Kursens undervisningsperiod

1 (2017-08-01 till 2017-10-22)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

- studerande utvecklar kunskap om olika
förhållningssätt för att kunna utveckla sitt
eget yrkesområde på ett systematiskt och
innovativt sätt
- studerande utvecklar en förståelse för hur de
genom kreativitet och innovation kan främja
hälsoresurser relaterade till vardagens
aktiviteter
- studerande identifierar behov för
deltagaraktiv medverkan i olika verksamheter

Läranderesultat

- studerande kan resonera kring socialt
entreprenörskap utgående från brukarmedverkan
och ett aktivitetsperspektiv
- studerande kan identifiera områden där
ergoterapeuten kan skapa social nytta
- studerande kan presentera en
kreativ/innovativ plan/ide för att stödja
hälsoresurser för en riskgrupp i syfte att nå
ett hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan presentera en riskgrupp i
syfte att nå ett hållbart aktivitetsengagemang
i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera
etiska frågeställningar relaterade till
innovation och utvecklingsarbete inom
ergoterapin
- studerande kan resonera kring hållbarhet och
socialt entreprenörskap utifrån samhälleliga
och politiska aspekter

Innehåll

Aktivitetsvetenskap som grund för socialt
entreprenörskap

Förkunskaper

Ämnesstudiekurser från år 1 och 2

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitetsvetenskap

Mer information

Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner och
seminarier

Litteratur

Aiken, F., Fourt, A., Cheng, I., & Polatajko,
H. 2011. The Meaning Gap in Occupational
Therapy: Finding Meaning in our Own Occupation.
Canadian Journal of Occupational Therapy,
78(5), 294-302.
AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.
Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-
319.
Bejerholm, U. 2010. Occupational Balance in
People With Schizophrenia. Occupational Therapy
in Mental Health, 26(1), 1-17.
Christiansen, C & Towsend, E. 2009.
Introduction to occupation: the art of science
and living. London: Pearson Education. Kap:
8,9,13,14.
Erlandsson, L., Eklund, M., & Persson, D. 2011.
Occupational value and relationships to meaning
and health: Elaborations of the ValMO-model.
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
18(1), 72-80.
Gamborg, G., Madsen, J., & Winther Hansen, B.
2016. Kreativitet i arbetsterapi. Lund:
Studentlitteratur.
Hammell, K. 2008. Reflections on … Well-Being
and Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.
Hammell, K. 2009) Self-Care, Productivity, and
Leisure, or Dimensions of Occupational
Experience? Rethinking Occupational
“Categories”. Canadian Journal of Occupational
Therapy, 76(2), 107-114.
Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an
era of hyperchange. American Journal of
Occupational Therapy, 61(6), 629-637.
Hocking, Clare, & Wright-St. Clair, Valerie.
2011. Occupational science: Adding value to
occupational therapy. New Zealand Journal of
Occupational Therapy, 58(1), 29-35.
Häggblom-Kronlöf, G., Hultberg, J., Eriksson,
B., & Sonn, U. 2007. Experiences of daily
occupations at 99 years of age. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 14(3), 192-
200.
Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders : learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.
Lindström, M., Sjöström, S. & Lindberg, M.
2013. Stories of Rediscovering Agency: Home-
Based Occupational Therapy for People With
Severe psychiatric Disability. Qualitative
Health Research, 2013, 23(6) 728–740
Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The
experience of occupational deprivation in an
asylum centre: The narratives of three men.
Journal of occupational science, 20(3) 212-223.
Nes van Fenna, Jonsson, H., Hirschler, S.,
Abma, T. & Deeg, D. Meanings Created in Co-
occupation: Construction of a Late-Life
Couple's Photo Story. 2012. Journal of
Occupational Science, 19(4), 341-357.
Nilsson, I. & Townsend, E. Occupational Justice
—Bridging theory and practice. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy. 2014; 21: 64–
70
Persson, D & Jonsson,H. 2009. Importance of
experiental challanges in a balanced life.
Micro- and macro perspectives. I: Matuska,K &
Christiansen, C. (eds). Life balance:
Multidisciplinary theories and research, s.
133-148. AOTA Press: Slack inc.
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. 2009 Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156
Pierce, D. 2009 Co-occupation: The challenges
of defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science,16(3)
,203-207
Pizur-Barnekow, K., Kamp, K & Cashin, S.
Investigation of Maternal Play Styles during
the Co-Occupation of Maternal-Infant Play.
2014. Journal of Occupational Science, 21(2),
202-209
Price, P. & Miner Stephenson, S. Learning to
promote occupational development through co-
occupation. 2009. Journal of Occupational
Science, 16(3), 180-186.
Townsend, E., Whiteford, G. 2005. A
participatory occupational justice framework.
Population-based process of practice. I:
Kronenberg, F., Algado,S Pollard (ed).
Occupational therapy without borders. Learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone.
Townsend, E., Whiteford, G. 2011. Participatory
Justice framework: enabling occupational
participation and inclusion. I: Kronenberg, F.,
Pollard, N., & Sakellariou, D. Occupational
therapies without borders. Vol. 2, Towards an
ecology of occupation-based practices.
Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.
Wagman, P., Hkansson, C., & Bjrklund, A. 2012.
Occupational balance as used in occupational
therapy: A concept analysis. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2012, 19(4),
322-327.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Exploring
occupational balance in adults in Sweden.
Scandinavian Journal Of Occupational Therapy,
21(6), 415-420.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Introducing
the Occupational Balance Questionnaire (OBQ).
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
21(3), 227-31.
Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 80 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Inledande skriftlig essä

Examinationskrav

Godkänd skriftlig och muntlig gruppexamination
(se kriterier för examintion på itslearning)
Självvärdering av deltagande från gruppledda
diskussioner
Godkänd inledande skriftlig essä

Lärare

  • Arola Annikki
  • Werner Tove

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning (24 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2017-12-31

Kursanmälningstid

2017-08-14 till 2017-09-10

Examinationsformer

  • 2017-10-16 - Tentamina
  • 2017-09-05 - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-08-29 13:15 - 15:00 B325 Aktivitet och social innovation Introduktion till kursen: Genomgång av mål, arbetssätt, uppgifter och examination Arola Annikki
2017-09-05 08:30 - 10:00 B325 Aktivitet och social innovation Gruppledd diskussion. Obligatorisk närvaro Arola Annikki
2017-09-12 09:15 - 10:30 B326 Aktivitet och social innovation Gruppledd diskussion. Obligatorisk närvaro Arola Annikki
2017-09-19 10:15 - 12:00 B325 Aktivitet och social innovation Gruppledd diskussion. Obligatorisk närvaro Arola Annikki
2017-09-19 13:15 - 16:00 B325 Aktivitet och social innovation Kreativitet i förhållande till innovation. Obligatorisk närvaro. Häggblom Kronlöf Greta
2017-09-20 13:15 - 17:00 B326 Aktivitet och social innovation Uppföljning av studiebesök. Obligatorisk närvaro. Häggblom Kronlöf Greta
2017-09-21 08:30 - 12:00 B326 Aktivitet och social innovation Deltagaraktiv medverkan och hållbar utveckling. Obligatorisk närvaro. Häggblom Kronlöf Greta
2017-09-25 13:15 - 16:00 B326 Aktivitet och social innovation Dialog kring kursens projekt. Obligatorisk närvaro. Häggblom Kronlöf Greta
2017-09-26 13:15 - 15:00 B326 Aktivitet och social innovation Handledning och frågestund kring projekt och slutseminarium Häggblom Kronlöf Greta
2017-10-03 09:15 - 16:00 Aktivitet och social innovation Självständigt grupparbete
2017-10-05 08:30 - 12:00 Aktivitet och social innovation Självständigt grupparbete
2017-10-05 15:00 - 16:00 Aktivitet och social innovation Handledning via Adobe Connect Pro med Greta Häggblom Kronlöf Greta
2017-10-19 13:15 - 16:30 B326 Aktivitet och social innovation Examination: Debatt - slutseminarium Arola Annikki
Häggblom Kronlöf Greta

Kurs och studieplanssökning