Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
2 (2017-10-23 till 2017-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- förstå hur mental ohälsa inverkar på
personens aktivitet och delaktighet
- få förståelse för användningen av olika
referensramar och modeller samt praxismodeller
i arbetet med personer inom mentalvården.
- förstå betydelsen av samt hur gruppaktivitet
kan främja mental hälsa
- redogöra för det aktivitetsvetenskapliga
begreppet aktivitetsrättvisa med koppling till
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att:
- förstå innebörden av ergoterapiprocessens
olika delar i ett givet case
- kan diskutera kring begreppet
aktivitetsrättvisa i ett givet case
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- känna till riktlinjerna för det
interprofessionella teamarbetet inom
mentalvården i Finland
- förmedla information, idéer, problem och lösningar
inom ergoterapins område interdisciplinärt, till lekmän
samt till ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionell självständighet och
professionellt ansvar genom att:
- känna till rådande lagstiftning gällande
klientens rehabilitering med fokus på
förebyggande samt upprätthållande insatser inom
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- kritiskt använda forskningsresultat i
planeringen av ergoterapin för ett givet case
Läranderesultat
Efter avklarad kurs:
- kan studerande redogöra för hur mental ohälsa
samt psykiatrisk- och missbrukarproblematik
påverkar aktivitetsutförandet
- kan studerande välja ut och använda lämplig
referensram/modell/metod som bas för
ergoterapiprocessen
- kan studerande motivera sitt resonemang och
val av instrument/metod, vad gäller bedömning
inom mentalvården
- kan studerande visa på sitt professionella
resonemang i förhållande till planering och
målformulering samt på ett ändamålsenligt sätt
använda perspektivet aktivitetsrättvisa i ett
givet case
- kan studerande använda sig av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbetet med
personer med mental ohälsa
- kan studerande planera, genomföra och
motivera för aktivitetsval samt evaluera en
aktivitetsgrupp, vilka omfattar
psykoedukativa-, färdighetstränings- eller
skapande grupper, då målsättningen är att
främja den mentala hälsan.
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för att förmedla
sitt
lärande
Innehåll
Aktivitet, delaktighet och mental hälsa
Gruppens och gruppaktiviteternas betydelse för
mental hälsa
Lagstiftning och rekommendationer för
rehabiliteringen inom mentalvården
Professionellt resonemang
Psykatrisk problematik och aktivitetsutförande
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi, Ergoterpiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Omgivning och delaktighet, Medicin 2
Kursen ersätter följande kurser
Ergoterapi vid psykiatriska nedsättningar,
aktivitet och delaktighet II
Mer information
Alla Workshops, handledningar och färdighetsträningar
innebär obligatorisk närvaro.
Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt ( teoretisk del) Artikelns innehåll dicuteras också i
förhållande till den egna professionen ( subjektiv del)
Ett referat/ frånvaro.
Seminarium är obligatoriska.
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination
1) Praktisk examination:
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. Group Dynamics in
Occupational Therapy. The Teoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9
2)Skriftlig uppgift:
Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier
Churchill & Livingstone. China. 0443-06447-4
Speciellt sektion 2,4 och 5
ELLER:
Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt
sektion 2,5 samt valda delar av sektion 6 (ex.
21 och 29)
OCH:
Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11
Litteratur:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Early, M. B. 2009, 4:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadeplhia: Lippincott,
Williams&Wilkins
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Ikiugu, M.N 2007. Psychosocial Conceptual
Practice Models in Occupational Therapy-
Building Adaptive Capability. Mosby Elsevier:
St. Louis, Missouri. ISBN 10:0-323-04182-5
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Turpin, M. & Iwama, M.K. 2011. Using
Occupational Therapy Models in Practice - a
field guide. Churchill Livingstone. Elsevier
Paloma- hankeen käsikirja http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 28 timmar
- Självstudier - 48 timmar
- Nätbaserade - 4 timmar
- Seminarier - 6 timmar
- simulering - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Examinationsuppgift 1:
I grupp planerar, genomför och utvärderar
studerande en gruppaktivitet.
Information kring genomförande och opposition
finns på Itslearning
Bedöms 1-5. Bedöms utifrån:
1) Planeringsförfarande (Cole´s
planeringblankett)
2) Genomförandet och dess korrelation till
utarbetad plan (Cole´s 7 steg)
3) Aktivitetsvalet och dess koppling till vald
målgrupp (Aktivitetsanalys och terapeutisk
kraft)
Examinationsuppgift II:
Individuell Case - rapport: Et-processen för en
klient inom mentalvården.
Bedöms i vitsord: skala 1-5. Blankett för
kriterierna för bedömningen finns synliga på
ItsLearning
Lärare
- Marina Arell-Sundberg
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-02-28
Kursens tidtabell
Vänligen se de bokningar som är gjorda i ARBS
Kursanmälningstid
2017-10-09 till 2017-11-05
Examinationsformer
- 2017-12-20 - Tentamina
- 2017-12-14 - Demonstrationer och presentationer
- 2017-12-12 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-10-25 | 10:15 - 12:15 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | INTRODUKTION TILL KURSEN: Tidtabell Erbjudanden Tematräffar Simulering - Blogg Examination | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-10-26 | 09:00 - 12:00 | B327 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Kl. 9-10.30: Begreppsutredning, mentalvårdsrehabiliteringens uppbyggnad Paus 10.45-12: Erbjudande: Schizofreni,psykos och ET | Werner Tove |
2017-10-30 | 08:30 - 10:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Att hålla grupper inom mentalvården Ledarskap inom gruppverksamhet i mentalvården | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-10-31 | 13:15 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Obligatoriskt: Besök från Klubbhus Fontana | Werner Tove |
2017-11-01 | 10:15 - 11:45 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Aktivitetsanalys enligt Pierce: Building Therapeutic Power | Arell-Sundberg Marina |
2017-11-01 | 14:15 - 16:00 | E380 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Förberedelse inför högskoledagen 2.11, presentationsbordet görs redo på stora torget. | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-02 | 09:15 - 16:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Högskoledagen (separat tidtabell presenteras vid intro) parallellt med självstudier (Eklund et al.2010 kapitel 1,2,8,9) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-03 | 09:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Gruppvis Tematräff 1. i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 | Arell-Sundberg Marina |
2017-11-06 | 14:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Info om hjälpmedelsmässan / uppgift 9.11 | Werner Tove |
2017-11-07 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Självstudier: Lyssna till PP-presentation om "terapeutisk relation" | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2017-11-08 | 10:15 - 12:15 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Aktivitetsrättvisa inom mentalvården | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-09 | 08:15 - 18:15 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Studiebesök till hjälpmedelsmässan i Tammerfors | Arell-Sundberg Marina | |
2017-11-10 | 09:00 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Olika typer av grupper inom mentalvården | Werner Tove |
2017-11-10 | 12:00 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: kl. 12.45 Depression och utmattning inom ET | Werner Tove |
2017-11-13 | 10:45 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Bedömningsprocessen (M A-S) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-14 | 09:00 - 11:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Intro till simulering - obligatorisk | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-14 | 14:15 - 15:45 | B326 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Workshop: Follow up hjälpmedelsmässan/uppgiften | Werner Tove |
2017-11-15 | 10:15 - 14:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudanden 10.15-11.45 Aggressiva personer och ET 11.45-12.45 Lunch 12.45-14.30 Suicid och ET | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-15 | 14:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tidsreservation: förberedelse inför SIMU | Arell-Sundberg Marina | |
2017-11-16 | 08:30 - 16:00 | E494 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Simulering, gruppledarskap | Arell-Sundberg Marina Silfver Jessica Werner Tove |
2017-11-16 | 08:30 - 16:00 | E491 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Debriefing | Arell-Sundberg Marina Silfver Jessica Werner Tove |
2017-11-17 | 09:15 - 15:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Gruppvis Tematräff 2 i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-22 | 09:45 - 11:15 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | HANDLEDNING i förhållande till den praktiska examintionen + Introduktion till workshop med olika psykiatriska sjukdomar | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-23 | 08:30 - 16:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Kl 08.30 - 12.00: GRUPP-Självstudier: Jobba med den egna "diagnosen" Kl. 12.15-14:00 Erbjudande: Sexualitet och ET | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-11-24 | 09:15 - 15:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Gruppvis Tematräff 3 i förhållande till examinationsuppgiften Tidtabell: Sits 1 9.15 - 10.45 Sits 2 11.00 - 12.30 Sits 3 13.15 - 14.45 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-12-05 | 08:30 - 10:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 4: Sammanfattning, frågor och svar | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-12-05 | 11:00 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Presentationer psykiatriska sjukdomar och ET: kl. 11.00 - 11.15 Panik Kl 11.15 - 11.30 Diskussion 11.30 - 11.45 OCD 11.45 - 12.00 Diskussion | Werner Tove |
2017-12-05 | 12:45 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Presentationer forts.: Kl: 12.45 - 13.00 Ätstörning 13.00 - 13.15 Diskussion 13.15 - 13.30 Personlighetsstörning 13.30 - 13.45 Diskussion 14.00 - 14.15 Bipolaritet 14.15 - 14.30 Diskussion 14.30 - 14.45 Dubbeldiagnos 14.45 - 15.00 Diskussion 15.00 - 16.00 Dagen avslutas | Werner Tove |
2017-12-07 | 08:30 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Föreberedelser + ifyllnad av blankett inför praktiskt seminarium | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2017-12-12 | 10:00 - 12:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Grupp-självstudier inför praktiska seminariet | Werner Tove |
2017-12-14 | 08:30 - 12:30 | D275 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Seminarium: Gruppaktiviteter för personer med mental ohälsa | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2017-12-15 | 08:30 - 13:30 | D275 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Seminarium: Gruppaktiviteter för personer med mental ohälsa | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |