Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
4 (2018-03-19 till 2018-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- uppvisa kunskap och förståelse för det
komplexa förhållandet mellan befolkningens
hälsa, sociala sammanhang och rätten till
aktivitet
- förstå aktivitetens betydelse för hälsa
- uppvisa kunskap och förståelse för hur
samhälleliga och kulturella faktorer kan
påverka aktivitet
- förstå och kunna bedöma med vilken styrka och
riktning media influerar den sociala
konstruktionen av verkligheten
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- tillägna sig kunskap för att i sitt yrke
kunna handla rättvist, jämlikt och solidariskt
med utgångspunkt i det egna yrkets värdegrund
Läranderesultat
- kan förklara innebörden i perspektiven hälsa,
aktivitetsbalans, aktivitetsrättvisa (occ.
justice) och being, doing, belonging och
becoming, samt kan redogöra för vad
perspektiven innebär för olika gruppers
aktivitet och delaktighet
- kan redogöra för begreppet kultur ur ett
aktivitetsperspektiv
- kan med stöd i dagspressen identifiera de
aktuella perspektiven i en samhällelig kontext
- kan förklara begreppen jämlikhet och
jämställdhet samt kan delta i diskussion kring
dessa begrepp
- begin to think critically about the influence
of media on the construction/meaning of
"Health"
Innehåll
att granska aktivitet och delaktighet i ett
samhälleligt perspektiv
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi
Kursen ersätter följande kurser
Hälsa och samhälle
Mer information
Överlärare och docent Matteo Stocchettis
(E-post: matteo
studerande i deras förståelse för hur media
påverkar vår konstruktion av vår verklighet.
Examensansvarig lektor Maria Forss föreläser
kring jämlikhet och jämställdhet.
Närvaro krävs vid grupparbeten,
gästföreläsningar och
examinationsseminariet.
Litteratur
Christansen, C. H & Townsend, E.A. 2010.
Introduction to Occupation. The Art and Science
of Living. 2nd ed. New Jersey: Pearson.
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. 2014. In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being,
Becoming,
and Belonging. Occupational Therapy In Health
Care. 28(3) 247-263.
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. 2014. In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being,
Becoming,
and Belonging. Occupational Therapy In Health
Care, 28(3), 247-263.
Häggblom-Kronlöf, G., Hultberg, J., Eriksson,
BG. & Sonn, U. (2007). Experiences of daily
occupations at 99 years of age. SJOT 14:192-200
Kroksmark, Ulla. 2014. Hälsa och aktivitet i
vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt
perspektiv. Förbundet Sveriges
Arbetsterapeuter.
Matuska, K., Christiansen, C. (2009) Life
balance : multidisciplinary theories and
research
Thorofare, NJ : SLACK Inc, kap. 1, 2, 9, 10
Scaffa, M.E. et al. 2010. Occupational therapy
in the promotion of Health and wellness. USA:
F.A. Davis Company, kap. 5, 6, 7, 17
Scriven, A. 2013. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Poland: Studentlitteratur
Stocchetti, M & Kukkonen, K. 2011. Critical
media analysis. An introduction for media
professionals. kap. 1,2. Frankfurt am Main:
Peter Lang
Wilcock, A.A (2005). Relationship of
occupations to health and wellbeing. I:
Christiansen,C., Baum,C & Bass-Haugen,J (ed).
Occupational therapy: Performance,
participation and well-being. 3 ed. Thorofare:
Slack Inc.
Wilcock,A A. 2015. An occupational perspective
of health. 3nd ed. Slack.
Whalley, H K. 2004. Dimensions of Meaning in
the Occupations of Daily Life. I: Revue
Canadienne 180;ergothérapie. 5(71). s. 296 -
302.
Studerande använder även relevanta
vetenskapliga artiklar från ergoterapins
kunskapsområde i förhållande till de centrala
begreppen.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 25 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 5 timmar
- grupparbete - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- muntligt examinationsseminar ium
Examinationskrav
Kursen examineras:
1. muntligt vid ett seminarium, presentationen,
som bedöms i skala 1 - 5, består av ett
casefokuserat grupparbete. För vitsordet
godkänd krävs att studerande kan förklara
innebörden i samtliga perspektiv samt kan kan
redogöra för vad perspektiven innebär för olika
gruppers aktivitet och delaktighet. Vitsordet
ges gemensamt för hela gruppen.
2. Skriftligt uppgift (individuellt) i form av en insändare där studerande
påtalar en samhällelig oegentlighet/ orättvisa/
utmaning. Bedöms som godkänd/underkänd, där en
utmärkt prestation kan höja kursvitsord.
Lärare
- Arola Annikki
- Stocchetti Matteo
- Werner Tove
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (11 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-05-31
Kursanmälningstid
2018-03-02 till 2018-07-31
Examinationsformer
- 2018-04-23 - Rapporter och produktioner
- 2018-04-23 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-03-14 | 10:15 - 12:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Kursintroduktion | Arola Annikki Werner Tove |
2018-03-14 | 10:15 - 12:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Kursintroduktion | Arola Annikki Werner Tove |
2018-03-15 | 08:30 - 11:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Erbjudande: hälsa och aktivitet: Hälsobegreppet utifrån aktivitetsvetenskapen, salutogenes | Arola Annikki Werner Tove |
2018-03-16 | 08:30 - 12:00 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Grupparbete kring hälsa i förhållande till grupp i samhället | Arola Annikki Werner Tove |
|
2018-03-20 | 13:15 - 15:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Erbjudande: Aktivitetsbalans | Arola Annikki Werner Tove |
2018-03-21 | 10:15 - 14:00 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Grupparbete kring aktivitetsbalans i förhållande till grupp i samhället | ||
2018-03-26 | 10:15 - 12:00 | B328 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Erbjudande: Aktivitetsrättvisa | Arola Annikki |
2018-03-28 | 12:30 - 16:30 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Grupparbete kring aktivitetsrättvisa i förhållande till grupp i samhället | ||
2018-04-03 | 09:45 - 12:00 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Självstudier: webbföreläsning | ||
2018-04-04 | 13:15 - 15:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Erbjudande: Kultur och hälsa | Arola Annikki Werner Tove |
2018-04-05 | 08:30 - 12:00 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Grupparbete kring kultur i förhållande till grupp i samhället | ||
2018-04-11 | 10:00 - 12:00 | B325 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Föreläsning på engelska, tema: MEDA | Stocchetti Matteo |
2018-04-12 | 10:00 - 12:00 | B328 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Föreläsning på engelska, tema: MEDA | Stocchetti Matteo |
2018-04-13 | 10:00 - 12:00 | B327 | Aktivitet, hälsa och samhälle | Föreläsning på engelska, tema: MEDA | Stocchetti Matteo |
2018-04-23 | 10:00 - 14:00 | C350 | Aktivitet, hälsa och samhälle | SEMINARIUM | Arola Annikki Werner Tove |