Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna teoretiskt förklara och praktiskt tillämpa
olika modeller för ergoterapin för att öka
aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos vuxna personer med neurologiska
aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur den neurologiska problematiken
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
personens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga, samt
utvärdera den personcentrerade ergoterapin för
personer med neurologiska aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:

-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet

Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:

-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom olika
kommunikationsstilar och -medel
som är anpassade till målgrupp och kontext

Läranderesultat

Studerande har uppnått målen i denna kurs
förutvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- studerande har kunskap om den vanligaste
neuropsykologiska problematiken hos vuxna och
förstår hur dessa påverkar det dagliga livet
- kan redogöra och i case implementera principerna
för rehabilitering av aktivitetsutmaning

- kan beakta omgivningens betydelse för
aktivitetsutförandet
- kan redogöra för innebörden i begreppen
aktivitetsidentitet (occupational identity) och
livsbalans, samt kan implementera dessa i
casearbetet

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- kan definiera personens aktivitetsförmåga och
resurser
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera, förverkliga
och utvärdera den personcentrerade
ergoterapiprocessen
- i samband med praktiska övningar kunna stödja
personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
personcentrerat förhållningssätt i olika case
- kan förklara och grunda sitt kliniska resonemang
i teori

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap genom
att:
- kan i case redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens
ansvarsuppgifter
- skriver ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande

Innehåll

Teoretisk och praktisk kunskap för att
kunna utföra
ergoterapiprocessen inom
vuxenneurologisk
ergoterapi

Förkunskaper

Grundkurs i aktivitetsvetenskap och
ergoterapi eller Grundkurs i ergoterapi,
Kommunikation och lärande för delaktighet och
aktivitet, Människans utveckling ur ett
livscykelperspektiv, Ergoterapiprocessen, Aktivitet,
hälsa och samhälle, Omgivning och delaktighet

Mer information

Obligatorisk närvaro vid övningar,
basgruppsarbete och seminarier

Litteratur

Björkdahl, A. (2015). Kognitiv rehabilitering: Teoretisk grund och praktisk tillämpning
(1. uppl.). Lund: Studentlitteratu

E-böcker (Ebook Central)

Bassoe, GBE, & Syre, L 2016, The Bobath Concept
in
Adult Neurology, Thieme Medical Publishers,
Incorporated, NEW YORK. Available from: ProQuest
Ebook
Central. [18 March 2020].

Edmans, J (ed.) 2017, Occupational Therapy and
Stroke,
John Wiley & Sons, Incorporated, Hoboken.
Available
from: ProQuest Ebook Central. [18 March 2020].

Noggle, C, Dean, R, & Barisa, M (eds) 2013,
Neuropsychological Rehabilitation, Springer
Publishing
Company, New York. Available from: ProQuest
Ebook
Central. [18 March 2020].

Preston, J, & Edmans, J 2016, Occupational
Therapy and
Neurological Conditions, John Wiley & Sons,
Incorporated, Chicester. Available from:
ProQuest
Ebook Central. [18 March 2020].

Laaksonen, R, & Ranta, M (eds) 2013,
Introduction to
Neuropsychotherapy : Guidelines for
Rehabilitation of
Neurological and Neuropsychiatric Patients
Throughout
the Lifespan, Taylor & Francis Group, London.
Available from: ProQuest Ebook Central. [18
March
2020].
tex. cap 5 Effects of Brain Injury on Emotional
Reactions in a Therapeutic Process

Artiklar:
Bright, Felicity AS, et al. "Co-constructing
engagement in stroke rehabilitation: a
qualitative
study exploring how practitioner engagement can
influence patient engagement." Clinical
rehabilitation
31.10 (2017): 1396-1405.

Felicity A. S. Bright, Nicola M. Kayes, Linda
Worrall
& Kathryn M. McPherson (2015) A conceptual
review of
engagement in healthcare and rehabilitation,
Disability and Rehabilitation, 37:8, 643-654,
DOI:
10.3109/09638288.2014.933899 Finns på ItsL

Hebert, D. et al. (2016). Canadian stroke best
practice recommendations: Stroke rehabilitation
practice guidelines, update 2015. International
Journal of Stroke. 11. 10.1177/1747493016643553.

Kessler, Dorothy & Walker, Ian & Sauvé-Schenk &
Egan,
Mary 2019. Goal setting dynamics that facilitate
or
impede a client-centered approach. Scandinavian
Journal of Occupatinal Therapy, 26:5. 312?324.

Kessler, D. et al. (2014). Occupational
Performance
Coaching for stroke survivors: A pilot
randomized
controlled trial protocol: Protocole pilote d?un
essai
clinique randomisé sur l?Occupational
performance
coaching for stroke survivors (OPC-Stroke).
Canadian
Journal of Occupational Therapy, 81(5), 279?288.
https://doi.org/10.1177/0008417414545869 Extern länk

Plant, S. E., Tyson, S. F., Kirk, S., & Parsons,
J.
(2016). What are the barriers and facilitators
to
goal-setting during rehabilitation for stroke
and
other acquired brain injuries? A systematic
review and
meta-synthesis. Clinical rehabilitation, 30(9),
921?
930. https://doi.org/10.1177/0269215516655856 Extern länk

Scammell, Emma & Bates, Stephanie & Houldin,
Adina &
Polatajko, Helene. (2016). The Cognitive
Orientation
to daily Occupational Performance (CO-OP): A
scoping
review: Lapproche CO-OP (Cognitive Orientation
to
daily Occupational Performance) : examen de la
portee.
Canadian Journal of Occupational Therapy. 83.
10.1177/0008417416651277.

Shi, Y. X., Tian, J. H., Yang, K. H. & Zhao, Y.
2011.
Modified Constraint-Induced Movement Therapy
Versus
Traditional Rehabilitation in Patients With
Upper-
Extremity Dysfunction After Stroke: A Systematic
Review and Meta-Analysis. Archives of Physical
Medicine and Rehabilitation, 92(6), pp. 972-982.
doi:10.1016/j.apmr.2010.12.036

Toglia, J., Rodger, S.A., & Polatajko, H.J.
(2012).
Anatomy of Cognitive Strategies: A Therapist's
Primer
for Enabling Occupational Performance. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79, 225 - 236.

Wadden, Katie P et al. ?Predicting Motor
Sequence
Learning in Individuals With Chronic Stroke.?
Neurorehabilitation and neural repair vol. 31,1
(2017): 95-104. doi:10.1177/1545968316662526

Wader, K., Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and identity reconstruction: A
grounded theory synthesis of qualitative studies
exploring adults? experiences of adjustment to
chronic disease, major illness or injury.
Journal of Occupational Science, vol. 24.2, 225-
243.

Wolf, S.L. & Kwakkel, Gert & Bayley, Mark &
McDonnell,
M.N.. (2015). Best practice for arm recovery
post
stroke: An international application.
Physiotherapy.
101. e22-e23. 10.1016/j.physio.2015.03.030.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Praktiska övningar - 8 timmar
  • Basgruppsarbete - 28 timmar
  • Självstudier - 66 timmar
  • Nätbaserade - 4 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänt deltagande i gruppsarbete,
övningar och
seminarium

Godkänd examinationsuppgift ger
kursvitsordet.
(bedömningsskala 1 - 5)
Examinationsuppgiften värderas utgående
från
litteratur, beskrivning av resonemang,
bearbetning av resonemang, värdering av
resonemang, språk samt formalia.

Lärare

  • Arola Annikki
  • Peri Heidi

Examinator

Peri Heidi

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2021-09-06

Kursens tidtabell

Presenteras innan kursens början

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning