Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Kommunikativ och social kompetens
Teknologisk kompetens
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet:
Kunskap:
Du kan förklara generell och individuell elevhälsa
som ett sätt att
främja den ungas och skolsamfundets välbefinnande.
Du kan förklara betydelsen av den ungas sociala
nätverk
inklusive familjen för den ungas livssfär.
Du kan beskriva dialogiska och systemiska
arbetssätt på olika nivåer i skolmiljö och
interprofessionellt
nätverksarbete.
Färdighet:
Du kan tillämpa resursförstärkande arbetssätt och
metoder, som
grundar sig på en dialogisk och systemisk
teorigrund.
Förhållningssätt:
Du värnar om betydelsen av dialogen vid skapandet
av en gemensam verksamhetskultur och främjar
arbetssätt
baserade på delaktighet.
Innehåll
Barn och ungas välmående och skolan som
utvecklingsmiljö
Skolans verksamhetskultur och dess betydelse för
välmående
Generell och individuell elevhälsa (arbetsmodeller
och -metoder)
Dialogiskt och systemiskt arbete i skolan
Öppna dialoger och relationsskapande
Interprofessionellt arbete i skolmiljö
Lagstiftning och styrdokument som främjar och styr
det mångprofessionella samarbetet
Kursen ersätter följande kurser
Barn och unga i pedagogiska miljöer
SO‑2‑060(0)
Litteratur
Frisén, Ann & Hwang, Philip. 2020. Ungdomar och
identitet.
Studentlitteratur.
Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina;
Autio, Eva;
Palmqvist,
Riia (2018). Välbefinnande genom generellt
inriktat
arbete-
elevhälsogruppen inom den grundläggande
utbildningen. THL
.
https://www.julkari.fi/handle/10024/137137 Extern länk
Hietanen-Peltola, Rautava, Laitinen, Autio (toim.)
2019.
Kohtaaminen
keskiössä-Lapsi- ja nuorilähtöisyys
opiskeluhuollon
palveluissa.
THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1379 Extern länk
83/URN_I
SBN_978-952-
343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson, Blom, Nygren, Al-Baldawi, Baldawi, D-
Wester,
Ekman,
Hellstadius, Hjelte,
Johansson, Larsson, Lundborg, Onsjö, Randell,
Svensson,
Szöny. 2020.
Socialt arbete i
skolan - Villkor, innehåll och utmaningar.
Studentlitteratur.
Kurki Leena, Nivala Elina, Sipilä-Lähdekorpi
Pirkko. 2006.
Sosiaalipedagoginen
sosiaalityö koulussa. Finn Lectura
Madsen William C. and Gillespie Kevin.2014.
Collaborative
Helping: A
Strengths
Framework for Home-Based Services. Finns
tillgänglig som
e-bok på
Ebook Central.
Petrelius, Carpén, Savola, Erkkilä-Wahtera, Asell
&
Häyhä:
Systeemisyys ja
suhdeperusteisuus koulujen hyvinvointia tukevassa
työssä -
kokemuksia
yhteisöllisen
valmennusmallin pilotoinnista. Kapitel 19 i
Petrelius et
al 2012.
Systeemisiä
kokeiluja- kohti yhteistä oppimista. THL Työpaperi
7/2021.
Nivala, E& Ryynänen, S. (2019).
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa. [Helsinki]: Gaudeamus. Kap. 6-8.
Senge, P. The Dawn of System Leadership
https://solonline.org/wp Extern länk-
content/uploads/2016/12/The_Dawn_of_System_Leaders
hip-
copy.pdf
Wallin, Aila. 2011; Sosiaalityö koulussa ?avaimia
hyvinvointiin.
Tietosanoma. Helsinki.
Lagstiftning:
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201312 Extern länk
87
Lag om grundläggande utbildning 21.8.1998/628,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199806 Extern länk
28
Barnskyddslag 13.4.2007/417,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/200704 Extern länk
17
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 95 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- självstyrda grupparbeten inför: gruppövningar med första årets socionomstudenter, seminarium gällande arbetsmetoder inom elevhälsa Obs. gällande självstudier: basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (förberedelse och basgruppsarbete) - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Seminarium (Godkänd prestation)
Examination 2: Skriftlig examination (Vitsord 1-5,
100% av kursvitsord)
Examination 3: Reflektionsdagbok
Examination 4: Godkänt basgruppsarbete för
kunskap, färdighet och förhållningssätt samt
godkända
individuella basgruppsunderlag IBU (Godkänd
prestation)
Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt
Lärare
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
- Sigfrids Ingmar
- Söderström Eivor
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (41 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Studieenheten går under tidsperioden 30.8-7.10.2022.
Introduktion till studieenhet och tema 30.8 för
dagstudenter och i samband med närstudiedagar 2.9.
för flexstudenter.
Kursanmälningstid
2022-08-10 till 2022-09-06
Examinationsformer
- 2022-10-01 - Demonstrationer och presentationer
- 2022-10-07 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-08-30 | 09:00 - 10:30 | B518 | Socionomen som aktör i skolmiljö | DAG: Introduktion till studieenhet och tema/Eivor Söderström | Söderström Eivor |
2022-08-30 | 11:00 - 12:30 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö | BAs 3: Basgruppsgång 1, utgångspunkt | Söderström Eivor |
2022-08-31 | 10:15 - 12:00 | A311 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Föreläsning, ungdomssociologi, ungdomstiden | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-08-31 | 12:30 - 14:00 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 | Sigfrids Ingmar | |
2022-08-31 | 14:15 - 15:45 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 | Sigfrids Ingmar | |
2022-09-01 | 10:15 - 11:15 | D275 | Socionomens verksamhetsfält och människans livscykel | Träff för första och andra årets socionomstuderande | Sigfrids Ingmar |
2022-09-01 | 12:30 - 13:30 | D275 | Socionomens verksamhetsfält och människans livscykel | Träff för första och andra årets socionomstuderande | Sigfrids Ingmar |
2022-09-02 | 18:15 - 19:45 | B522 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX: Introduktion till studieenhet och tema/ES | Söderström Eivor |
2022-09-03 | 14:15 - 16:00 | B518 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff, utgångspunkt med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-09-03 | 14:15 - 16:00 | B522 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsarbete gång 1 utgångspunkt | Söderström Eivor |
2022-09-07 | 09:15 - 10:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsarbete med handledare, tillfället hålls online Ann-Marie Rosenqvist-Berg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/65549275595?from=addon Meeting ID: 655 4927 5595 Join by SIP 65549275595@109.105.112.236 65549275595@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 655 4927 5595 | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2022-09-07 | 10:15 - 11:45 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Bas 3: Basgruppsgång nr 2 | Söderström Eivor |
2022-09-07 | 10:15 - 11:45 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 | Utan handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-07 | 12:30 - 14:00 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 | Utan handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-07 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 8: Basgruppsträff nr 2 | Söderström Eivor | |
2022-09-07 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 9: Basgruppsträff 2, on line | Söderström Eivor | |
2022-09-07 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff online utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2022-09-08 | 13:15 - 15:00 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-09-13 | 09:30 - 10:45 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 9: Basgruppsträff nr 3, on line | Söderström Eivor | |
2022-09-13 | 10:15 - 11:30 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-09-13 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 8: Basgruppsträff nr 3, on line. ________________________________________________________________________________ Microsoft Teams meeting Join on your computer, mobile app or room device Click here to join the meeting Meeting ID: 356 262 382 711 Passcode: o8kK9i Download Teams | Join on the web Or call in (audio only) +358 9 85626394,,971141626# Finland, Helsinki Phone Conference ID: 971 141 626# Find a local number | Reset PIN Learn More | Meeting options ________________________________________________________________________________ | Söderström Eivor | |
2022-09-14 | 09:15 - 10:45 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Bas 3: Basgruppsträff nr 3 | Söderström Eivor |
2022-09-14 | 10:15 - 11:45 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 | Med handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-14 | 12:30 - 14:00 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 | Med handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-14 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff online med handledare Ann-Marie Rosenqvist-Berg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64115495492?from=addon Meeting ID: 641 1549 5492 Join by SIP 64115495492@109.105.112.236 64115495492@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 641 1549 5492 | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2022-09-20 | 10:00 - 11:30 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-09-20 | 10:00 - 11:30 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Bas 3: Basgruppgång nr 4 | Söderström Eivor |
2022-09-21 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 8: Basgruppsträff nr 4, on line. | Söderström Eivor | |
2022-09-21 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff online utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2022-09-21 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX 9: Basgruppsträff nr 4, on line | Söderström Eivor | |
2022-09-22 | 10:15 - 11:45 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 | Utan handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-22 | 12:30 - 14:00 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 | Utan handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-26 | 10:15 - 11:45 | B326 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 | Med handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-26 | 10:15 - 11:45 | B328 | Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 | Med handledare | Sigfrids Ingmar |
2022-09-26 | 11:00 - 12:30 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgruppsträff med handledare, tillämpning | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2022-09-26 | 11:00 - 12:30 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Bas 3: Basgruppgång nr 5, tillämpning | Söderström Eivor |
2022-09-26 | 13:00 - 16:00 | D173 | Socionomen som aktör i skolmiljö | DAG: Seminarium | Rosenqvist-Berg Ann-Marie Söderström Eivor |
2022-09-30 | 16:30 - 20:30 | B522 | Socionomen som aktör i skolmiljö | FLEX: 16.30-18.30 Seminarium 19-20.30 Tillämpning av basgruppsarbete | Rosenqvist-Berg Ann-Marie Söderström Eivor |