Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2015 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2016 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2017 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2018 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2019 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2020 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
Kursens undervisningsperiod
1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att studerande får en
realistisk bild av den äldre personens
livssituation i samhället ur ett individ,
grupp och samhällsperspektiv. Studerande skall
kunna tillämpa sin tidigare förvärvda kunskap
från aktivitetsvetenskapen och sin
kompetens, för att skapa möjligheter för äldre
att få en meningsfull vardag samt möjlighet till
delaktighet och engagemang i samhället.
Studerande övar att kunna förmedla information,
idéer, problem och lösningar inom ergoterapins
område, till lekmän samt till nuvarande och kommande ergoterapistuderande.
Läranderesultat
Studerande kan integrera kunskap gällande den
åldrande människans förändrade livsuppgifter
och livssituation utgående från ett
hälsofrämjande förhållningssätt.
Studerande integrerar teoretisk kunskap och
erfarenheter om hur äldre personer erfar
åldrande i sitt vardagsliv.
Studerande ser sambandet mellan möjlighet till
meningsfulla aktiviteter i vardagen och den
äldre personens välbefinnande.
Studerande kan reflektera kring sin egen
människosyn och kulturella bakgrund och dess
inverkan på arbetet med äldre.
Studerande kan kan tillämpa ett
personcentrerat arbetssätt för att stöda äldres
hälsa, aktiviteter och delaktighet i vardagen
genom hälsofrämjande och rehabiliterande
åtgärder.
Studerande har en förståelse för hur
ergoterapeutens kompetens kan användas på
samhällsnivå för att möjliggöra delaktighet för
den äldre befolkningen.
Studerande kan analysera olika omgivningar så
att det stöder äldres aktivitet och delaktighet i
samhället.
Studerande skriver ett blogginlägg för
inside.arcada för att förmedla sitt lärande.
Innehåll
Ergoterapeuten verksamhetsområde inom förebyggande
och hälsofrämjande verksamhet samt inom
äldreomsorgen.
Förkunskaper
Grundstudier och ämnesstudier år 1, Aktivitet och
delaktighet I, Aktivitet och delaktighet för mental
hälsa
Mer information
Kursen inkluderar international week 6-10.2.2023 i
period 3, obligatoriskt deltagande.
Litteratur
Referenslitteratur exempel:
Individen:
Arola, L. A., Dellenborg, L., & Häggblom-Kronlöf,
G. (2017). Occupational perspective of health
among persons ageing in the context of migration.
Journal of Occupational Science, Volume 25, 2018
- Issue 1 1-11.
Arola, L. A., Mårtensson, L., & Häggblom Kronlöf,
G. (2016). Viewing oneself as a capable person ?
experiences of professionals working with older
Finnish immigrants. Scandinavian journal of
caring sciences.Volume31, Issue4 December 2017
Pages 759-767
Bryant et.al.2001.In their own words: a model of
healthy ageing. I: Social science & Medicine
53(2001)927-941
Bundon, A. et al. (2011). Frail older adults
and patterns of exercise engagement:
understanding exercise behaviours as a means of
maintaining continuity of self. Qualitative
Research in Sports, Exercise and Health. Vol 3,
no 1, march, 33-47
Ekelund, C. et al. (2014). Self-determination
and older people ? A concept analysis. SJOT,
21: 116-124
Ekman et.al.2011.Person centered care.I: European
journal of cardiovasuclar nursing 10(2011)248-251
Ekman,I.214.Personcentrering inom hälso-och sjukvård. Från filosofi till praktik. Liber
Gallagher,Ann et.al.2008.Dignity in the care of
older people ? a review of the theoretical and
empirical literature.BMC Nursing. 2008, Vol. 7, Special section p1-12. 12p.
Lindgren de Groot, G.C., Fagerström, L. (2011)
Older adults´ motivating factors and barriers
to exercise to prevent falls. SJOT, 18: 153-160
Nordenfelt,L. 2011.Om mänslig värdighet. (Elektronisk). Våralinstitutets Temtatiska rum: Att leva ed demens. Tillgäglig: www.vardalinstitutet.net Extern länk
Provencher, V. et al. (2012). Frailty: A
concept under-utilised by occupational
therapists. AOTJ, 59: 328-331
Robeyns, I. 2003. The Capability Approach: An
Interdisciplinary Introduction. Journal of Human
Development. 6 (1), 93-114.
Turcotte, P-L. et al. (2015). Are
healthpromotion and prevention interventions
integrated into occupational therapy practice
with older adults having disabilities? Insights
from six community health settings in Quebec,
AOTJ, 62: 56-67
Szanton, S. (2011). Community Aging in Place,
Advancing Better Living for Elders: A Bio-
Behavioral-Environmental Intervention to
Improve. Function and Health-Related Quality of
Life in Disabled Older Adults, Vol. 59 Issue
12, 2314-2320.
_________
Professionella:
Adams;Roberts;Cole.2010.Changes in activity and
interest in the third and fourth age: Associations
with health, functioning and depressive symptoms.
Occupational Therapy International.18(2011)4-17
Bondevik, M., Nygaard, H. 2005. Geriatrik ur
ett tvärproferssionellt perspectiv.
Studentlitteratur, Lund.
Bromseth & Siverskog.2013.LHBTQ personer och åldrande.
