Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
3 (2023-01-01 till 2023-03-19)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Modulen omfattar kompetensen:
Att arbeta i ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat förhållningssätt,
Att arbeta för hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund och att arbeta som utvecklings- och förändringsaktör.
Du har avancerad kunskap om partnerskap, bemötande och narrativets betydelse för att kunna främja meningsfull aktivitet och delaktighet för olika personer och grupper i samhället.
Du har fördjupad kunskap om professionens arbetsprocess som stöder ett strukturerat och evidensbaserat arbetssätt.
Du har fördjupad kunskap om aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt angående aktivitetens väsen och dess förhållande till personens vardag, befolkningens hälsa, sociala sammanhang och rätten till att få vara aktiv i samhället.
Du har också fördjupad kunskap om det komplexa förhållandet mellan person, aktivitet och omgivning och dess inverkan på hållbar hälsa i samhället.
Du har fördjupad kunskap om hur olika förhållningssätt och beslut i samhället påverkar personers möjligheter att vara aktiva och delaktiga i samhället.
Du kan reflektera över etiska- och hållbarhetsfrågor i olika professionella sammanhang.
Du förstår och beaktar kulturell mångfald och du tar ansvar för att se personen i sin egen kontext. Du kan reflektera över utvecklingsbehov inom verksamhet inom eget professionsområde.
Den beskrivna kompetensen i modulen befästs och stärks genom praktisk tillämpning. Modulen omfattar de allmänna kompetenserna etisk och hållbarhets-, lokal och global- samt innovations- och utvecklingskompetens.
Läranderesultat
KUNSKAP
Du har kunskap om barnets motoriska och sensorisk utveckling samt barn och ungas psykosociala utveckling.
Du har kunskap om den vanligaste neuropsykologiska problematiken samt psykiatriska problematiken hos barn och unga.
Du har kunskap om begreppen co-occupation och occupational potential.
Du har kunskap kring teorier kring lek.
Du har kunskap om det familjecentrerade arbetssättet.
FÄRDIGHET
Du kan analysera hur barn och ungas utvecklingsnivå inverkar på barnets aktiviteter i lek, skola och fritid
Du kan på basen av analysen planera, implementera och utvärdera ergoterapi för barn och unga med olika aktivitetsutmaningar
Du kan planera ergoterapin utifrån ett person- och familjecentrerat arbetssätt
Du kan redogöra för innebörden i begreppen co-occupation och occupational potential och du kan beskriva hur begreppen konkret kan användas i förhållande till specifika case
Du kan visa på användning av ett evidensbaserat arbetssätt i arbete med barn och unga
FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Du reflekterar över betydelsen av kulturell mångfald i arbetet med barn och unga
Du reflekterar över etiska hållbarhetsfrågor i förhållande till barnets, den ungas, närmiljö
Du värnar om att interventioner baseras på bästa tillgängliga evidens
Innehåll
Medicinsk tvärvetenskap. Barnets sensomotoriska
utveckling och socialpsykologiska utveckling.Lekens
utveckling.
Förkunskaper
Grundstudier och ämnesstudier från första
studieåret. Repetera kort barnets utveckling.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
- Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby.
- Eliasson, A-C. Lidström, H. Peny-Dahlstrand, M.
(red). 2016. Arbetsterapi för barn och ungdom.
Lund: Studentlitteratur.
- Kranowitz, C. 2015. Tahatonta tohellusta. PS-
Kustannus
- Lagerkvist, B., & C. 2012. (red). Barn med
funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur
- Lautamo, T., Kottorp, A., & Salminen, A. Play
assessment for group settings: A pilot study
to construct an assessment tool. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2005, Vol.12(3),
P.136-144, 12(3), 136-144.
- Oksanen, J., & Sollasvaara, R (red). 2019.
Esteille Hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd-
ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille.
Autismisäätiö.
- Rodger, S. (ed.) 2010. Occupation-centred practice with children. A practical guide for occupational therapists. Wiley-Blackwell (e-bok)
Referenslitteratur:
- Asaba, E. & Wicks, A. 2010. Occupational
Terminology, Journal of Occupational Science,
17:2, 120-124.
- Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M.,
Ylinen, A. (ed.). 2016. Kuntoutuminen.
Helsinki: Duodecim
- Ayres, J.A. 2008. Aistimusten aallokossa.
Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-
kustannus.
- Eliasson, A-C & Burtner, P.A.(ed).
2008.Improving hand function in Children with Cerebral Palsy:
theory, evidence and intervention. London: Mac
Keith Press
- Hautala, T., Hämäläinen,T., & Mäkelä, L. 2013.
