Kursens undervisningsperiod

1 (2017-08-01 till 2017-10-22)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen
och om olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder som har särskild betydelse för den egna
professionen.
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget
arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling.
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.

Dessa tre kompetensmål bidrar till följande
övergripande mål med kursen:
Du förstår innebörden i begreppet kunskap, olika
former av kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning.Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner som gäller i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.

Läranderesultat

1.Kunna identifiera behov för utveckling, kunna
avgränsa tema samt formulera ett syfte och
frågeställningar för sitt examensarbete vilket
bidrar till kunskapsutveckling inom
professionsområdet.

2.Känna till och kunna diskutera olika typer av
examensarbete i förhållande till behov inom
arbetslivet.

3.Känna till och kunna diskutera de yrkes- och
forskningsetiska principerna som gäller för
examensarbetet.

4.Ha förmåga att läsa, förstå och kritiskt
granska vetenskaplig litteratur som stöd för
examensarbetet.

5.Kunna redogöra för relevanta metoder för
insamling av kvalitativ data för olika typer av
examensarbeten och behärskar grunderna för
innehållsanalysens olika skeden och förstår när
innehållsanalys lämpar sig som analysmetod för
bearbetning av insamlat material.

6.Behärskar grunderna för insamling av
kvantitativa data, kan utnyttja ett
statistikverktyg för analys av data, och du
behärskar grunderna för tolkning av resultaten
och rapportering av dem i form av deskriptiv
statistik.

7.Kunna kritiskt diskutera resultat samt kunna
rapportera och argumentera resultaten i
förhållande till arbetets olika delar.

Innehåll

Forskningsprocessen
Kunskapsteori
Litteraturöversikt och dess betydelse
Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
Enkät, intervju och observationsstudier
Litteraturstudie
Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
Innehållsanalys
Forskningsetik
Informationssökning och -bearbetning
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser

Statistik; normalfördelning, konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test

Mer information

Kursen kräver aktivt deltagande (= obligatorisk
närvaro)
i "Lupp i grupp" -tillfällena och inlämning av
övningsuppgifterna på Itslearning.

Litteratur

- Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur, Lund.
- Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers
and theses: - to write and present and to act as
an
opponent.
- Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur, Lund.
- Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok i enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
- Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A
Beginner's Guide to Doing a Research Project.
USA,
SAGE Publications Ltd.
- Forsberg, Ch. & Wengström, Y. 2013. Att göra
systematiska litteraturstudier. Natur och Kultur,
Stockholm.
- Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad
kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvården.
Studentlitteratur, Lund.
- Jakobsen, D.I. 2011. Förståelse, beskrivning
och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig
metod för hälsovård och socialt arbete.
Studentlitteratur, Lund.
- Jansson, R. 2013. English for scientific
research.
A practical guide to good science writing.
Studentlitteratur, Lund.
- Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J.
Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista
liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Patel, R. & Davidson, B. 2015.
Forskningsmetodikens
grunder: att planera, genomföra och rapportera en
undersökning.
- Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Studentlitteratur,
Lund.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004.
Toiminnallisen
opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Tammi,
Helsinki.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 60 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
  • Basgruppsarbete - 40 timmar
  • Självstudier - 60 timmar
  • Nätbaserade - 50 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • muntlig presentation

Examinationskrav

5 st quizz 40 poäng (8 poäng per quiz). Minder än
sammanlagt 15 poäng i quiz tentamina betyder
underkänd. I sådana fall tenteras quiz delen som
en salstent med randomiserade frågor från
samtliga quiz.
- Aktivt deltar i programvisa träffar som bedöms
godkänd/underkänd. Aktivt deltagande innebär att
man finns på plats, har deltagit i
gruppuppgifterna och lämnat in uppgifterna på ITS
learning. (Lupp i grupp uppgifter)
- Individuell sammanfattande skriftlig uppgift
ger 20 poäng. Texten är 400 ord och studenten
granskar kritiskt sitt eget lärande i förhållande
till kursens lärarenderesultat.

Bedömningsskala:
60-56 5
55-51 4
50-46 3
45-41 2
41-35 1
Poäng mindre än 35 betyder Underkänd i kursen

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Arola Annikki
  • Brantberg Bettina
  • Cederberg Arla
  • Forss Mia
  • Kiukas Carina
  • Peri Heidi
  • Rosengren Åsa
  • Sigfrids Ingmar
  • Söderström Eivor
  • Werner Tove

Examinator

Sigfrids Ingmar

Antal kursplatser

Ingen begränsning (78 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Omtentamensdatum

  • 2018-01-26
  • 2018-03-02

Kursanmälningstid

2017-08-14 till 2017-09-10

Examinationsformer

  • 2017-10-20 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-08-29 10:30 - 12:00 F143 Vetenskapsteori och metodik Introduktion Forss Mia
2017-09-08 08:30 - 11:00 D4106 Vetenskapsteori och metodik 1. Identifiera behov för utveckling och att avgränsa tema för examensarbete Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-09-13 10:15 - 11:45 F249 Vetenskapsteori och metodik Arbetslivets behov som grund Avgränsning av tema för examensarbete Kiukas Carina
2017-09-14 13:00 - 16:00 D4107-08 Vetenskapsteori och metodik 2. Olika typer av examensarbeten i förhållande till behov i arbetslivet Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-09-22 08:30 - 11:00 D4107-08 Vetenskapsteori och metodik 3. Yrkes- och forskningsetiska principer Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-09-27 13:00 - 16:00 F249 Vetenskapsteori och metodik Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-09-28 08:15 - 10:45 F366 Vetenskapsteori och metodik Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-09-29 11:15 - 14:00 F366 Vetenskapsteori och metodik Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-02 09:15 - 11:45 F366 Vetenskapsteori och metodik Salen bokad för er med tanke på LUPP - i - GRUPP uppgiften Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-05 12:00 - 14:30 F366 Vetenskapsteori och metodik salen bokad för er med tanke på LUPP-i- GRUPP uppgiften Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-06 08:30 - 11:00 F249 Vetenskapsteori och metodik 5. Kvalitativ datainsamling Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-09 15:00 - 17:30 F143 Vetenskapsteori och metodik Drop-in Paakkonen Heikki
2017-10-11 08:30 - 11:00 F249 Vetenskapsteori och metodik 6. Kvantitativa datainsamlingsmetoder Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-11 12:00 - 16:00 F366 Vetenskapsteori och metodik Salen bokad för er med tanke på LUPP-i-GRUPP uppgiften Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar
2017-10-17 08:30 - 11:00 D4107-08 Vetenskapsteori och metodik Arell-Sundberg Marina
Sigfrids Ingmar

Kurs och studieplanssökning