Kursens undervisningsperiod

2 (2022-10-24 till 2022-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

- studerande utvecklar en insikt om hur hen kan
använda sin redan förvärvade kompetens i syfte att
främja samskapande sociala innovationer i samhället

Läranderesultat

- studerande kan identifiera en samhällsgrupp som
ligger i riskzon för minskad möjlighet till ett
hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan resonera kring sociala
innovationer utgående från användarorienterat
perspektiv och ett aktivitetsperspektiv
- studerande identifierar utvecklingsbehov för
samskapande förändring/innovation i olika
verksamheter i syfte att skapa social nytta
- studerande kan presentera en kreativ/innovativ
idé som skapats i samråd med användaren i
syfte att stödja hälsoresurser och ett hållbart
aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera etiska
frågeställningar relaterade till hållbarhet och
sociala innovationer

Innehåll

Centrala begrepp: den kreativa processen, The
Participatory Occupational Justice Framework
(POJF), användaroriententerat arbetssätt,
samskapande social innovation, socialt
entreprenörskap - Tillämpning av
aktivitetsvetenskapligt perspektiv

Förkunskaper

Ämnesstudiekurser från år 1 och 2

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitetsvetenskap

Mer information

Kursen förverkligas både som när- och distansundervisning. Grupparbeten,
självstudier och ev. studiebesök tidsbokas inte.

Obligatoriskt deltagande vid workshops och
seminarier.

Obligatoriskt deltagande i International week 2023

Litteratur

AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.

Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-319.

Hammell, K. 2008. Reflections on Well-Being and
Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.

Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an era
of hyperchange. American Journal of Occupational
Therapy, 61(6), 629-637.

Jonsson, H & Persson,D. 2006. Towards and
experiential model of occupational balance: An
alternative perspective on flow theory analysis.
I: Journal of Occupational Science, April 2006,
vol 13, no 1, 66-73

Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders: learning
from the spirit of survivors. Edinburgh: Elsevier
Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.

Kronenberg, F. Pollard, N., & Sakellariou, D.
2011. Occupational therapies without borders.
Vol. 2, Towards an ecology of occupation-based
practices. Edinburgh: Elsevier Churchill
Livingstone.

Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The experience
of occupational deprivation in an asylum centre:
The narratives of three men. Journal of
occupational science, 20(3) 212-223.

Richter Sundberg,L. 2020. Offentlig innovation
och användarcentrerade arbetssätt i kommun och
myndighet.
Följeforskning i utveckling och implementering
av nya arbetssätt på Socialstyrelsen och
Socialtjänsten.
Rapport Umeå Universitet.

Sakellariou, D & Pollard, N. 2017. Occupational
Therapies Without Borders. Integrating justice
with practice. 2nd edition. Great
Britain:Elsevier.

Stickley, A J. & Hall, K J. 2017. Social
enterprise: a model of recovery and social
inclusion for occupational therapy practice in
the UK. VOL. 21 No. 2, 91-101.

Whiteford, G., Jones, K., Rahal,C. & Suleman, A.
(2018) The Participatory Occupational Justice
Framework as a tool for change: Three contrasting
case narratives, Journal of Occupational Science,
25:4, 497-508

Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc

www.forte.se/fk-brukarmedverkan Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 40 timmar
  • Självstudier - 35 timmar
  • Nätbaserade - 5 timmar
  • Seminarier - 5 timmar
  • International Week 6-10.2.2023 - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Inledande essä
Pre-presentation
Abstrakt

Examinationskrav

Godkänd inledande essä
Skriftlig gruppexamination bedöms med vitsord 1-5
Muntlig presentation slutseminarium bedöms
godkänd/bör kompletteras
(Examinationskriterier på ItsLearning)

Lärare

  • Backman Henrika
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (19 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2023-03-31

Kursens tidtabell

Se ASTA, ARBS

Kursanmälningstid

2022-10-10 till 2022-11-06

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2022-10-28 13:00 - 14:30 B516 Aktivitet och social innovation Kursintroduktion (TW, HB) Backman Henrika
Werner Tove
2022-10-31 13:30 - 15:00 Aktivitet och social innovation Föreläsning tillsammans med Jacob Madsen, Tema: Social vunerable citizens. Zoom länk: https://metropolia.zoom.us/j/65067513050 Backman Henrika
Werner Tove
2022-11-03 14:00 - 16:00 B516 Aktivitet och social innovation Tema input: Sociala innovationer och hållbarhet Backman Henrika
2022-11-10 09:00 - 11:00 A409 Aktivitet och social innovation Presentationer av vald målgrupp (TW, HB) Backman Henrika
Werner Tove
2022-11-11 10:30 - 12:30 Aktivitet och social innovation Tema input: POJF modellen, Användarorientering och samskapande arbetssätt (TW, HB) Zoom https://arcada.zoom.us/j/64518394597?from=addon Meeting ID: 645 1839 4597 Backman Henrika
Werner Tove
2022-11-15 14:00 - 15:30 Aktivitet och social innovation Tema input: Socialt entreprenörskap Backman Henrika
2022-11-16 08:45 - 16:15 Aktivitet och social innovation Kran rf. jublieumsseminarium på G18 i Helsingfors Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2022-11-24 09:00 - 12:00 Aktivitet och social innovation Tidsreservation: Förberedelse av studentrespons av annan grupps samskapande innovativa idé Werner Tove
2022-11-25 13:00 - 15:30 B516 Aktivitet och social innovation Pre-presentation av utkast för den innovativa samskapande idén (TW, HB) Backman Henrika
Werner Tove
2022-12-01 10:30 - 12:00 Aktivitet och social innovation Information om debattseminarium samt grupphandledning (TW, HB) https://arcada.zoom.us/j/65861906145?from=addon Meeting ID: 658 6190 6145 Backman Henrika
Werner Tove
2022-12-08 09:00 - 10:00 Aktivitet och social innovation Frågor och svar gällande examinationen/seminarium (TW) https://arcada.zoom.us/j/68078196663?from=addon Meeting ID: 680 7819 6663 Werner Tove
2022-12-13 09:00 - 12:00 Aktivitet och social innovation Tidsreservation: Förberedelse inför debattseminarium - läsa abstrakt Werner Tove
2022-12-15 09:15 - 14:00 A511 Aktivitet och social innovation Debattseminarium (TW,HB) Backman Henrika
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning