Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2013 - Funktionshinder
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Kursens undervisningsperiod
3 (2018-01-01 till 2018-03-18)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Efter avslutad kurs kan studerande:
- förstå vad kreativitet handlar om samt hur
kreativa och skapande verksamheter används inom
den egna professionen
- förstå sin egen kreativitet och dess
förutsättningar och villkor.
- förstå sambandet mellan kreativitet, hälsa
och välbefinnande på individ-, grupp och
samhällsnivå.
- planera och projektadministra kreativa
aktiviteter på individnivå eller gruppnivå
Läranderesultat
Efter avklarad kurs är den studerande förmögen
att:
- Identifiera och beskriva olika kreativa
uttrycksformer.
- Urskilja olika teorier om kreativitet t.ex.
The Flow Theory
- Identifiera och diskutera sambandet mellan
kreativitet, hälsa och välbefinnande.
- Redogöra för hur en kreativ aktivitet
inverkar på upplevelsen av hälsa och
välbefinnande
- Beskriva hur sociokulturell inspiration
kan bidra till empowerment processer
- föra ett professionellt resonemang om
rätten att vara aktiv ur ett kreativt
perspektiv.
- Visa i handling förmågan att
förverkliga en produktion med kreativa inslag
inom ett specifikt område. Detta genom att
planera för en verksamhet, genomföra denna
verksamhet på seminarium,dokumentera processen
i en rapport samt i samma rapport utvärdera
själva planeringen och genomförandet.
Innehåll
Hantverk, drama, litteratur, musik,bild och
rörelse som kreativa uttryckssätt, kreativitet som
främjare av hälsa och välbefinnande, flow- och
andra teorier om kreativitet.
Förkunskaper
Kommunikation och lärande för delaktighet och
aktivitet, Människans utveckling ur ett
livscykelperspektiv, Etik och professionell
kommunikation
Kursen ersätter följande kurser
Kreativitet och hälsa
Mer information
Alla praktiska övningar,handledningar,
demonstationer och worskhops är obligatoriska.
Obligatorisk närvaro på seminarium.
Frånvaro från den obligatoriska undervisningen
skall alltid kompenseras. Instruktioner finns
på Itslearning
Litteratur
Referenslitteratur:
Antonovsky,Aaron. Cederblad,Marianne.
Elfstadius,Magnus. Lundh,Lars-
Gunnar.1991.Hälsans mysterium Stockholm : Natur
och kultur ISBN: 91-27-02193-9 (inb.)
Brodin, E. & Carlsson, I. & Hoff, E. &
Rasulzada, F. (red.) 2014, Kreativitet – teori
och praktik ur psykologiska perspektiv.
Stockholm: Liber
Csikszentmihalyi , M. 1996. Creativity: Flow
and the psychology of discovery and invention.
New York: Harper Collins
Grönlund,Erna. Alm, Annika. Hammarlund, Ingrid
2000. Konstnärliga terapier. Bild, dans och
musik i den läkande processen. Borås: Natur och
Kultur. S.31-49 ;55-108
Englund, Birgitta. 2004. Skapande och
kroppsbaserade komplementära terapier.
Lund:Studentlitteratur. 11-23 ; 25 - 57 ;137 -
170
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
Tampere: Vastapaino.
Vygotsij, L. S. 1995. Fantasi och kreativitet i
barndomen. Göteborg: Daidalos.
Veresov, N. (2004). Zone of proximal
development: the hidden dimension? In A-L
Eriksson, M. Lilliesköld, J. 2004 Handbok för
mindre projekt. Stockholm:Liber
Fidler, S. Gail, Velde P. Beth. 1999.
Activities.Reality and Symbols. SLACK.
Nordberg, K. 2002 Projekthandboken;
Planera,leda och värdera projekt.Falköping:
Förlags AB Björnen
Seeskari, Daniela. 2004. Bildkonst som terapi
med barn och unga. En utvecklingsresurs.
Pitkälä Kaisu, Routsalo Pirkko, Blomqvist
Lisbeth (toim.) 2004. Ikääntyneiden
yksinäisyys. Taide- ja virikeryhmät
psykososiaalisena kuntoutuksena.
Helsinki:Vanhustyön keskusliitto.
Blomqvist Lisbeth & Hovila Elina. 2005. Yhdessä
elämyksiä arkeen - Kartoitusraportti. Helsinki:
Vanhustyön keskusliitto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Praktiska övningar - 28 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 45 timmar
- Självstudier - 35 timmar
- Seminarier - 7 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination del 1: Presentation och
geomförande av verksamhet med kreativa inslag
för en specifik målgrupp, på seminarium.
Bedöms Godkänd/underkänd
För en godkänd praktisk prestation krävs
att gruppen kan redogöra för den
teoretiska förankringen, kan förmedla det
kreativa inslaget i verksamheten samt visa på
hur denna verksamhet inverkar på
deltagarnas välbefinnande
Examination del 2: Rapport över
planering, genomförande och evaluering av det
grupparbete med kreativa inslag som genomförts
på seminarium.
