Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapi genom att:
- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin
för att öka aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos klienter med
aktivitetsbegränsningar förorsakande
av ortopediska- eller traumatologiska skador
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur skadan eller nedsättningen
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang
stödja klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga
samt utvärdera den personcentrerade
ergoterapin för klienten med
aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
Studerande utvecklar kommunikativ
och social kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt,
genom olika kommunikationsstilar och -medel
som är anpassade till målgrupp och kontext
- kan förmedla information, idéer,
problem och lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna redogöra för och i case
implementera principerna för rehabilitering
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:
- identfiera personens aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det välja och tillämpa en
ändamålsenlig referensram för att bedöma,
planera, förverkliga och utvärdera den
personcentrerade ergoterapiprocessen, samt
kunna stödja till aktivitetsadaptation
- i samband med praktiska övningar kan
stödja personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och
ett personcentrerat förhållningssätt
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:
- i case kan redogöra för det
multiprofessionella samarbetet och
ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriva ett blogginlägg för Inside
Arcada för att förmedla sitt lärande
ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka
några grundläggande statiska ortoser
(vilo- och arbetsortos, tum- och fingerortos)
samt har teoretisk kunskap för att tillverka
övriga statiska- samt dynamiska ortoser.
Studerande kan också reflektera över ortosens
betydelse ur ett aktivitetsadaptations
perspektiv.
Innehåll
Ergoterapi för personer med problem i stöd och
rörelseorganen samt traumatologiska skador.
Ergoterapi vid smärtsyndrom.
Praksismodeller
och aktivitetsvetenskapliga begreppen
Occupational Adaption och Occupational
Challenge.
Handens funktion och ortosbehandling för olika
diagnoser. Tillverkning av ortoser.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi,
Ergoterapiprocessen,
Mer information
Undervisningsspråk engelska för delen:
Dynamiska handortoser.
Litteratur
Referenslitteratur:
Ergoterapilitteratur som behandlar
ortopedisk-
traumatologisk problematik och
rehabilitering
(se exempel nedan)
Litteratur i förhållande till kliniskt
och professionellt resonemang, samt
litteratur om anpassningsprocessen.
Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and
using occupational-focused models.
Occupational therapy in Health Care, 29 (3):
297-
315, 2015.
Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational
adaptation: Toward a holistic approach
for contemporary practice, part 1. I:
American Journal of OT; September 1992, vol 46,
nr 9: 829-837
Ann Turner, Marg Foster, Sybil E.
Johnson.
2008. Occupational therapy and physical
dysfunction: principles, skills and practice. 5
th
ed. Edinburgh : Churchill Livingstone
McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W.
2006. Pedretti's occupational therapy :
practice skills for physical dysfunction. St.
Louis, Mosby/Elsevier
Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma.
Chichester ; Ames, Iowa : Wiley-Blackwell
Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical
dysfunction. 6th ed. kap. 41-46. Lippincott
Williams
& Wilkins. Baltimore
Schell, B., Schell, J. 2018. Clinical
and professional reasoning in occupational
therapy. Kap 1, 6. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice.
Kap 3 New York: Churchill Livingstone/
Elsevier
Walder, K., & Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and
identity reconstruction: a grounded theory
synthesis of qualitative
studies exploring adults? experiences of
adjustment to chronic
disease, major illness or injury. Journal of
Occupational Science,
24(2), 225-243.
ORTOSDELEN
Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:
Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33
Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational
approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-
804338-2-9)
Vastamäki,M. (toim.).(2000).
Käsikirurgia. Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 3 timmar
- Praktiska övningar - 14 timmar
- Basgruppsarbete - 44 timmar
- Självstudier - 52 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkända prestationer i praktiska
övningar, skriftliga uppgifter och blogginlägg,
samt aktivt deltagande i grupparbete,
reflektionsdiskussioner och seminarie.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-01-07
Kursens tidtabell
Se tidsbokning ARBS/ASTA
Examinationsformer
2021-09-30 - Rapporter och produktioner