Toiminnan Voimaa, Toimintaterapia käytännössä.
Edita
- Jeglinsky, I. 2012. Family-centredness in
services and rehabilitation planning for
children and youth with cerebral palsy in Finland. Thesis for doctoral degree. Karolinska institutet.
- Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of
Occupational Therapy. 4uppl., Philadelphia: F.
A. Davis.
- Koivikko, M & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren
hyvä kuntoutus. Helsinki: Vaajaliikkeisten
kunto ry.
- Kramer, P. & Hinojosa. 2010. Frames of
reference for pediatric occupational therapy (3rd
ed.)USA.
- Lippincott Williams & Wilkins
Kuhaneck, H et al. 2010. Activity analysis,
creativity and playfulness in pediatric
occupational therapy.
- Launiainen, H. & Sipari, S. 2011. Lapsen hyvä
kuntoutus käytännössä. Projekti 2007-2011,
Vajaaliikkeisten kunto ry. ISBN: 978-952-99712-
1- 3
- Law, M. Baum, C. Dunn, W. 2005. Measuring
occupational performance: supporting best
practice in occupational therapy. Thorofare:
Slack inc.
- Parham, D. & Fazio, L. 2008. Play in
occupational therapy for children. USA: Mosby
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. (2009) Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156.
- Pierce, D. 2009. Co-occupation: The challenges
of defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science, 16:3,
203-207.
- Rodger, S & Ziviani, J. 2008. Occupational
therapy with children. Understanding children's
occupations and enabling participation.
Blackwell Publishing.
- Townsend, E. A. & Polatajko, H. J. 2007.
Enabling Occupation II. Advancing an occupational
therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Kap 9,10. CAOT
- Turpin, M. ja Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in
Practice.Churchill
Livingstone. Elsevier.
- Wicks, A. 2005. Understanding Occupational
Potential, Journal of Occupational Science,
12:3, 130-139.
-Atchison, Ben & Dirette, Diane K.(red.)2012.
Conditions in occupational therapy: effect on
occupational performance. 4. ed. Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams &
Wilkins.
- Attwood, Tony. 2011. Den kompletta guiden till
Aspergers syndrom. Lund: Studentlitteratur.
ISBN: 978-91-44-07555-6
- Attwood, Tony. 2012. Aspergerin oireyhtymä
lapsuudesta aikuisuuteen. Oppimateriaalikeskus
Opike. ISBN 978-951-580-530-0.
- Dufva, V & Koivunen, M (toim.) 2012. ADHD
Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. PS-kustannus.
ISBN 978-952-451-566-5.
- Kerola, K & al. 2009. Autismin kirjo ja
kuntoutus. PS-kustannus
- Sharma, A. & Sheridan, M. 2014. Mary Sheridan's
from birth to five years: Children's
developmental progress. 4th ed. London:
Routledge.
- Stirling, J. 2002. Neuropsykologi - en
introduktion, kap. 6, 7, 9,10. Lund:
Studentlitteratur
- Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura
Annat lästips:
- Rotkirch, A. 2014. Tillsammans -
om familjelivets härlighet och svårighet.
Borgå: Schildts & Söderströms.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 32 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 70 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd examinationsuppgift (bedömningsskala 1 - 5).
Bedömningskriterier för examinationsuppgiften
finns på itslearning.
Aktivt deltagande i basgruppsarbetet.
Godkänt deltagande i övningar och seminarium.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
- Peri Heidi
- Tillman Ilse
- Werner Tove
Examinator
Backman Henrika
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (12 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursanmälningstid
2022-10-29 till 2023-07-31
Examinationsformer
2023-03-15 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-12-19 | 08:30 - 10:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Introduktion med utgivning av förhandsmaterial inför studieavsnittet samt genomgång av PBL-cirkeln Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/68629908983?from=addon Meeting ID: 686 2990 8983 | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-09 | 09:00 - 12:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Tidtabell: 9.00 - 11.30 Introduktion till studieavsnittet | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-09 | 13:00 - 14:30 | B517 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgruppsträff 1 MARINAS grupp | Arell-Sundberg Marina |
2023-01-09 | 13:00 - 14:30 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Henrikas basgrupp | Backman Henrika |
2023-01-10 | 09:00 - 14:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Kl. 9.00 - 14.00 Basgruppsarbete - välj själv utrymme | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-10 | 14:15 - 15:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Introduktion till medicindelen | Tillman Ilse | |
2023-01-10 | 14:15 - 15:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Introduktion på zoom till medicindelen Zoomlink: https://arcada.zoom.us/j/8246046468 | Tillman Ilse | |
2023-01-11 | 09:00 - 15:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Självstudier kring barns utveckling | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-12 | 10:15 - 16:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | 10.15-12 Lek (H.B) 12.45-16 Ergoterpi processen, co-occupaton, occupation potential (H.B) | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-13 | 08:30 - 10:00 | Basgruppsträff 2 | Basgruppsträff 2 (online) BAS A: MARINAS grupp Basgruppsträff 2 (online) BAS B: Henrikas grupp, skickar zoom link på itslearning ________________________________________________________________________________ Microsoft Teams meeting Join on your computer, mobile app or room device Click here to join the meeting Meeting ID: 340 718 236 229 Passcode: zbkKpu Download Teams | Join on the web Or call in (audio only) +358 9 85626394,,190584377# Finland, Helsinki Phone Conference ID: 190 584 377# Find a local number | Reset PIN https://www.arcada.fi Learn More | Meeting options ________________________________________________________________________________ | Arell-Sundberg Marina | |
2023-01-13 | 10:00 - 15:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgruppsarbete - välj själv var ni jobbar | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-16 | 09:00 - 10:30 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Online föreläsning: Barnets psykosociala utveckling | Arell-Sundberg Marina | |
2023-01-16 | 10:45 - 15:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgruppsarbete, lekens betydelse, tillämpa co-occupation och occupation potential. | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-17 | 11:00 - 12:30 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Föreläsning online: Psykiatisk problematik hos unga Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/61901956818?from=addon Meeting ID: 619 0195 6818 | Arell-Sundberg Marina | |
2023-01-17 | 13:00 - 16:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Ta del av bandad föreläsning kring familjearbete del 1 och del 2 | Arell-Sundberg Marina | |
2023-01-17 | 14:15 - 15:45 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Vi träffas på zoom angående medicinbiten med focus på anatomi och fysiologi https://arcada.zoom.us/j/8246046468 | Tillman Ilse | |
2023-01-18 | 09:00 - 11:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | PAGS: Lekförmåga i olika åldrar | Arell-Sundberg Marina |
2023-01-18 | 11:00 - 12:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Genomgång av PAGS-handboken | Arell-Sundberg Marina |
2023-01-19 | 08:00 - 12:45 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Tidsreservation för förberedelse + eventuell bedömning med PAGS | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-20 | 08:00 - 12:45 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgruppsarbete - välj själva var ni jobbar | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-20 | 13:15 - 16:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | PAGS- programmering | Arell-Sundberg Marina | |
2023-01-23 | 13:00 - 14:45 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | ONLINE - Gästföreläsare Cecila Sjöblom och Follow - up kring det Det familjecentrerade arbetssättet | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-24 | 09:00 - 11:00 | E253 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | PAGS: resultatens betydelse för terapi | Arell-Sundberg Marina |
2023-01-24 | 12:00 - 14:00 | E253 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Workshop kring Kulturell sensitivitet och kulturell medvetenhet | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-25 | 09:00 - 13:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | tidsreservering för genomförande och dokumentation av PAGS-bedömningar | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-01-25 | 14:00 - 16:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Seminarium (Epilepsi och Cerebral Pares) Zoomlink: https://arcada.zoom.us/j/8246046468 | Tillman Ilse | |
2023-01-26 | 09:15 - 12:00 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | 9.15-12 Finmotorik (handen), sensoriken. Innehåller praktiska övningar. 13-14.30 Basgrupsträff 4; interventioner och åtgärder i ergoterapi | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
2023-01-26 | 12:00 - 14:30 | B516 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgrupp 4/Henrika | Backman Henrika |
2023-01-26 | 13:00 - 14:30 | E253 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Basgruppsträff 4: Marinas grupp | Arell-Sundberg Marina |
2023-01-27 | 08:00 - 16:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Tidsreservation för arbete med den individuella examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-02-15 | 08:00 - 09:00 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Möjlighet till handledning kring eksaminationsuppgiften. | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-03-20 | 09:15 - 11:45 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar - seminarium | ONLINE: Seminarium Marina Arell-Sundberg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69892241165?from=addon Meeting ID: 698 9224 1165 Join by SIP 69892241165@109.105.112.236 69892241165@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 698 9224 1165 | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika |
|
2023-03-27 | 11:00 - 12:30 | C344 | Resonemang kring aktivitetsutmaningar | Arell-Sundberg Marina |