Kursens undervisningsperiod

2 (2017-10-23 till 2017-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- förstå hur mental ohälsa inverkar på
personens aktivitet och delaktighet
- få förståelse för användningen av olika
referensramar och modeller samt praxismodeller
i arbetet med personer inom mentalvården.
- förstå betydelsen av samt hur gruppaktivitet
kan främja mental hälsa
- redogöra för det aktivitetsvetenskapliga
begreppet aktivitetsrättvisa med koppling till
mentalvården

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att:
- förstå innebörden av ergoterapiprocessens
olika delar i ett givet case
- kan diskutera kring begreppet
aktivitetsrättvisa i ett givet case

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- känna till riktlinjerna för det
interprofessionella teamarbetet inom
mentalvården i Finland
- förmedla information, idéer, problem och lösningar
inom ergoterapins område interdisciplinärt, till lekmän
samt till ergoterapistuderande

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionell självständighet och
professionellt ansvar genom att:
- känna till rådande lagstiftning gällande
klientens rehabilitering med fokus på
förebyggande samt upprätthållande insatser inom
mentalvården

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- kritiskt använda forskningsresultat i
planeringen av ergoterapin för ett givet case

Läranderesultat

Efter avklarad kurs:
- kan studerande redogöra för hur mental ohälsa
samt psykiatrisk- och missbrukarproblematik
påverkar aktivitetsutförandet
- kan studerande välja ut och använda lämplig
referensram/modell/metod som bas för
ergoterapiprocessen
- kan studerande motivera sitt resonemang och
val av instrument/metod, vad gäller bedömning
inom mentalvården
- kan studerande visa på sitt professionella
resonemang i förhållande till planering och
målformulering samt på ett ändamålsenligt sätt
använda perspektivet aktivitetsrättvisa i ett
givet case
- kan studerande använda sig av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbetet med
personer med mental ohälsa
- kan studerande planera, genomföra och
motivera för aktivitetsval samt evaluera en
aktivitetsgrupp, vilka omfattar
psykoedukativa-, färdighetstränings- eller
skapande grupper, då målsättningen är att
främja den mentala hälsan.
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för att förmedla
sitt
lärande

Innehåll

Aktivitet, delaktighet och mental hälsa
Gruppens och gruppaktiviteternas betydelse för
mental hälsa
Lagstiftning och rekommendationer för
rehabiliteringen inom mentalvården
Professionellt resonemang
Psykatrisk problematik och aktivitetsutförande

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi, Ergoterpiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Omgivning och delaktighet, Medicin 2

Kursen ersätter följande kurser

Ergoterapi vid psykiatriska nedsättningar,
aktivitet och delaktighet II

Mer information

Alla Workshops, handledningar och färdighetsträningar
innebär obligatorisk närvaro.
Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt ( teoretisk del) Artikelns innehåll dicuteras också i
förhållande till den egna professionen ( subjektiv del)
Ett referat/ frånvaro.
Seminarium är obligatoriska.

Litteratur

Obligatorisk litteratur för examination

1) Praktisk examination:
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. Group Dynamics in
Occupational Therapy. The Teoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9

2)Skriftlig uppgift:

Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier
Churchill & Livingstone. China. 0443-06447-4
Speciellt sektion 2,4 och 5

ELLER:

Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt
sektion 2,5 samt valda delar av sektion 6 (ex.
21 och 29)

OCH:

Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11

Litteratur:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Early, M. B. 2009, 4:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadeplhia: Lippincott,
Williams&Wilkins
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Ikiugu, M.N 2007. Psychosocial Conceptual
Practice Models in Occupational Therapy-
Building Adaptive Capability. Mosby Elsevier:
St. Louis, Missouri. ISBN 10:0-323-04182-5
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Turpin, M. & Iwama, M.K. 2011. Using
Occupational Therapy Models in Practice - a
field guide. Churchill Livingstone. Elsevier
Paloma- hankeen käsikirja http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 28 timmar
  • Självstudier - 48 timmar
  • Nätbaserade - 4 timmar
  • Seminarier - 6 timmar
  • simulering - 4 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Examinationsuppgift 1:

I grupp planerar, genomför och utvärderar
studerande en gruppaktivitet.
Information kring genomförande och opposition
finns på Itslearning

Bedöms 1-5. Bedöms utifrån:

1) Planeringsförfarande (Cole´s
planeringblankett)
2) Genomförandet och dess korrelation till
utarbetad plan (Cole´s 7 steg)
3) Aktivitetsvalet och dess koppling till vald
målgrupp (Aktivitetsanalys och terapeutisk
kraft)

Examinationsuppgift II:
Individuell Case - rapport: Et-processen för en
klient inom mentalvården.