Studentlitteratur.
Byers-Connon, S. Lohman, H. Padilla. R. 2004.
Occupational therapy with elders : strategies
for the COTA. 2:nd edition.St Louis: Mosby.
Ekvall, A. 2010. Äldres hälsa och ohälsa. Kap
1,2,3,8.Studentlitteratur. Lund.
Gitlin, L., Corcoran, M. 2005. Occupational
Therapy and Dementia Care:the home environmental
skills-building program for individuals and
families AOTA. NY Albany. Boyd printing.
Hallberg&Hallberg.2018. Delaktighet för personer med
funktionsnedsättning. Studentlitteratur.
Mackey, H., Nancarrow, S. 2006. Enabling
independence: a guide for rehabilitation
workers. Blackwell publishing Ltd.
Mandel, Jackson, Zemke, Nelson, Clark. 1999.
Lifestyle Redesign, Implementing the well
elderly Program. AOTA inc.
Perrin,T., May,H. 2003. Wellbeing in dementiaan
occupational approach for therapists and carers.
Churchill Livingstone
Söderback, I. 2009. International Handbook of
Occupational Therapy Interventions. Springer
Ltd.
Kap.4, 5, 18, 19, 43, 45, 46, 51, 52
Turner, A., Foster, M., Johnson, S. 2007.
Occupational Therapy and Physical Dysfunction,
5 th ed. Churchill Livingstone.
_____________
Samhället:
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal
Design. Scand J Public Health 2013.
DOI: 10.1177/1403494813500860
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning. Riv hindren. Riktlinjer för
tillgänglighet.2012
Jönsson, B. (ed). Design side by side.
Studentlitteratur, Lund, 2006. Elektronisk
version
på:http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsid Extern länk
ebyside/
Jönsson.B.2011.När horisonten flyttar sig. Att
bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag.
Finns att låna på e-lib.
Nelson,T.D.2004. Ageism: Stereotyping and
prejudice against older persons. MIT press.(e-
book Arcada)
Pesola K. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja. 2009.
Finns på adressen:
http://www.esteeton.fi/portal/fi/julkaisut/esken_ Extern länk
julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohjeita/
Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja 2009.
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 24 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 30 timmar
- Seminarier - 6 timmar
- International Week 2023 (6-10.2.2023) - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Examinationsseminarium ppt 18.10
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro vid workshop,
studiebesök och seminarier. Inlämningsuppgifter/smågruppsarbeten/presentationer bedöms godkänd/underkänd.
Kursvitsord 1-5 examinationsuppgift (smågrupp).
Lärare
- Backman Henrika
- Heidi Peri
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (19 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-12-31
Kursens tidtabell
Kursen förverkligas både som när- och distansundervisning. V. 40 deltagande i De äldres vecka.
Kursanmälningstid
2022-08-10 till 2022-09-06
Examinationsformer
- 2022-10-11 - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-09-06 | 09:15 - 11:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Kursintroduktion i Arcada | Peri Heidi Werner Tove |
2022-09-06 | 12:00 - 14:00 | B327 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Uppföjning av självstudier om det normala åldrandet (TW) | Werner Tove |
2022-09-08 | 13:15 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Föreläsningserbjudande: Den äldre personen (TW) Zoom Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62247526688?from=addon Meeting ID: 622 4752 6688 | Werner Tove | |
2022-09-14 | 09:15 - 11:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Förelsäningserbjudande: Ergoterapeutens arbetsuppgifter och Lifestyle redesign programmet. | Peri Heidi |
2022-09-15 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | 9.15-10.45: Föreläsningserbjudande: Äldre och psykisk ohälsa (TW) 11.00-12:00: Handledning examinationsuppgift/smågruppsarbete (TW) Zoom: https://arcada.zoom.us/j/64851155134?from=addon Meeting ID: 648 5115 5134 | Werner Tove | |
2022-09-20 | 09:15 - 15:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Återkopplande workshop utgående från intervju med äldre person inkl. lunch och handledning (TW) | Werner Tove |
2022-09-26 | 09:15 - 11:30 | A311 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Presentation smågruppsarbete i förhållande till De gamlas vecka 2022 | Peri Heidi |
2022-09-26 | 12:30 - 14:00 | B328 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Föreläsningserbjudande: Den äldre i samhället | Peri Heidi |
2022-09-28 | 09:30 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Tidsbokning: Hyvä Ikä, fysioterapia ja kuntoutus i mässcentrum i Helsingfors. Se närmare information på Its L. | Peri Heidi Werner Tove |
|
2022-09-29 | 09:30 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Tidsbokning: Hyvä Ikä, fysioterapia ja kuntoutus i mässcentrum i Helsingfors. Se närmare information på Its L. | Peri Heidi Werner Tove |
|
2022-10-06 | 09:00 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Gruppvis handledning i förhållande till examinationsuppgift. Registera tid för gruppen på ItsL. https://arcada.zoom.us/j/62458844779?from=addon Meeting ID: 624 5884 4779 | Werner Tove | |
2022-10-13 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Tidsreservation: opponering av annan grupps examinationsarbete | Werner Tove | |
2022-10-18 | 09:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Examinationsseminarium (TW,HP) Kl 14-15 information om fördjupad praktik | Peri Heidi Werner Tove |