Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2012 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2013 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2008 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2009 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2010 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2011 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2012 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2013 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2014 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2015 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2016 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
1 (2017-08-01 till 2017-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen
och om olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder som har särskild betydelse för den egna
professionen.
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget
arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling.
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.
Dessa tre kompetensmål bidrar till följande
övergripande mål med kursen:
Du förstår innebörden i begreppet kunskap, olika
former av kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning.Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner som gäller i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
Läranderesultat
1.Kunna identifiera behov för utveckling, kunna
avgränsa tema samt formulera ett syfte och
frågeställningar för sitt examensarbete vilket
bidrar till kunskapsutveckling inom
professionsområdet.
2.Känna till och kunna diskutera olika typer av
examensarbete i förhållande till behov inom
arbetslivet.
3.Känna till och kunna diskutera de yrkes- och
forskningsetiska principerna som gäller för
examensarbetet.
4.Ha förmåga att läsa, förstå och kritiskt
granska vetenskaplig litteratur som stöd för
examensarbetet.
5.Kunna redogöra för relevanta metoder för
insamling av kvalitativ data för olika typer av
examensarbeten och behärskar grunderna för
innehållsanalysens olika skeden och förstår när
innehållsanalys lämpar sig som analysmetod för
bearbetning av insamlat material.
6.Behärskar grunderna för insamling av
kvantitativa data, kan utnyttja ett
statistikverktyg för analys av data, och du
behärskar grunderna för tolkning av resultaten
och rapportering av dem i form av deskriptiv
statistik.
7.Kunna kritiskt diskutera resultat samt kunna
rapportera och argumentera resultaten i
förhållande till arbetets olika delar.
Innehåll
Forskningsprocessen
Kunskapsteori
Litteraturöversikt och dess betydelse
Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
Enkät, intervju och observationsstudier
Litteraturstudie
Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
Innehållsanalys
Forskningsetik
Informationssökning och -bearbetning
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser
Statistik; normalfördelning, konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test
Mer information
Kursen kräver aktivt deltagande (= obligatorisk
närvaro)
i "Lupp i grupp" -tillfällena och inlämning av
övningsuppgifterna på Itslearning.
Litteratur
- Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur, Lund.
- Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers
and theses: - to write and present and to act as
an
opponent.
- Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur, Lund.
- Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok i enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
- Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A
Beginner's Guide to Doing a Research Project.
USA,
SAGE Publications Ltd.
- Forsberg, Ch. & Wengström, Y. 2013. Att göra
systematiska litteraturstudier. Natur och Kultur,
Stockholm.
- Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad
kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvården.
Studentlitteratur, Lund.
- Jakobsen, D.I. 2011. Förståelse, beskrivning
och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig
metod för hälsovård och socialt arbete.
Studentlitteratur, Lund.
- Jansson, R. 2013. English for scientific
research.
A practical guide to good science writing.
Studentlitteratur, Lund.
- Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J.
Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista
liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Patel, R. & Davidson, B. 2015.
Forskningsmetodikens
grunder: att planera, genomföra och rapportera en
undersökning.
- Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Studentlitteratur,
Lund.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004.
Toiminnallisen
opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Tammi,
Helsinki.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 60 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Nätbaserade - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- muntlig presentation
Examinationskrav
5 st quizz 40 poäng (8 poäng per quiz). Minder än
sammanlagt 15 poäng i quiz tentamina betyder
underkänd. I sådana fall tenteras quiz delen som
en salstent med randomiserade frågor från
samtliga quiz.
- Aktivt deltar i programvisa träffar som bedöms
godkänd/underkänd. Aktivt deltagande innebär att
man finns på plats, har deltagit i
gruppuppgifterna och lämnat in uppgifterna på ITS
learning. (Lupp i grupp uppgifter)
- Individuell sammanfattande skriftlig uppgift
ger 20 poäng. Texten är 400 ord och studenten
granskar kritiskt sitt eget lärande i förhållande
till kursens lärarenderesultat.
Bedömningsskala:
60-56 5
55-51 4
50-46 3
45-41 2
41-35 1
Poäng mindre än 35 betyder Underkänd i kursen
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Forss Mia
- Kiukas Carina
- Peri Heidi
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
- Söderström Eivor
- Werner Tove
Examinator
Sigfrids Ingmar
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (78 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Omtentamensdatum
- 2018-01-26
- 2018-03-02
Kursanmälningstid
2017-08-14 till 2017-09-10
Examinationsformer
- 2017-10-20 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-08-29 | 10:30 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Introduktion | Forss Mia |
2017-09-08 | 08:30 - 11:00 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | 1. Identifiera behov för utveckling och att avgränsa tema för examensarbete | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-09-13 | 10:15 - 11:45 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Arbetslivets behov som grund Avgränsning av tema för examensarbete | Kiukas Carina |
2017-09-14 | 13:00 - 16:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | 2. Olika typer av examensarbeten i förhållande till behov i arbetslivet | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-09-22 | 08:30 - 11:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | 3. Yrkes- och forskningsetiska principer | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-09-27 | 13:00 - 16:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
|
2017-09-28 | 08:15 - 10:45 | F366 | Vetenskapsteori och metodik | Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-09-29 | 11:15 - 14:00 | F366 | Vetenskapsteori och metodik | Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-02 | 09:15 - 11:45 | F366 | Vetenskapsteori och metodik | Salen bokad för er med tanke på LUPP - i - GRUPP uppgiften | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-05 | 12:00 - 14:30 | F366 | Vetenskapsteori och metodik | salen bokad för er med tanke på LUPP-i- GRUPP uppgiften | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-06 | 08:30 - 11:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | 5. Kvalitativ datainsamling | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-09 | 15:00 - 17:30 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Drop-in | Paakkonen Heikki |
2017-10-11 | 08:30 - 11:00 | F249 | Vetenskapsteori och metodik | 6. Kvantitativa datainsamlingsmetoder | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-11 | 12:00 - 16:00 | F366 | Vetenskapsteori och metodik | Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2017-10-17 | 08:30 - 11:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |