Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2006 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2007 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2008 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2009 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2010 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2011 - Människor i utsatta livssituationer
- Det sociala området 2012 - Människor i utsatta livssituationer
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
20 sp
Kompetensmål
Studenten fördjupar sina teoretiska och yrkesmässiga kunskaper och tillämpar dem i praktiken.
Läranderesultat
Syfte med praktiken är att studerande / Harjoittelun tarkoituksena on että opiskelija
utvecklar sin förmåga att använda olika teorier i praktiskt arbete och att omsätta sina teoretiska kunskaper i detta arbete (reflekterande yrkesutövning)
Kehittää kykyään soveltaa teoreettista tietoa käytännön työssä (reflektiivinen työote)
kan bemöta olika klienter och klientgrupper på ett professionellt sätt i olika socialpedagogiska verksamhetsformer
hallitsee ammattimaisen asiakastyön erilaisissa sosiaalipedagogisissa toimintaympäristöissä
växer in i en yrkesroll och reflekterar kritiskt över olika synsätt och värderingar som han/hon blivit delaktig av i mötet med klienten och personalen (utveckling av yrkesidentitet, etisk bemötande)
kehittää ammattirooliaan ja reflektoi kriittisesti arvoja ja näkemyksiä jotka tulevat esiin sekä asiakastyössä että yhteistyössa muiden ammattilaisten kanssa (ammatti-identiteetin kehittäminen ja eettinen kohtaaminen)
reflekterar över hur den egna personen kan påverka och påverkas av själva arbetet (självkännedom och insikt)
pohtii oman persoonan merkitystä työhön(itsetuntemus ja näkemys)
Med hjälp av praktikuppgiften aktiverar sig studeranden i FUI verksamhet (forskning, utveckling och innovation) på praktikplatsen i samråd med personalen.
Harjoittelutehtävän avulla tutustuu ja kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus, kehitys ja innovaatio) toimintaa.
Innehåll
Studerande har möjlighet att välja sin praktikinriktning mellan
* Socialpedagogiskt arbete med den vuxna befolkningen (t ex missbrukarvård, mentalvård, handikappvård)
* Socialpedagogiskt arbete med barn, unga och familjer(t ex familjearbete, barnskydd, dagvård)
Praktikplatser föreslags av skolan!
Studerandena formulerar själv sina egna individuella praktikmålsättningar i relation till resp. praktikplats (lärarhandledning).
Förkunskaper
Grundstudier, yrkesstudier och alternativa yrkesstudier
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Obligatorisk närvaro på praktik och närstudiedagar.Studerandena har tre närstudiedagar under praktiken, datum meddelas senare.
Litteratur
Se socialpedagogiskt arbete med vuxen befolkning samt socialpedagogiskt arbete med barn, unga och familjer.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 27 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 85 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Praktik - 384 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 540 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 540 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Närvaro vid teoriundervisning under praktiken, godkänd praktik,och praktikuppgift.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
v 10-21, 2.3-22.5.2015
Examinationsformer
- 2015-05-23 - Tentamina
- 2015-05-23 - Rapporter och produktioner