Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
4 (2018-03-19 till 2018-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar etisk kompetens genom att:
- känna till och förstå yrkesetiska principer
och
kunna tillämpa dem i yrkesverksamheten
- förstå betydelsen av att ta ansvar i sitt yrke
och vara förtrogen med värdegrunden i det egna
yrkesområdet
Studerande utvecklar kommunikativ kompetens
genom
att:
- reflektera över sin professionella växelverkan
och dialog med barn och unga i olika
livssituationer
- förstå vad gott teamarbete och
multiprofessionellt teamarbete innebär
Studerande utvecklar samhälls- och
organisationskompetens genom att:
- känna till olika aktörer inom habilitering
inom
den offentliga, privata och tredje sektorn
Studerande utvecklar utvecklingskompetens genom
att:
- kritiskt söka och granska kunskap och evidens
för god praxis i sin yrkesutövning
Studerande utvecklar kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- uppvisa förståelse för perspektiv inom
aktivitetsvetenskapens kunskapsområde som har
betydelse för att främja barns- och ungdomars
aktivitet och delaktighet i samhället
Studerande utvecklar kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang
genom att:
- kunna redogöra för ergoterapiprocessen så att
den möter mot barns- och ungas behov och
aktivitetsutmaningar
Studerande utvecklar kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete och nätverksarbete i
förhållande till barn och unga
Studerande utvecklar kompetens i fråga om
professionell självständighet och professionellt
ansvar genom att:
- förstå betydelsen av att arbeta i enlighet med
den yrkesetiska koden samt att dokumentera
enligt
vedertagna riktlinjer
Studerande utvecklar kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- använda relevant forskningsresultat som stöd
för praxis
Läranderesultat
- studerande kan i casearbete använda kunskap om
den vanligaste neuropsykologiska problematiken
hos barn och unga samt förstår hur dessa
påverkar
det dagliga livet
- studerande kan redogöra för tillämpning av
yrkesetiska principerna i ergoterapiprocessen
- studerande kan argumentera för val av
teoretiskt förankringssätt inom ergoterapi för
barn och ungdomar
- studerande kan redogöra för innebörden i
begreppen co-occupation och occupational
potential och kan beskriva hur begreppen konkret
kan användas i förhållande till specifika case
- studerande förstår och kan redogöra för
ergoterapeutiska metoder och principer på ett
etiskt hållbart sätt för att kartlägga, bedöma,
förhandla fram mål, utveckla behandlingsplan
tillsammans med klienten, genomföra
interventioner samt utvärdera processen
- studerande kan redogöra för användning av
aktivitet/lek för att främja barns- och
ungdomars
aktivitet och delaktighet
- studerande kan redogöra för anpassning av
miljön för att möjliggöra aktivitet
- studerande förstår innebörden av ändamålsenlig
dokumentation
- studerandes kan föra ett professionellt
resonemang i förhållande till casebeskrivning
- studerande kan i casebeskrivning tillämpa
principerna för klientcentrerat arbete,
multiprofessionellt arbete och nätverksarbete i
förhållande till barn och unga
- studerande kan visa på användning av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbete med barn och
unga
Innehåll
teoretisk och praktisk kunskap för att bemästra
ergoterapiprocessen inom habilitering i syfte att
främja aktivitet och delaktighet hos barn och unga
Förkunskaper
Grundstudier och ämnesstudier från första
studieåret
Mer information
Närvaro krävs vid övningar, gruppsarbete,
gästföreläsare och seminarier.
Kurslitteraturen innefattar även aktuella
vetenskapliga artiklar från ergoterapins område
med fokus på intervention.
Till obligatorisk kurslitteratur räknas även en
källa från neuropsykologins område.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8
Eliasson, A-C. Lidström, H. Peny-Dahlstrand, M.
(red). 2016. Arbetsterapi för barn och ungdom.
Studentlitteratur.
Lautamo, T., Kottorp, A., & Salminen, A. 2005.
Play assessment for group settings: A pilot study
to construct an assessment tool. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2005, Vol.12(3),
P.136-144, 12(3), 136-144.
Rodger, S. (ed.) 2010. Occupation-centred
practice with children. A practical guide for
occupational therapists. Wiley-Blackwell (e-bok)
En vetenskaplig artikel från ergoterapins
kunskapsområde som beskriver intervention
En neuropsykologisk källa som stöd för
casebeskrivningen (se referenslitteratur)
Referenslitteratur:
Asaba, E. & Wicks, A. 2010. Occupational
Terminology, Journal of Occupational Science,
17:2, 120-124.
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M.,
Ylinen, A. (ed.). 2016. Kuntoutuminen. Helsinki:
Duodecim
Ayres, J.A. 2008. Aistimusten aallokossa.
Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-
kustannus.
Eliasson, A-C & Burtner, P.A.(ed).
2008.Improving
hand function in Children with Cerebral Palsy:
theory, evidence and intervention. London: Mac
Keith Press
Jeglinsky, I. 2012. Family-centredness in
services and rehabilitation planning for
children
and youth with cerebral palsy in Finland. Thesis
for doctoral degree. Karolinska institutet.
Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of
Occupational Therapy. 4uppl., Philadelphia: F.
A.
Davis.
Koivikko, M & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren
hyvä kuntoutus. Helsinki: Vaajaliikkeisten kunto
ry.
Kramer, P. & Hinojosa. 2010. Frames of reference
for pediatric occupational therapy (3rd
ed.).USA:
Lippincott Williams & Wilkins
Kuhaneck, H et al. 2010. Activity analysis,
creativity and playfulness in paediatric
occupational therapy.
