Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

So 2002 - 2004 - Alternativa yrkesstudier 1

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

16 sp

Läranderesultat

Studiehelheten ger färdigheter för ledarskapsuppgifter inom det sociala området.
Studerande fördjupar sina kunskaper i att delta och utveckla planerings-, förändrings- och beslutsprocesser.
Studerande lär sig ekonomisk rapportering samt studerar olika strategier för hur socialservicen skall organiseras i framtiden.

Innehåll

Organisatoriskt lärande
Ekonomiförvaltning
Serviceproduktion och projktarbete

Förkunskaper

Grundstudier och yrkesstudier

Litteratur

Abrahamsson, B (2000). Organisationsteori. Moderna och klassiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Ahrenfelt, B. (1995). Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur.
Andersson, C. (1994). Organisationsteori. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G. & Deal, T. E. (1995). Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Kreativitet, val och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Dimbleby, R. & Burton, G. (1997). Oss emellan. Mellanmänsklig kommunikation.
Lund: Studentlitteratur.
Flaa, P., Hofoss, D., Holmer-Hoven, F., Medhus, T. & Ronning, R. (1995).
Introduktion till organisationsteori. Lund: Studentlitteratur.
Holmberg, I & Henning R. (2003)Offentligt ledarskap - om förändring, förnyelse och nya ledarideal.
Lund: Studentlitteratur.
Hätönen, H. (1992). Vuxeninlärning och vuxenundervisning. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
Granér, R. (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Jalava, U. & Virtanen, P. (1996). Laatu, innovaatio ja projekti. Hyvinvointipalvelujen kehittämisen ydinkysymyksiä. Helsinki: Kirjayhtymä.
Jalava, U. & Virtanen, P. (1996). Moniammatillinen projektitoiminta. Avain Hyvinvointipalvelujen tulevaisuuteen. Helsinki: Kirjayhtymä.
Juuti, P & Vuorela,A. (2002). Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. PS Kustannus
Kline, P. & Saunders, B. (1995). Tio steg mot en lärande organisation. Jönköping: Brain Books AB.
Kourzes, J. M. & Posner, B. Z. (1994). Trovärdighet. Göteborg: ISL
Mlekov, K & Widell G. (2003). Hur möter vi mångfalden på arbetplatsen? Studentliteratur
Petersson, B-O. & Vahlne, L. (1997). Handledning- ett vårdpedagogiskt verktyg. Lund: Studentlitteratur.
Puttonen, M. (1993). Työyhteisön kehittäminen. Juva: WSOY.
Sonkin, L. & Petäkoski-Hult, T & Rönkä, K. & Södergård, H. (2000). Seniori 2000. Ikääntyvä Suomi uudelle vuosituhannelle. Helsinki: Sitra
Westlander, G. (1993). Socialpsykologi. Tankemodeller om människor i arbete. Göteborg: Akademiförlaget.
Wennberg, B. (1995). Spelet kring självkänslan. Stockholm: Rabén Prisma.
Viialainen, R. & Lehto, J. (toim.). (1996). Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakennemuutos. Stakes Raportteja 192.
Ronthy-Östberg, M & Rosendahl, S. (1997). Samtal som utvecklar. Malmö: Liber ekonomi.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 50 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Övningsbaserad undervisning - 30 timmar
  • Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 240 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete - 20 timmar
  • Självstudier - 90 timmar
  • - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 440 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 110 timmar
  • Varav schemalagda studier: 330 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina
  • Demonstrationer och presentationer
  • Rapporter och produktioner
  • Uppsatser

Examinator

Gustavson Mia

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2007-05-01

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • 2006-08-21 - Rapporter och produktioner
  • 2006-11-10 - Uppsatser

Kurs och studieplanssökning