Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet fördjupar du dig i följande
kompetenser:
Vårdvetenskapliga, vårdetiska, professionellt
bemötande, klinisk vårdkompetens, ledarskap och
beslutsfattande, interprofessionellt arbete och
säkerhetskultur

Globala mål i fokus:
# 3. God hälsa och välbefinnande
# 5. Jämställdhet
# 10. Minskad ojämlikhet

Läranderesultat

Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet (kunskap):
-Fördjupar din kunskap i vård av patienter med
krävande vårdbehov
- Studerande förstår vikten av att arbeta i team i
akuta situationer

Efter avlagd studieenhet (färdighet):
-Studerande kan självständigt bedöma en
patients tillstånd i en akut situation, samt
observera förändringar i vitala livsfunktioner och
avgöra behovet av vård
- Studerande kan i akuta situationer
självständigt påbörja vården av en patient
- Studerande kan arbeta i team

Efter avlagd studieenhet (förhållningssätt):
-Studerande kan på ett fördjupat sätt förstå
hur vårdvetenskapen är en del av den kliniska
verkligheten, med den akut sjuka patienten i focus
-Förmåga att lyssna och möta patienters och
närståendes frågor och oro.

Innehåll

Kursen är den första delen av krävande vård.
Under denna del behandlas innehållet ABC i
patientbedömning.
Följande teman tas upp ur ett jourpolikliniskt
perspektiv:
- Patientbedömning i akuta situationer
- Andning
- Cirkulation

Förkunskaper

För att delta i kursen ska studenten ha utfört
alla första, andra och tredje årets kliniskakurser
med godkänt resultat, samt kursen Jourpoliklinisk-
och intensivvård

Kursen ersätter följande kurser

Krävande vård del 1

Mer information

Många av teoriföreläsningarna hålls på finska.
Studenten kan använda svenska under
kursen.Studenten bör ha kunskaper i finska på
medelnivå.
Undervisningen sker på campus och kräver närvaro.

Litteratur

-Parvianen et al. 2021. Akuuttihoidon lääkkeet.
Duodecim
-Ala-kokko et al. 2021. Peruselintoimintojen
häiriöt ja niiden hoito. Duodecim
-Akuuttihoidon laitteet. 2013. Pölönen,
P., Ala-Kokko, T., Helveranta, K., Jäntti, H.,
Kokko,A. (toim.). Duodecim.
-Teho- ja valvontahoitotyön opas. 2017.
Ritmala-Castrén, M., Lönn, M., Lundgrén-Laine,
H.,Meriläinen, M., Minna Peltomaa (toim.)2.,
uudistettu painos. Duodecim
-EKG-tulkinnan työkirja. 2016. Mäkijärvi,
M.,Parikka, H., Raatikainen, P., Heikkilä,
J.(toim.) Duodecim
Ensihoito. 2017. Kuisma, M., Holmström,
p.,Porthan, K. Sanoma Pro.
-Oireista työdiagnoosiin. 2016. Kosonen,
A.,Saikko, S., Alanen, P., Jormakka, J.
SanomaPro.
-Föreläsningsmaterial
-Aktuella artiklar
-Övrigt material

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 0 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
  • Praktiska övningar - 0 timmar
  • Självstudier - 0 timmar
  • Seminarier - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationskrav

För godkänd kurs bör studerande avklara
följande:
Delta i praktiska övningar och
simuleringar.
Delta i teoristudier på campus och aktiviteter på
itslearning.
Avklara examinations uppgifter.

Examinator

Stockmann-Broo Christine

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kurs och studieplanssökning