Launiainen, H. & Sipari, S. 2011. Lapsen hyvä
kuntoutus käytännössä. Projekti 2007-2011,
Vajaaliikkeisten kunto ry. ISBN: 978-952-99712-
1-
3
Law, M. Baum, C. Dunn, W. 2005. Measuring
occupational performance: supporting best
practice in occupational therapy. Thorofare:
Slack inc.
Parham, D. & Fazio, L. 2008. Play in
occupational
therapy for children. USA: Mosby
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. (2009) Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156.
Pierce, D. 2009. Co-occupation: The challenges
of
defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science, 16:3,
203-207.
Rodger, S & Ziviani, J. 2008. Occupational
therapy with children. Understanding childrens
occupations and enabling participation.
Blackwell
Publishing.
Townsend, E. A. & Polatajko, H. J. 2007.
Enabling
Occupation II. Advancing an occupational therapy
vision for health, well-being & justice through
occupation. Kap 9,10. CAOT
Turpin, M. ja Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in
Practice.Churchill
Livingstone. Elsevier.
Wicks, A. 2005. Understanding Occupational
Potential, Journal of Occupational Science,
12:3,
130-139.
Atchison, Ben & Dirette, Diane K.(red.)2012.
Conditions in occupational therapy: effect on
occupational performance. 4. ed. Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams &
Wilkins.
Attwood, Tony. 2011. Den kompletta guiden till
Aspergers syndrom. Lund: Studentlitteratur.
ISBN:
978-91-44-07555-6
Attwood, Tony. 2012. Aspergerin oireyhtymä
lapsuudesta aikuisuuteen. Oppimateriaalikeskus
Opike. ISBN 978-951-580-530-0.
Dufva, V & Koivunen, M (toim.) 2012. ADHD
Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. PS-kustannus.
ISBN 978-952-451-566-5.
Kerola, K & al. 2009. Autismin kirjo ja
kuntoutus. PS-kustannus
Sharma, A. & Sheridan, M. 2014. Mary Sheridan's
from birth to five years: Children's
developmental progress. 4th ed. London:
Routledge.
Stirling, J. 2002. Neuropsykologi - en
introduktion, kap. 6, 7, 9,10. Lund:
Studentlitteratur
Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura
Annat lästips: Rotkirch, A. 2014. Tillsammans -
om familjelivets härlighet och svårighet. Borgå:
Schildts & Söderströms.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 32 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 70 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd examinationsuppgift ger 50% av
kursvitsord (bedömningsskala 1 - 5)
Bedömningskriterier för examinationsuppgiften
finns på itslearning.
Godkänt deltagande i diksussionsforum ger 50% av
kursvitsord
(bedömningsskala 1 - 5)
Diskussionerna bedöms utgående från metod,
innehållsmässig kvalitet.
Godkänt deltagande i övningar och seminarium
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-08-31
Kursens tidtabell
Kursen inleds 19.03.18 med introduktion till
kurshelheten.
Studerande jobbar med examinationsuppgiften
parallellt med gruppsarbetet, övningar,
studiebesök och föreläsningar.
Kursen avslutas med gemensamt seminarium
31.05.18.
Kursanmälningstid
2018-03-05 till 2018-04-01
Examinationsformer
2018-05-27 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-11-21 | 08:30 - 11:30 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Skolning i bedömningsinstrumenetet PAGS (obligatoriskt) Skolare: Tiina Hautala | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki Werner Tove |
2018-03-19 | 10:15 - 11:30 | B326 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Kursintroduktion | Arola Annikki Backman Henrika |
2018-03-22 | 12:45 - 16:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Backman Henrika | |
2018-04-03 | 12:45 - 16:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Lek | Backman Henrika |
2018-04-06 | 08:30 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Terapeija studiebesök. Vi bekantar oss med redskap i gymnastiksalen, kökshjälpmedel. Praktiska övningar | Backman Henrika | |
2018-04-09 | 13:15 - 16:00 | D4110 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Gästföreläsare Ann Alriksson-Schmidt OBLIGATORISK NÄRVARO | |
2018-04-10 | 09:15 - 12:00 | D4110 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Gästföreläsare Ann Alriksson-Schmidt OBLIGATORISK NÄVARO | |
2018-04-12 | 13:15 - 16:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | PAGS - genomgång av instrumentet | Arell-Sundberg Marina |
2018-04-18 | 12:45 - 16:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Ergoterapi processen, hur bygga upp terapiförhållande, målformulering, samarbete/bemötande av närmiljön. | Backman Henrika |
2018-04-19 | 13:15 - 16:00 | B327 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Workshop: Hur använda PAGS i praktiken ( obligatorisk närvaro) Good Praxis presenteras av Anna Herler och Heljä Anttila | Arell-Sundberg Marina |
2018-05-09 | 13:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Handledning kring examinationsuppgift | Arola Annikki |
2018-05-14 | 12:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | PAGS bedömningar på daghemmet Klippan i Esbo | Arell-Sundberg Marina | |
2018-05-16 | 12:45 - 16:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Gestaltning, Handen | Backman Henrika |
2018-05-21 | 12:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | PAGS bedömingar på Daghemmet Klippan i Esbo | Arell-Sundberg Marina | |
2018-05-23 | 12:45 - 16:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Backman Henrika | |
2018-05-28 | 12:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | PAGS bedömingar på Daghemmet Klippan i Esbo | Arell-Sundberg Marina | |
2018-05-31 | 12:45 - 16:30 | B328 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Seminarier | Backman Henrika |