita
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 60 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Självstudier - 55 timmar
- Seminarier - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Godkänd tentamen med 60% korrekta svar
Lärare
Savolainen Jari
Examinator
Savolainen Jari
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-10-30 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer