Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Denna kurs bidrar till att utveckla studentens vårdvetenskapliga kompetens innefattande kunskap om den historiska, nationella och internationella teoriutvecklingen inom vårdvetenskapen samt ökad kunskap om de metaparadigmatiska dimensionerna människan, hälsan världen och vårdandet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att förstå likheter och skillnader i olika vårdteorier och modeller samt kunna använda dessa i olika vårdande sammanhang.
Innehåll
Klassiska och moderna tänkare inom vårdvetenskapen
Reflektion över olika vårdteoretiska tänkare samt modeller
Aspekter av teorikonstruktion
Komponenter som ingår i enheten människan
Litteratur
Marriner Tomey A. & Alligood M.R. 2010. Nursing theorists and their work. Mosby Elsevier: St. Louis
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 32 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 130 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 130 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
1.Seminarier i vårdteorier, med presentation
2.Seminarier i enheten människa, med presentation
Lärare
Savolainen Jari
Examinator
Savolainen Jari
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner