Kursens undervisningsperiod

4 (2018-03-19 till 2018-07-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin för att
öka aktivitetsmöjligheter och delaktighet hos
vuxna klienter med neurologiska
aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att studerande:
- förstår hur den neurologiska problematiken
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga, samt
utvärdera den klientcentrerade ergoterapin för
klienter med neurologiska aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:

-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet

Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:

-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom olika
kommunikationsstilar och -medel som är anpassade
till målgrupp och kontext

Läranderesultat

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- studerande har kunskap om den vanligaste
neuropsykologiska problematiken hos vuxna och
förstår hur dessa påverkar det dagliga livet
- kan redogöra och i case implementera
principerna för rehabilitering av neurologisk
aktivitetsproblematik
- kan beakta omgivningens betydelse för
aktivitetsutförandet
- kan redogöra för innebörden i
begreppen aktivitetsidentitet (occupational
identity) och livsbalans och kan beskriva hur
begreppen konkret kan användas i förhållande till
specifika case

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- kan definiera klientens aktivitetsförmåga och
resurser
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera, förverkliga
och utvärdera den klientcentrerade
ergoterapiprocessen
- i samband med praktiska övningar kunna stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
klientcentrerat förhållningssätt i olika case
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- kan i case redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriver ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande

Innehåll

Teoretisk och praktisk kunskap för att kunna utföra
ergoterapiprocessen inom vuxenneurologisk
ergoterapi

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi, Människan i aktivitet,
Människans sensomotoriska förmåga, Bedömning av
människan i aktivitet, Människans psykiska
utveckling och lärande, Kreativitet och hälsa,
Hälsa och samhälle, Omgivning och delaktighet,
Teoribildning

Mer information

Obligatorisk närvaro vid övningar, basgruppsarbete
och seminarier

Litteratur

Almhdawi, K. A., Mathiowetz, V. G., White, M., &
delMas, R. C. (2016). Efficacy of Occupational
Therapy Task‐oriented Approach in Upper Extremity
Post‐stroke Rehabilitation. Occupational therapy
international, 23(4), 444-456.

Bright, F. A., Kayes, N. M., Cummins, C., Worrall,
L. M., & McPherson, K. M. (2017). Co-constructing
engagement in stroke rehabilitation: a qualitative
study exploring how practitioner engagement can
influence patient engagement. Clinical
rehabilitation, 31(10), 1396-1405.

Carr, Shepard 2007. Stroke Rehabilitation.
Guidelines for exercise and training to optimize
motor skill. Butterworth Heinemann (Elsevier
Ltd.)

Cooper, Cynthia 2007. Fundamentals of Hand
Therapy. Mosby-Elsevier. Kap. 2, 3, 10, 25.

Davies 2000: Steps to Follow. Heidelberg:
Springer-Verlag

Edmans, Judy 2010.Occupational therapy and
stroke. 2nd. Ed. Blackwell Publishing Ltd.

Forsbom; Kärki; Leppänen; Sairanen 2001:
Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tampere: Tammer-
Paino oy

Grieve, J., 2000. Neuropsychology for
occupational therapists:Assessment of perseption
and cognition. 2nd ed. Oxford Backwell. ISBN: 0-
632-05067-5

Law; Baum ; Dunn 2001: Measuring Occupational
Performance. Thorofare: SLACK Incorporated
(kap. 1, 6)

Ovaska-Pitkänen 1999: Elämän uusi painos.
Tampere: Tammer-Paino oy

Soinila - Kaste - Launes; Somer 2001: Neurologia.
Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino oy

Stirling, John 2004. Neuropsykologi – en
introduction. Studentlitteratur.Lund

Turner, A., Foster, M., Johnson, S E. 2007,
Occupational Therapy and Physical dsfunction.
Principles, skills and practise. 5th ed. Elsevier
Churchill Livingstone. ISBN: 0-443-06224-2. Kap.
12,15,19,20,21, 26.

Walder, K., & Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and identity reconstruction: A grounded
theory synthesis of qualitative studies exploring
adults’ experiences of adjustment to chronic
disease, major illness or injury. Journal of
Occupational Science, 24(2), 225-243.

