Kursens undervisningsperiod

1 (2017-08-01 till 2017-10-22)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen
och
om olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder
som
har särskild betydelse för den egna
professionen.
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget
arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling.
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.

Dessa tre kompetensmål bidrar till följande
övergripande
mål med kursen: Du förstår innebörden i
begreppet
kunskap,
olika former av kunskap och olika traditioner
för
kunskapsbildning. Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner som gäller i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.

Läranderesultat

1.Kunna identifiera behov för utveckling, kunna avgränsa tema samt formulera ett syfte och frågeställningar för sitt examensarbete vilket bidrar till kunskapsutveckling inom professionsområdet.

2.Känna till och kunna diskutera olika typer av examensarbete i förhållande till behov inom arbetslivet.

3.Känna till och kunna diskutera de yrkes- och forskningsetiska principerna som gäller för examensarbetet.

4.Ha förmåga att läsa, förstå och kritiskt granska vetenskaplig litteratur som stöd för examensarbetet.

5.Kunna redogöra för relevanta metoder för insamling av kvalitativ data för olika typer av examensarbeten och behärskar grunderna för innehållsanalysens olika skeden och förstår när innehållsanalys lämpar sig som analysmetod för bearbetning av insamlat material.

6.Behärskar grunderna för insamling av kvantitativa data, kan utnyttja ett statistikverktyg för analys av data, och du behärskar grunderna för tolkning av resultaten och rapportering av dem i form av deskriptiv statistik.

7.Kunna kritiskt diskutera resultat samt kunna rapportera och argumentera resultaten i
förhållande till arbetets olika delar.

Innehåll

- Forskningsprocessen
- Kunskapsteori
- Litteraturöversikt och dess betydelse
- Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
- Enkät, intervju och observationsstudier
- Litteraturstudie
- Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
- Innehållsanalys
- Forskningsetik
- Informationssökning och -bearbetning
- Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser

- Statistik: normalfördelning,
konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test

Mer information

Kursen kräver aktivt deltagande (= obligatorisk
närvaro)
i "Lupp i grupp" -tillfällena och inlämning av
övningsuppgifterna på Itslearning.

Litteratur

Kursbok:
Jakobsen, D.I. 2012.Förståelse,beskrivning och förklaring - Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
Henricson M.(red)2016.Vetenskaplig teori och metodik Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur AB

Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur,
Lund.

Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers
and theses: -
to write and present and to act as an opponent.

Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.

DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur,
Lund.

Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok
i
enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.

Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology.
A
Beginner's
Guide to Doing a Research Project. USA, SAGE
Publications Ltd.

Forsberg, Ch. & Wengström, Y. 2013. Att göra
systematiska
litteraturstudier. Natur och Kultur, Stockholm.

Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad
kvalitativ
forskning inom hälso- och sjukvården.
Studentlitteratur, Lund.

Jansson, R. 2013. English for scientific
research. A
practical
guide to good science writing.
Studentlitteratur,
Lund.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J.
Kehittämistyön
menetelmät – Uudenlaista osaamista
liiketoimintaan.
Sanoma Pro
Oy, Helsinki.

Patel, R. & Davidson, B. 2011.
Forskningsmetodikens
grunder: att
planera, genomföra och rapportera en
undersökning.

Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller
utan
uppdragsgivare. Studentlitteratur, Lund.

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus
ja
sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.

Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen
opinnäytetyö.
Tammi.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 40 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 54 timmar
  • Självstudier - 90 timmar
  • Nätbaserade - 50 timmar
  • Seminarier - 6 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

* 5 st quizz 40 poäng (8 poäng per quiz). Mindre än sammanlagt 15 poäng i quiz tentamina betyder underkänd. I sådana fall tenteras quiz delen som en salstent med randomiserade frågor från samtliga quiz.
* Aktivt deltar i programvisa träffar som bedöms godkänd/underkänd. Aktivt deltagande innebär att man finns på plats, har deltagit i gruppuppgifterna och lämnat in uppgifterna på ITS learning. (Lupp i grupp uppgifter)
* Individuell sammanfattande skriftlig uppgift ger 20 poäng. Texten är 400 ord och studenten granskar kritiskt sitt eget lärande i förhållande till kursens lärarenderesultat.

Bedömningsskala:
60-56 5
55-51 4
50-46 3
45-41 2
41-35 1
Poäng mindre än 35 betyder Underkänd i kursen

Lärare

  • Forss Mia
  • Hagström Sarah
  • Hellsten Thomas
  • Holmström Anna
  • Jungell Jacob
  • Kokko Anne
  • Kukkonen Göta
  • Maurizi Luca
  • Ring Joachim
  • Sigfrids Ingmar
  • Taskinen Topi
  • Törnblom Cia
  • Vaappo Marko
  • Vienola Riitta

Examinator

Kukkonen Göta

Antal kursplatser

Ingen begränsning (79 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Omtentamensdatum

  • 2018-01-26
  • 2018-03-02

Kursanmälningstid

2017-08-14 till 2017-09-10

Examinationsformer

  • 2017-10-20 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-08-29 10:30 - 12:00 F143 Vetenskapsteori och metodik Introduktion Forss Mia
2017-09-05 08:30 - 11:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Kukkonen Göta
2017-09-12 13:00 - 16:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Hellsten Thomas
Kukkonen Göta
2017-09-13 10:15 - 11:45 F249 Vetenskapsteori och metodik Arbetslivets behov som grund Avgränsning av tema för examensarbete Kiukas Carina
2017-09-19 08:30 - 11:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Hellsten Thomas
Kukkonen Göta
2017-09-26 13:00 - 16:00 D4107-08 Vetenskapsteori och metodik Hellsten Thomas
Kukkonen Göta
2017-10-04 08:30 - 11:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Hellsten Thomas
Kukkonen Göta
2017-10-09 15:00 - 17:30 F143 Vetenskapsteori och metodik Drop-in Paakkonen Heikki
2017-10-10 13:00 - 16:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Kukkonen Göta

Kurs och studieplanssökning