Bedöms med vitsord 1-5. Enligt kriterier
vilka presenteras på Itslearning
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Sigfrids Ingmar
- Werner Tove
- Öhman Elisabeth
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (69 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-03-29
Kursens tidtabell
Vänligen se bokningarna i ARBS
Kursanmälningstid
2017-11-01 till 2018-01-09
Examinationsformer
- 2018-01-26 - Demonstrationer och presentationer
- 2018-01-31 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-01-08 | 09:15 - 11:45 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Introduktion till kursen - information angående: Tidtabell Gruppindelning Handledning Workshops Examination Seminarium | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-08 | 12:45 - 15:45 | D4107-08 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Att skapa i stunden | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-09 | 09:15 - 11:45 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Erbjudande: Kl. 9.15 - 10.15 Kreativitet - vad är det? (MAS) kl. 10.30 - 11.45 Sociokulturell inspiration ( IS) | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2018-01-09 | 12:00 - 16:00 | B516 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Hantverkstorg | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-09 | 12:00 - 16:00 | B517 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | WORKSHOP: Hantverksdagen | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-09 | 12:00 - 16:00 | B518 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Hantverkstorg | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-10 | 09:15 - 11:45 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Erbjudande: Kl. 9.15 - 10.15 Kreativitet och konstnärliga modaliteter Kl. 10.30 - 11.45 Drama med äldre/ med personer med funktionsnedsättning | Arell-Sundberg Marina Öhman Elisabeth |
2018-01-10 | 12:30 - 16:00 | B326 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Handledningar och Grupparbete - Tema för examinationsuppgiften fastställs och problemställningaen/arna formuleras Tidtabell för handledning: Grupp 10,9,8 Kl 12.30 - 13.30 Grupp 7,6,5,4 Kl. 13.30 - 14.30 Grupp 1,2,3 Kl. 14.45 - 15.45 | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-11 | 09:15 - 15:00 | B516 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Bild (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-01-11 | 09:15 - 15:00 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Drama som modalitet med äldre/personer med funktionsnedsättning 9.15 - 10.45 Grupperna 1,2,3,4 11.00 - 12.30 Grupperna 5,6,7 13.30 - 15.00 Grupperna 8,9,10 | Arell-Sundberg Marina Öhman Elisabeth |
2018-01-12 | 09:00 - 15:00 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Grupparbete; alltid då gruppen inte är inbokad för workshop Artikelsökning och litteraturgenomgång med tanke på examinationsrapporten | Arell-Sundberg Marina | |
2018-01-12 | 09:00 - 12:15 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Skapande rörelse 1 Grupperna: 1,2,3,4,5 kl. 9.15 - 10.30 Grupperna 6,7,8,9,10 Kl. 10.45 - 12.00 | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-12 | 12:15 - 16:00 | B516 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Grupparbete: 1) Artikel/litteratursökning 2) Frågeställningar i förhållande till valt tema 3) Kreativa tankar i förhållande till aktiviteten på seminariet | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-15 | 09:15 - 11:45 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Erbjudande: 9.15 - 10.30 Kreativitet, Hälsa och välbefinnande (TW) 10.40 - 11.45 Kreativitet inom ramen för olika specialiteter (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-01-15 | 12:30 - 13:45 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Grupparbete: Gruppen följer upp examinationsarbetsprocessen | Arell-Sundberg Marina | |
2018-01-15 | 14:00 - 16:30 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Skapande rörelse II Grupperna: 10,9,8,7,6 Kl 14.00 - 15.15 Grupperna: 1,2,3,4,5 Kl. 15.15 - 16.30 | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-16 | 09:00 - 16:00 | B516 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Bordsteater | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-17 | 09:15 - 11:45 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Bordsteater - presentationer | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-17 | 12:45 - 16:00 | D4106 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Storyline | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-18 | 09:15 - 12:15 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Dramatiseringar Presentationer | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-18 | 12:15 - 16:00 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Grupparbete: Jobba med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina | |
2018-01-18 | 14:45 - 16:45 | D173 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Arell-Sundberg Marina | |
2018-01-19 | 09:00 - 12:00 | D4107-08 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Expressiva uttryck | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-22 | 08:30 - 10:30 | F249 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | NÄTFÖRELÄSNING: Vad säger forskningen om att använda skapande aktiviteter? | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-22 | 11:00 - 16:00 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Skapande rörelser - presentationer | Arell-Sundberg Marina |
2018-01-23 | 09:00 - 16:00 | B516 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Workshop: Bild del 2 Kl. 9-11: Grupp 1,2,3 Kl. 11.45-13.45: Grupp 4,5,6,7 Kl. 14-16: Grupp 8,9,10 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-01-24 | 08:30 - 12:15 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Seminarier: Presentation av produktion | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-01-25 | 08:30 - 12:15 | D275 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Seminarier: Presentation av produktioner | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-01-26 | 09:15 - 15:15 | Kreativitet för hälsa och välbefinnande | Grupparbete: Utvärdering av den egna produktionen och färdigställandet av rapporten | Arell-Sundberg Marina |