Wolf, S. L., Kwakkel, G., Bayley, M., & McDonnell,
M. N. (2016). Best practice for arm recovery post
stroke: an international application. Physiotherapy,
102(1), 1-4.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Praktiska övningar - 8 timmar
  • Basgruppsarbete - 28 timmar
  • Självstudier - 66 timmar
  • Nätbaserade - 4 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänt deltagande i gruppsarbete, övningar och
seminarium

Godkänd examinationsuppgift ger kursvitsordet.
(bedömningsskala 1 - 5)
Examinationsuppgiften värderas utgående från
litteratur, beskrivning av resonemang,
bearbetning av resonemang, värdering av
resonemang, språk samt formalia.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Peri Heidi
  • Silfver Jessica

Examinator

Peri Heidi

Antal kursplatser

Ingen begränsning (22 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2018-09-01

Kursens tidtabell

Presenteras innan kursens början

Kursanmälningstid

2017-05-02 till 2018-07-31

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-03-19 13:00 - 16:00 Aktivitet och delaktighet II Neuropsykologiveckan: självstudier, se Its L Peri Heidi
2018-03-20 13:00 - 16:00 Aktivitet och delaktighet II Neuropsykologiveckan: Självstudier, se Its L Peri Heidi
2018-03-21 09:15 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet II Föreläsningserbjudande: Neuropsykologiska färdigheter Peri Heidi
2018-03-22 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Neuropsykologiveckan: Självstudier se Its L Peri Heidi
2018-03-23 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Neuropsykologiveckan: Självstudier, se Its L Peri Heidi
2018-03-26 13:00 - 16:00 Aktivitet och delaktighet II Självstudier: se Its L (Neurologisk rehabilitering) Peri Heidi
2018-03-27 09:15 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet II Resursföreläsning kognitiva färdigheter och introduktion till kursen Peri Heidi
2018-03-28 09:15 - 12:00 B327 Aktivitet och delaktighet II Påbörja case-arbete, handlett kl 9.15-10 Peri Heidi
2018-03-29 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Case Kari / Tom Peri Heidi
2018-04-03 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Självstudier: Ergonomi, förflyttning och rehabilitering av övre extremiteten. Se uppgift på Its L Peri Heidi
2018-04-04 09:15 - 12:00 B326 Aktivitet och delaktighet II Resursföreläsning och workshop: Rehabilitering av övre extremiteten Peri Heidi
2018-04-05 09:15 - 12:00 D281 Aktivitet och delaktighet II Ergonomi och förflyttning Peri Heidi
2018-04-10 13:15 - 16:00 DIAK Aktivitet och delaktighet II Färdighetsövning i kök / Case-arbete Peri Heidi
2018-04-12 09:15 - 12:00 DIAK Aktivitet och delaktighet II Färdighetsövning i kök / Case-arbete Peri Heidi
2018-04-17 09:15 - 12:00 DIAK Aktivitet och delaktighet II Färdighetsövning i kök / Case-arbete: självständigt Peri Heidi
2018-04-17 13:15 - 16:00 DIAK Aktivitet och delaktighet II Färdighetsövning i kök / Case-arbete: självständigt Peri Heidi
2018-04-18 09:15 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet II Föreläsningserbjudande: Neurologisk rehabilitering, Ergoterapeut Katri Paloniemi Peri Heidi
2018-04-19 11:30 - 13:00 Aktivitet och delaktighet II Handledning av Case. Boka tid via e-mail Peri Heidi
2018-04-24 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Case: Kari / Tom Peri Heidi
2018-05-02 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet II Självstudier: Aktivitets- och livsbalans Peri Heidi
2018-05-03 09:15 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet II Föreläsningserbjudande: Aktivitets- och livsbalans Peri Heidi
2018-05-09 09:15 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet II Föreläsningserbjudande / Diskussion: Neurologisk rehabilitering, Ergoterapeut Katri Paloniemi Peri Heidi
2018-05-22 09:15 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet II Seminarie Peri Heidi
2018-05-23 08:15 - 11:45 Aktivitet och delaktighet II EGET ARBETE: Självstudier - förhandsarbete inför morgondagens temadag. Bekanta dig mer materialet på Itslearning Arell-Sundberg Marina
2018-05-24 10:00 - 16:00 B522 Aktivitet och delaktighet II Temadag kring Sexualitet Arell-Sundberg Marina

Kurs och studieplanssökning