Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Fysioterapi 2008 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2009 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2010 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2011 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2012 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2013 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
1 (2017-08-01 till 2017-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen
och
om olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder
som
har särskild betydelse för den egna
professionen.
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget
arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling.
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.
Dessa tre kompetensmål bidrar till följande
övergripande
mål med kursen: Du förstår innebörden i
begreppet
kunskap,
olika former av kunskap och olika traditioner
för
kunskapsbildning. Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner som gäller i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
Läranderesultat
1.Kunna identifiera behov för utveckling, kunna avgränsa tema samt formulera ett syfte och frågeställningar för sitt examensarbete vilket bidrar till kunskapsutveckling inom professionsområdet.
2.Känna till och kunna diskutera olika typer av examensarbete i förhållande till behov inom arbetslivet.
3.Känna till och kunna diskutera de yrkes- och forskningsetiska principerna som gäller för examensarbetet.
4.Ha förmåga att läsa, förstå och kritiskt granska vetenskaplig litteratur som stöd för examensarbetet.
5.Kunna redogöra för relevanta metoder för insamling av kvalitativ data för olika typer av examensarbeten och behärskar grunderna för innehållsanalysens olika skeden och förstår när innehållsanalys lämpar sig som analysmetod för bearbetning av insamlat material.
6.Behärskar grunderna för insamling av kvantitativa data, kan utnyttja ett statistikverktyg för analys av data, och du behärskar grunderna för tolkning av resultaten och rapportering av dem i form av deskriptiv statistik.
7.Kunna kritiskt diskutera resultat samt kunna rapportera och argumentera resultaten i
förhållande till arbetets olika delar.
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Kunskapsteori
- Litteraturöversikt och dess betydelse
- Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
- Enkät, intervju och observationsstudier
- Litteraturstudie
- Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
- Innehållsanalys
- Forskningsetik
- Informationssökning och -bearbetning
- Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser
- Statistik: normalfördelning,
konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test
Mer information
Kursen kräver aktivt deltagande (= obligatorisk
närvaro)
i "Lupp i grupp" -tillfällena och inlämning av
övningsuppgifterna på Itslearning.
Litteratur
Kursbok:
Jakobsen, D.I. 2012.Förståelse,beskrivning och förklaring - Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Referenslitteratur:
Henricson M.(red)2016.Vetenskaplig teori och metodik Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur AB
Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur,
Lund.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers
and theses: -
to write and present and to act as an opponent.
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur,
Lund.
Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok
i
enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology.
A
Beginner's
Guide to Doing a Research Project. USA, SAGE
Publications Ltd.
Forsberg, Ch. & Wengström, Y. 2013. Att göra
systematiska
litteraturstudier. Natur och Kultur, Stockholm.
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad
kvalitativ
forskning inom hälso- och sjukvården.
Studentlitteratur, Lund.
Jansson, R. 2013. English for scientific
research. A
practical
guide to good science writing.
Studentlitteratur,
Lund.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J.
Kehittämistyön
menetelmät – Uudenlaista osaamista
liiketoimintaan.
Sanoma Pro
Oy, Helsinki.
Patel, R. & Davidson, B. 2011.
Forskningsmetodikens
grunder: att
planera, genomföra och rapportera en
undersökning.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller
utan
uppdragsgivare. Studentlitteratur, Lund.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus
ja
sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen
opinnäytetyö.
Tammi.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 54 timmar
- Självstudier - 90 timmar
- Nätbaserade - 50 timmar
- Seminarier - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
* 5 st quizz 40 poäng (8 poäng per quiz). Mindre än sammanlagt 15 poäng i quiz tentamina betyder underkänd. I sådana fall tenteras quiz delen som en salstent med randomiserade frågor från samtliga quiz.
* Aktivt deltar i programvisa träffar som bedöms godkänd/underkänd. Aktivt deltagande innebär att man finns på plats, har deltagit i gruppuppgifterna och lämnat in uppgifterna på ITS learning. (Lupp i grupp uppgifter)
* Individuell sammanfattande skriftlig uppgift ger 20 poäng. Texten är 400 ord och studenten granskar kritiskt sitt eget lärande i förhållande till kursens lärarenderesultat.
Bedömningsskala:
60-56 5
55-51 4
50-46 3
45-41 2
41-35 1
Poäng mindre än 35 betyder Underkänd i kursen
Lärare
- Forss Mia
- Hagström Sarah
- Hellsten Thomas
- Holmström Anna
- Jungell Jacob
- Kokko Anne
- Kukkonen Göta
- Maurizi Luca
- Ring Joachim
- Sigfrids Ingmar
- Taskinen Topi
- Törnblom Cia
- Vaappo Marko
- Vienola Riitta
Examinator
Kukkonen Göta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (79 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Omtentamensdatum
- 2018-01-26
- 2018-03-02
Kursanmälningstid
2017-08-14 till 2017-09-10
Examinationsformer
- 2017-10-20 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-08-29 | 10:30 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Introduktion | Forss Mia |
2017-09-05 | 08:30 - 11:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Kukkonen Göta | |
2017-09-12 | 13:00 - 16:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Hellsten Thomas Kukkonen Göta |
|
2017-09-13 | 10:15 - 11:45 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Arbetslivets behov som grund Avgränsning av tema för examensarbete | Kiukas Carina |
2017-09-19 | 08:30 - 11:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Hellsten Thomas Kukkonen Göta |
|
2017-09-26 | 13:00 - 16:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | Hellsten Thomas Kukkonen Göta |
|
2017-10-04 | 08:30 - 11:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Hellsten Thomas Kukkonen Göta |
|
2017-10-09 | 15:00 - 17:30 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Drop-in | Paakkonen Heikki |
2017-10-10 | 13:00 - 16:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Kukkonen Göta |