Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2015 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2016 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2017 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
Kursens undervisningsperiod
2 (2017-10-23 till 2017-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att studerande får en
realistisk bild av den äldre personens
livssituation i samhället ur ett individ,
grupp och samhällsperspektiv. Studerande skall kunna
tillämpa sin tidigare förvärvda kunskap och
kompetens för att skapa möjligheter för äldre
att få en meningsfull vardag, samt möjlighet till
delaktighet och engagemang i samhället.
Studerande övar att kunna förmedla information, idéer, problem och lösningar inom ergoterapins område interdisciplinärt (till andra studerandegrupper och mångprofessionella), till lekmän samt till nuvarande och kommande ergoterapistuderande.
Läranderesultat
Studerande kan integrera kunskap gällande den
åldrande människans förändrade livsuppgifter
och livssituation utgående från ett
hälsofrämjande förhållningssätt.
Studerande integrerar teoretisk kunskap och
erfarenheter om hur äldre personer erfar
åldrande
i sitt vardagsliv.
Studerande ser sambandet mellan möjlighet till
meningsfulla aktiviteter i vardagen och den
äldre personens välbefinnande
Studerande kan reflektera kring sin egen
människosyn och kulturella bakgrund och dess
inverkan på arbetet med äldre.
Studerande kan visa på alternativa lösningar på
hur ergoterapeuter kan tillämpa ett
personcentrerat perspektiv för att stöda äldres
hälsa, aktiviteter och delaktighet i vardagen
genom hälsofrämjande och rehabiliterande
åtgärder.
Studerande har en förståelse för hur
ergoterapeutens kompetens kan användas på
samhällsnivå för att möjliggöra delaktighet för
den äldre befolkningen.
Studerande kan analysera olika omgivningar så
att
det stöder äldres aktivitet och delaktighet i
samhället.
Studerande skriver ett blogginlägg för Inside.Arcada för att förmedla sitt lärande
Innehåll
Ergoterapeuten verksamhetsområde inom förebyggande
och hälsofrämjande verksamhet samt inom
äldreomsorgen.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi. Kreativitet och hälsa.
Omgivning och delaktighet. Bedömning av
människan i
aktivitet. Aktivitet och delaktighet hos vuxna
I.
Aktivitet och delaktighet för mental hälsa.
Mer information
Kursen inkluderar international week 5-9.2.2018 i
period 3
Litteratur
Referenslitteratur:
Artiklar:
Arola, L. A., Dellenborg, L., & Häggblom-Kronlöf, G. (2017). Occupational perspective of health among persons ageing in the context of migration. Journal of Occupational Science, 1-11.
Arola, L. A., Mårtensson, L., & Häggblom Kronlöf, G. (2016). Viewing oneself as a capable person – experiences of professionals working with older Finnish immigrants. Scandinavian journal of caring sciences.
Bundon, A. et al. (2011). Frail older adults
and patterns of exercise engagement:
understanding exercise behaviours as a means of
maintaining continuity of self. Qualitative
Research in Sports, Exercise and Health. Vol 3,
no 1, march, 33-47
Ekelund, C. et al. (2014). Self-determination
and older people – A concept analysis. SJOT,
21: 116-124
Lindgren de Groot, G.C., Fagerström, L. (2011)
Older adults´ motivating factors and barriers
to exercise to prevent falls. SJOT, 18: 153-160
Provencher, V. et al. (2012). Frailty: A
concept under-utilised by occupational
therapists. AOTJ, 59: 328-331
Robeyns, I. 2003. The Capability Approach: An
Interdisciplinary Introduction. Journal of Human
Development. 6 (1), 93-114.
Turcotte, P-L. et al. (2015). Are
healthpromotion and prevention interventions
integrated into occupational therapy practice
with older adults having disabilities? Insights
from six community health settings in Quebec,
AOTJ, 62: 56-67
Szanton, S. (2011). Community Aging in Place,
Advancing Better Living for Elders: A Bio-
Behavioral-Environmental Intervention to
Improve. Function and Health-Related Quality of
Life in Disabled Older Adults, Vol. 59 Issue
12, 2314-2320.
Referenslitteratur Universal design:
Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för
vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens
välfärdscenter, 2015.
Elektroniskt på
adressen:http://www.nordicwelfare.org/PageFiles Extern länk
/25084/ratten-till-eget-hem-webb.pdf
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal
Design. Scand J Public Health 2013.
DOI: 10.1177/1403494813500860
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning. Riv hindren. Riktlinjer för
tillgänglighet.2012
Jönsson, B. (ed). Design side by side.
Studentlitteratur, Lund, 2006.
Elektronisk version
på:http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsid Extern länk
ebyside/
Jönsson. B. När horisonten flyttar sig. Att bli
gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag, 2011.
Finns att låna på e-lib.
Nordlund M. Katse kotiin - tietoa toimivasta
asumisesta. Invalidiliiton julkaisuja, 2008.
Finns på
adressen:http://www.esteeton.fi/portal/fi/julka Extern länk
isut/esken_julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohje
ita/katse_kotiin_-
_tietoa_toimivasta_asumisesta/
Pesola K. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja. 2009.
Finns på
adressen:http://www.esteeton.fi/portal/fi/julka Extern länk
isut/esken_julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohje
ita/
Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja 2009.
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009
Böcker:
Bondevik, M., Nygaard, H. 2005. Geriatrik ur
ett tvärproferssionellt perspectiv.
Studentlitteratur, Lund.
Byers-Connon, S. Lohman, H. Padilla. R. 2004.
Occupational therapy with elders : strategies
for
the COTA. St Louis: Mosby.
Ekvall, A. 2010. Äldres hälsa och ohälsa. Kap
1,2,3,8.Studentlitteratur. Lund.
Gitlin, L., Corcoran, M. 2005. Occupational
Therapy and Dementia Care. AOTA. NY Albany.
Boyd printing.
Mackey, H., Nancarrow, S. 2006. Enabling
independence. A guide to rehabilitation
workers.
Blackwell publishing Ltd.
Mandel, Jackson, Zemke, Nelson, Clark 1999.
Lifestyle Redesign, Implementing the well
elderly Program. AOTA inc.
Perrin,T., May,H. 2003. Wellbeing in dementia.
Churchill Livingstone
Söderback, I. 2009. International Handbook of
Occupational Therapy Interventions. Springer
Ltd.
Kap.4, 5, 18, 19, 43, 45, 46, 51, 52
Turner, A., Foster, M., Johnson, S. 2007.
Occupational Therapy and Physical Dysfunction,
5 th ed. Churchill Livingstone.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 3 timmar
- Praktiska övningar - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro vid basgrupp, praktiska
övningar, studiebesök och seminarier
Lärare
- Arola Annikki
- Heidi Peri
- Werner Tove
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-05-31
Kursens tidtabell
Se rumsbokningar i Arbs
Kursanmälningstid
2017-05-02 till 2018-07-31
Examinationsformer
2017-12-21 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-10-20 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | |||
2017-11-02 | 09:00 - 10:30 | B327 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Introduktion till kursen och föreläsnings erbjudande: Den äldre personen | Peri Heidi |
2017-11-02 | 10:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-03 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-09 | 09:15 - 11:30 | B327 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Föreläsningserbjudande: Den äldre personen och ergoterapi samt handledning för case 20 min i början av föreläsningen | Peri Heidi |
2017-11-09 | 11:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-10 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-16 | 09:15 - 11:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Föreläsningserbjudande: Den äldre personen och ergoterapi samt handledning för case 20 min i början av föreläsningen | Peri Heidi |
2017-11-16 | 11:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-17 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-23 | 09:15 - 11:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Psykisk ohälsa och äldre | Peri Heidi Werner Tove |
2017-11-23 | 11:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-11-24 | 10:00 - 11:30 | B328 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier inför erbjudande 30.11 kl. 10.15-12 | Peri Heidi Werner Tove |
2017-11-30 | 10:15 - 12:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Psykiska ohälsa och äldre / sårbarhet och beroende | Peri Heidi Werner Tove |
2017-11-30 | 13:15 - 15:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Den äldre personen och samhället samt handledning för case 20 min i början av föreläsningen | Peri Heidi |
2017-12-01 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-12-07 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-12-08 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Kårkulla gruppen / Ekenäs | Peri Heidi Werner Tove |
|
2017-12-14 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Peri Heidi Werner Tove |
||
2017-12-21 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Seminarium | Peri Heidi Werner Tove |
2018-02-05 | 08:30 - 16:00 | D4106 | International Week | Arola Annikki Peri Heidi |
|
2018-02-06 | 08:30 - 16:30 | B518 | International Week | Arola Annikki Peri Heidi |
|
2018-02-07 | 08:30 - 16:00 | D4106 | International Week | Arola Annikki Peri Heidi |
|
2018-02-08 | 08:30 - 16:00 | D4106 | International Week | Arola Annikki Peri Heidi |
|
2018-02-09 | 08:30 - 16:00 | D4106 | International Week | Arola Annikki Peri Heidi |