Bedöms i vitsord: skala 1-5. Blankett för
kriterierna för bedömningen finns synliga på
ItsLearning

Lärare

  • Marina Arell-Sundberg
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (23 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2018-02-28

Kursens tidtabell

Vänligen se de bokningar som är gjorda i ARBS

Kursanmälningstid

2017-10-09 till 2017-11-05

Examinationsformer

  • 2017-12-20 - Tentamina
  • 2017-12-14 - Demonstrationer och presentationer
  • 2017-12-12 - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-10-25 10:15 - 12:15 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa INTRODUKTION TILL KURSEN: Tidtabell Erbjudanden Tematräffar Simulering - Blogg Examination Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-10-26 09:00 - 12:00 B327 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Kl. 9-10.30: Begreppsutredning, mentalvårdsrehabiliteringens uppbyggnad Paus 10.45-12: Erbjudande: Schizofreni,psykos och ET Werner Tove
2017-10-30 08:30 - 10:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Att hålla grupper inom mentalvården Ledarskap inom gruppverksamhet i mentalvården Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-10-31 13:15 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Obligatoriskt: Besök från Klubbhus Fontana Werner Tove
2017-11-01 10:15 - 11:45 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Aktivitetsanalys enligt Pierce: Building Therapeutic Power Arell-Sundberg Marina
2017-11-01 14:15 - 16:00 E380 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Förberedelse inför högskoledagen 2.11, presentationsbordet görs redo på stora torget. Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-02 09:15 - 16:00 B325 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Högskoledagen (separat tidtabell presenteras vid intro) parallellt med självstudier (Eklund et al.2010 kapitel 1,2,8,9) Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-03 09:15 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Gruppvis Tematräff 1. i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 Arell-Sundberg Marina
2017-11-06 14:15 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Info om hjälpmedelsmässan / uppgift 9.11 Werner Tove
2017-11-07 09:00 - 12:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Självstudier: Lyssna till PP-presentation om "terapeutisk relation" Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-08 10:15 - 12:15 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Aktivitetsrättvisa inom mentalvården Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-09 08:15 - 18:15 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Studiebesök till hjälpmedelsmässan i Tammerfors Arell-Sundberg Marina
2017-11-10 09:00 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Olika typer av grupper inom mentalvården Werner Tove
2017-11-10 12:00 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: kl. 12.45 Depression och utmattning inom ET Werner Tove
2017-11-13 10:45 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Bedömningsprocessen (M A-S) Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-14 09:00 - 11:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Intro till simulering - obligatorisk Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-14 14:15 - 15:45 B326 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Workshop: Follow up hjälpmedelsmässan/uppgiften Werner Tove
2017-11-15 10:15 - 14:30 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudanden 10.15-11.45 Aggressiva personer och ET 11.45-12.45 Lunch 12.45-14.30 Suicid och ET Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-15 14:30 - 16:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tidsreservation: förberedelse inför SIMU Arell-Sundberg Marina
2017-11-16 08:30 - 16:00 E494 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Simulering, gruppledarskap Arell-Sundberg Marina
Silfver Jessica
Werner Tove
2017-11-16 08:30 - 16:00 E491 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Debriefing Arell-Sundberg Marina
Silfver Jessica
Werner Tove
2017-11-17 09:15 - 15:00 B522 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Gruppvis Tematräff 2 i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-22 09:45 - 11:15 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa HANDLEDNING i förhållande till den praktiska examintionen + Introduktion till workshop med olika psykiatriska sjukdomar Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-23 08:30 - 16:00 B326 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Kl 08.30 - 12.00: GRUPP-Självstudier: Jobba med den egna "diagnosen" Kl. 12.15-14:00 Erbjudande: Sexualitet och ET Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-11-24 09:15 - 15:00 B522 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Gruppvis Tematräff 3 i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-12-05 08:30 - 10:30 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tematräff 4: Sammanfattning, frågor och svar Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-12-05 11:00 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Presentationer psykiatriska sjukdomar och ET: kl. 11.00 - 11.15 Panik Kl 11.15 - 11.30 Diskussion 11.30 - 11.45 OCD 11.45 - 12.00 Diskussion Werner Tove
2017-12-05 12:45 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Presentationer forts.: Kl: 12.45 - 13.00 Ätstörning 13.00 - 13.15 Diskussion 13.15 - 13.30 Personlighetsstörning 13.30 - 13.45 Diskussion 14.00 - 14.15 Bipolaritet 14.15 - 14.30 Diskussion 14.30 - 14.45 Dubbeldiagnos 14.45 - 15.00 Diskussion 15.00 - 16.00 Dagen avslutas Werner Tove
2017-12-07 08:30 - 12:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Föreberedelser + ifyllnad av blankett inför praktiskt seminarium Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-12-12 10:00 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Grupp-självstudier inför praktiska seminariet Werner Tove
2017-12-14 08:30 - 12:30 D275 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Seminarium: Gruppaktiviteter för personer med mental ohälsa Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2017-12-15 08:30 - 13:30 D275 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Seminarium: Gruppaktiviteter för personer med mental ohälsa Arell-Sundberg Marina
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning