Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studenten förstår begreppet hälsa ur ett
livscykelperspektiv. Studenten
identifierar individers resurser och utmaningar
för det hälsofrämjande arbetet. Studenten förstår
hälsa som resurs och hälsofrämjande arbete som
angeläget både på individ- och på samhällelig
nivå såväl i Finland som i övriga Norden.
Studenten får färdigheter i första hjälp.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
1. Redogöra för samt konkretisera grundläggande
begrepp inom
hälsovård (t.ex. hälsa, hälsofrämjande,
livskvalitet, salutogenes,
jämlikhet i hälsa, preventiv och promotiv vård)
2. Beskriva det hälsofrämjande arbetet för olika
åldersgrupper
3. Diskutera faktorer som inverkar hälsofrämjande
eller skapar
ohälsa under människans livscykel
4. Ge exempel på metoder för det hälsofrämjande
arbetet inom
det
egna verksamhetsområdet
5. Förklara hälsa som en process i ett sammanhang
för att öka
individens välbefinnande och delaktighet
6. Redogöra för befolkningens hälsa i relation
till genus och
socioekonomisk ställning.
Studenten förväntas kunna bedöma och agera rätt i
olyckssituationer, ha kunskap att handla rätt vid
olika
sjudomsanfall, ha kunskap i hjärtlungräddning och
användning
av
defibrillator.
Innehåll
Hälso- och sjukvårdens organisation
Folkhälsovetenskap, innehåll och metoder
Hälsovård för olika åldersgrupper
Hälsofrämjande verksamhet
Ojämlikhet i hälsa
Genustänkande
Förkunskaper
Inga
Mer information
Ifall du har ett första hjälp-intyg som är i kraft
kan du vara i kontakt med Pauleen Mannevaara som ansvarar för den delen av kursen.
Litteratur
Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och
hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-
91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om
socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd.
Liber. ISBN
978-
91-47-09975-7.
Rouvinen-Wilenius, P. & Koskinen-Ollonqvist, P.
2011. Tasa-arvo
ja
osallisuus väylä terveyteen. Centret för
hälsofrämjande.
http://issuu.com/soste/docs/tasa Extern länk-
arvo_ja_osallisuus_2012/1
Referenslitteratur:
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Lindqvist, R. Medikalisering, professionalisering
och hälsa: ett
sociologiskt perspektiv.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser.
Studentlitteratur.
Terveyden edistämisen laatusuositus. Sosiaali- ja
terveysministeriö.
Julkaisuja 2006:19.
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur.
ISBN 978-91-44-07308-8.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 23 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Läranderesultaten examineras dels i form av
gruppvisa presentationer i klass som lämnas in
skriftligt på förhand och dels genom en
sammanfattande sway-presentation som kopplas till
kurslitteraturen. Mer information om dessa fås på
första föreläsningen.
Lärare
- Ericsson Christoffer
- Grönlund Anu
- Mannevaara Pauleen
- Savolainen Jari
- Stenbäck Pernilla
- Törnblom Cia
- Gray Pamela
Examinator
Grönlund Anu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
se rumsbokningarna i ARBS
Examinationsformer
- 2017-10-27 - Tentamina
- 2015-10-15 - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter