Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden:
- är förtrogen med och kan tillämpa
socialpedagogik inom klientarbetet med äldre
-kan på ett professionellt sätt bedöma
klienters behov för att stöda resurser och
handleda klienter i deras vardag
- känner till och kan redogöra för
servicesystemets juridiska föreskrifter och
informationssystem
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att:
- förstå det socialpedagogiska omsorgsarbetets
betydelse för lärande, personlig utveckling och
bemästrandet av vardagslivet samt känna till
olika arbetssätt/metoder i klientarbetet med
äldre
- ha insikt i det goda åldrandet samt
hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande
verksamhetsformer för äldre
- identifiera och diskutera insatser med syfte
att
stödja och underlätta bibehållandet av klienters
resurser och funktionsförmåga
- kunna med hjälp av servicehandledning delta i
planering av den service (tjänster och
stödåtgärder) som den enskilda klienten behöver
som stöd i olika livsskeden
- diskutera aktuella frågor inom politik och
aktuell lagstiftning som berör klienters
ställning i samhället
Innehåll
Centrala begrepp och teorier:
Socialpedagogisk kompetens
Delaktighet och aktörskap
Livsvillkor/livskvalitet
Livsloppsperspektiv (barn, ungdom, vuxenålder,
äldre)
Habilitering/Rehablitering
Hälsofrämjande
Sociala aspekter på åldrandet
Ålderism/Ageism
Mer information
Föreläsningarna hålls antingen on line eller som
bandade föreläsningar. Bokningar för alla
tillfällen görs i Arbs, inklusive information om det
är ett bandat tillfälle eller on line. Alla
föreläsningar bandas för flexstudenternas
användning.
Litteratur
Socialpedagogik:
Eriksson, L., Markström, A-M. 2000. Den
svårfångade socialpedagogiken (särskilt kapitel
6).Lund:Studentlitteratur
Madsen, B. 2001. Socialpedagogik. (Särskilt
kapitel 6-8). Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik. Integration
och inklusion i det moderna samhället
(Särskilt kapitel 8-9). Lund: Studentlitteratur
Äldre:
Andersson, Lars. 2013. Socialgerontologi. Lund:
Studentlitteratur.
Bodin,Kumlin&Tengqvist.2020.Att åldras i Norden -
En
kartläggning av strategier och initiativ för
aktivt och
hälsosamt åldrande i de nordiska
länderna.https://nordicwelfare.org/publikationer/a Extern länk
tt-aldras-i-
norden/
Bravell, M. 2013. (red.) Äldre och åldrande -
grundbok i gerontologi 2:a upplagan.
Gleerups:Malmö.
Bromseth, J & Siverskog, A. 2013. LHBTQ-
personer och åldrande. Nordiska perspektiv.
Studentlitteratur: Lund
Ekwall, A (red) 2010. Äldres hälsa och ohälsa;
en introduktion till geriatrisk
omvårdnad. Lund:Studentlitteratur.
Kurki, L. 2007. Innostava vanhuus. Finn
Lectura.
Lill, L. 2010. Äldreomsorg - om makt, genus,
klass och känslor i ett yrke. Liber: Malmö
Norberg, A., Lundman, B. & Santamäki Fischer,
R.2012. Det goda åldrandet.
Studentlitteratur:Lund.
Nordiska ministerrådet. 2020. Ensamhet bland äldre
personer i
Norden. Publikationsnummer 2020:517.
https://www.norden.org/sv/publication/ensamhet Extern länk-
bland-aldre-
personer-i-norden
Lagstiftning:
Lag om stödjande av den äldre befolkningens
funktionsförmåga och om social- och
hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom
socialvården 812/2000
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 0 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 85 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande delmoment:
1. Basgruppsarbete. Vitsord: Godkänd prestation
2. Individuell examination: reflektivt
bloggskrivande
enligt
givna teman. Vitsord 1-5.(100% av kursvitsord)
3. Gästföreläsningar. Godkänd
prestation
4. Färdighetsträningar: simuleringsövning:
godkänd
prestation
5. Kommunuppgift. Godkänd prestation.
Lärare
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
- Söderström Eivor
- Werner Tove
- Kiukas Carina
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2021-12-31
Kursens tidtabell
Kursintroduktion den 27.8.21 för flexstudenter och
31.8 för dagstudenter.
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- 2021-10-24 - Rapporter och produktioner