Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2006 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2007 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2008 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2009 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2010 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2011 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2012 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2013 - Människan i välfärdssamhället
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Människa i rörelse
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att erbjuda ett
livscykelperspektiv på människan.
Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:
- Studeranden känner till det sociala områdets
värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
(YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
betydelse.
- Studeranden inser betydelsen av att reflektera
samt har grundläggande färdigheter i att
reflektera.
- Studeranden känner till olika
människosyner och är medveten om sin egen.
- Studeranden känner till olika skeden i
människans normala utveckling. Han/hon förstår
olika livssituationers betydelse för individens
tillväxt och utveckling.
- Studeranden känner till servicesystem som
stöder välfärd och social trygghet.
- Studeranden känner till grundläggande
välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
förändringar.
- Studeranden förstår att begreppet socialt är
mångdimensionellt.
- Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
processers betydelse för individers liv och
samfunds existens.
- Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
samhälleligt beslutfattande.
- Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
delaktighet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- identifiera utvecklingsutmaningar i människans
olika livsskeden.
- urskilja livscykelpsykologin i relevant
litteratur.
- reflektera över människan som subjekt.
- reflektera över sin egen personliga utveckling
Innehåll
Människan ur ett livscykelperspektiv
Mer information
Basgruppsträffarna har obligatorisk närvaro. Tiderna
för de olika basgruppernas basgruppsträffar hittas
via ARBS.
Litteratur
Litteratur för kursen Människan ur ett
livscykelperspektiv
Grundläggande litteratur:
Dunderfelt, T. (2011). Elämänkaaripsykologia:
lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen.
Borgå: WSOY.
En förkortad svenskspråkig version finns i
Utbildningsstyrelsen (1994). Hälso- och socialvård
– en introduktion. Helsingfors: Stiftelsen för
sjuksköterskeutbildning.
Erikson, E. (2000). Den fullbordade livscykeln.
Stockholm: Natur och Kultur.
Ex. på övriga som beaktar hela livsloppet:
Hockey, J. & James, A. (2003). Social identities
across the Life Course. Basingstoke: Palgrave.
Hockey, J. & James, A. (1993). Growing up and
growing old. Ageing and dependency in the life
course. London: Sage
Newman, B. & Newman, P. (2006). Development
through Life. A Psychological Approach.
Sankari, A. & Jyrkämä, J. (toim.) (2001).
Lapsuudesta vanhuuteen. Iän sosiologiaa.
Tammerfors: vastapaino.
Utvecklingsteoretiska perspektiv med relevans för
temat:
Jarlang, E. (red.) (1999). Utvecklingspsykologiska
teorier. En introduktion. Stockholm: Liber.
Havnesköld, L. & Risholm Mothander, P. (2002).
Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i nya
perspektiv. Stockholm: Liber.
Magnusson, E. (2003). Psykologi och kön: Från
könsskillnader till genusperspektiv. Stockholm:
Natur & Kultur.
Trost, J. & Levin, I. (1996). Att förstå vardagen
– med ett symboliskt interaktionistiskt
perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Valsiner, J. (1997). Culture and development of
children´s action. NY: Wiley
Fokus på olika åldrar (jfr. Utvecklingspsykologi
samt livslopp)
Stern, D.N. (1992) Spädbarnets interpersonella
värld. Stockholm: Natur och Kultur
Torstenson-Ed, T. (2003). Barns livsvärld. Genus,
etnicitet, generation, särskilt stöd och
värderingar i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Broberg, B., Almqvist, K., Tjus, T. Iliste, A. &
Nilsson, B. (2007). Anknytningsteori. Betydelsen
av nära känslomässiga relationer. Stockholm: Natur
& Kultur.
Erling, A. & Hwang, P. (red.) (2001).
Ungdomspsykologi. Utveckling och livsvillkor.
Stockholm: Natur och kultur.
Engquist, A. (1995). Att växa som vuxen. Nya
perspektiv på dig själv och andra. Stockholm:
Prisma.
Naroskin, P. (1995). På spaning efter den vuxna
människan. Stockholm: Natur och Kultur.
Perlmutter, M. & Hall, E. Adult development and
aging. NY: Wiley
Grassman, E. J. & Hydén, L-Ch. (Red.) (2005).
Kropp, livslopp och åldrande. Några
samhällsvetenskapliga perspektiv. Lund:
Studentlitteratur.
Hagberg, B. & Rennemark, M. (2004). Den åldrande
människans psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Tornstam, L. (2005). Åldrandets socialpsykologi.
Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Biologiska aspekter
Brørup, M., Hauge, L. & Thomsen, U.L. (1997).
Psykologiboken – om barn, unga och vuxna. Lund:
Studentlitteratur.
MacGreegor, J. (2000). Introduction to the anatomy
and physiology of children. London: Routledge.
Rundgren, Å. (1999). Människans funktionella
åldrande. Lund: Studentlitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 34 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 6 timmar
- Basgruppsarbete - 14 timmar
- Självstudier - 79 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Ingmar Sigfrids
- Nordlund-Spiby Rut
- Skogster Annika
- Tillman Ilse
Examinator
Sigfrids Ingmar
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2013-10-25 - Tentamina
- 2012-10-15 - Rapporter och produktioner