Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2008 - Välbefinnande i arbete
- Akutvård 2007 - Välbefinnande i arbete
- Akutvård 2010 - Välbefinnande i arbete
- Akutvård 2011 - Välbefinnande i arbete
- Akutvård 2012 - Välbefinnande i arbete
- Akutvård 2013 - Välbefinnande i arbete
- Ergoterapi 2007 - Välbefinnande i arbete
- Ergoterapi 2008 - Välbefinnande i arbete
- Ergoterapi 2010 - Välbefinnande i arbete
- Ergoterapi 2011 - Välbefinnande i arbete
- Ergoterapi 2012 - Välbefinnande i arbete
- Fysioterapi 2007 - Välbefinnande i arbete
- Fysioterapi 2008 - Välbefinnande i arbete
- Fysioterapi 2010 - Välbefinnande i arbete
- Fysioterapi 2011 - Välbefinnande i arbete
- Fysioterapi 2012 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2007 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2008 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2010 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2011 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2012 - Välbefinnande i arbete
- Det sociala området 2013 - Välbefinnande i arbete
- Vård 2007 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Vård 2008 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Vård 2010 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Vård 2011 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Vård 2012 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Vård 2013 (sjukskötare) - Välbefinnande i arbete
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Välbefinnande i arbete
- Idrott och hälsopromotion 2006 - Stresshantering
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Välbefinnande i arbete
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande erhåller avancerade kunskaper om välbefinnande på individ och gruppnivå med arbetsplatsen som arena. Studerande utvecklar innovativa färdigheter om välbefinnande för att möta utmaningarna i det mångfasetterade arbetslivet. Målsättningen är också att befrämjar kompetens i att ta ansvar för sin egen och gruppens yrkesutveckling. Detta beskriver kunskaper, färdigheter och kompetenser vilka motsvarar EQF:s resultat av lärande för nivå 6.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- Förklara och illustrera det salutogena perspektivet på arbetsplatsen
- Kritisk diskutera synen på ledarskap/ medarbetarskap i organisations strukturer för att bedöma dess betydelse för trivsel på arbetsplatsen
- Diskutera och tolka begreppen stress och stresshantering och mindfulness i förhållande till arbete
- Se skillnader i personalens kompetenser och resurser och dess relation till arbetstrivsel. - Kunna analysera utgående från olika utmaningar på arbetsplatser så som teknologi, demografi och ett genusperspektiv.
- Urskilja dynamiken i olika arbetsgemenskaper/team och dess effekter på välbefinnande i arbete
- Att praktisk tillämpa drama som ett alternativt verktyg för att utveckla hälsa på arbetsplatser.
- Identifiera belastande faktorer och riskfaktorer som inverkar på välbefinnande i arbetet
- Särskiljer mellan lagstadgade och icke lagstadgade åtgärder och rutiner vilka främjar välbefinnande i arbete
Innehåll
- Kritiskt perspektiv
- Stress stresshantering
- Salutogenes och känsla av sammanhang
- Arbetsgemenskap, team
- Personalens kompetens och resurser; teknologiska, demografiska skillnader och en genusmedvetenhet,
- Ledarskap, medarbetarskap och organisationsstruktur
- Arbetarskyddet och dess lagstiftning
- Företagshälsovård och ergonomin på arbetsplatsen
- Drama som verktyg
Förkunskaper
Studerande bör ha 120 sp godkänt för att delta i kursen
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Mer information
Meddelas senare
Litteratur
Finns på It´s learning
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 50 timmar
- Självstudier - 100 timmar
- Drama - 46 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Kursens bedömning:
Intervju + text 30%
Tentamen 30%
Drama
Skådespel 30%
Skriftlig sammanfattning 10%
Lärare
- Gustavson Mia
- Sievers Hannele
- Silius-Ahonen Ellinor
- Törnblom Cia
- Törnqvist Maj-Len
Examinator
Wiik Mikaela
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner